Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Billig SEO er penge ud af vinduet!

Det er måske en lidt flabet måde at skrive det på.

Men lad mig lige forklare, hvorfor "Billig SEO" kan være en svær størrelse.

Først skal vi arbejde ud fra et tænkt eksempel.

Lad os sige, at du har fået et tilbud fra en ivrig telefonsælger, der har solgt dig en SEO-pakke på måske 1.500 kr. om måneden.

Det kunne også være 500 eller 2.500 kr., men i dette tilfælde tager vi bare udgangspunkt i 1.500 kr.

Jamen det lyder som en billig SEO-løsning, og det er langt under vores minimumsgrænse for SEO-løsninger.

Vi har mange konkurrenter, som sælger hundredevis af billige SEO-aftaler hvert år i en størrelsesorden af 1.500 kr. per måned.

Det har jeg som udgangspunkt ikke et problem med, da det ikke er den størrelse kunder, vi går efter, men jeg har stadigvæk lidt ondt af dem, der ender i sådan en løsning.

SEO er ikke en pakkeløsning!

SEO er ikke produkt eller en løsning, der kan fabrikeres forud, lægges på lager og sælges billigt i massevis.

Det eneste du kan købe, når du køber SEO er en SEO-indsats.

I gennemsnit arbejder SEO-branchen på en timesats, der hedder 1.000 til 1.500 kr. i timen, og ved en pakkeløsning på 1.500 kr. i timen er det 1 - 1,5 timer om måneden, du får til rådighed.

Vi kan også være gavmilde og sige 2 timer.

Lad os splitte den "billige" SEO-løsning ad.

  • Du betaler 1.500 kr. om måneden for SEO
  • Du får 2 timer til rådighed hver måned.
  • Din konsulent arbejder på cirka 40 andre kunder i løbet af samme måned.

Vi kan godt blive enige om, at ingen kan huske og/eller lære 40 virksomheder at kende. Det betyder, at ud af de 2 timer skal din konsulent altså nå at sætte sig ned og huske, hvor han kom fra sidste gang.

Lad os så sige, at du på samme tid har været venlig og ladet din konsulent få lov til at arbejde i fred. Du har måske travlt og har kun ringet 1 gang og sendt 2 mails.

På alt dette har din SEO-konsulent brugt 45 minutter denne måned.

Nu er der kun 1 time og 15 minutter tilbage.

Uden at vide præcist, hvordan SEO hænger sammen, har du ikke et begreb om 1,25 timer er meget eller lidt.

Så hvis du lige har lidt mere tid, så læs videre her, hvor jeg kommer ind på, så kort som muligt, nogle af de ting, der skal til for at rangere i toppen af Google.

Hvad skal der til for at SEO virker

I SEO-branchen siger vi, at der er over 200 parametre, som kan justeres på for at komme i toppen af Google.

I virkeligheden kan det koges ned til lidt færre emner, og her er 3 af de vigtigste nøgler for at komme helt til tops.

Husk nu på: du har 2 timer til rådighed hver måned hos din konsulent. Hvilket i virkeligheden er cirka 1,25 timer effektivt arbejde.

#1 Dit indhold skal være godt og relevant

I SEO-branchen har vi lært nogle ting gennem tiden, der har gjort, at vi med hårdt arbejde kan manipulere med Google's søgeresultater og komme højere.

Disse tricks og hacks er dog for alvor på retræte

Google bliver klogere mindst lige så hurtigt, som vi gør, og hvis hele din SEO-indsats har været baseret på tricks og hacks, så bliver du "slået ned" af Google, hver gang de opdaterer deres algoritme.

Derfor er det vigtigste at have den mest relevante side

Og objektivt set den bedste.

For webshops betyder dette, at du skal have det rigtige udvalg til det målrettede søgeord, de rigtige priser og den rigtige service. Din webshop skal også have godt skrevet tekst på flere tusinde ord, de rigtige title-tags og være mobilt optimeret.

For servicevirksomheder, b2b og blogs, hvor der ikke er direkte handel på sitet, handler det om at skabe det bedste indhold til at servere en formulering i Google.

Vi er netop gået ind på og har optimeret til ét søgeord, én landingsside for en webshop.

I den opgave skrev vi cirka 3.000 ord fordelt på flere forskellige bokse på siden.

Vi optimerede title-tags, meta-beskrivelser, og vi gik sammen med kunden om at optimere rækkefølgen af de produkter i kategorien for at matche det søgeord, der målrettes.

Det er ikke tilfældet, men lad os sige, at det var "billige sko", så nytter det ikke noget, at de 10 øverste sko i kategorien koster over 2.000 kr.

Det er ultimativt brugeren, der bestemmer, om du har det rigtige indhold

Google har en kunstig intelligens indbygget i deres søgemaskine.

Den kunstige intelligens ved navn "Rank Brain" holder øje med, hvor længe du har været væk fra søgemaskinen, inden du kommer tilbage igen.

Hvis du klikker på nr. 1, kommer tilbage, klikker på nr. 2, kommer tilbage og klikker på nr. 3 og nu kommer du ikke retur i Google.

Så har Google lært, gennem din adfærd, at overfor dig, var det mere relevant at lande på placering nr. 3, og ikke nr. 1.

Derfor er det super vigtigt, objektivt set, at være den mest relevante landingsside og at holde de ting, man lover i sit title-tag ude i Google's søgemaskine.

Husk nu på: du havde kun 1-2 timer til rådighed hos din billige SEO-konsulent.

#2 Du skal have henvisninger på nettet

Historisk og i fremtiden vil links, der peger på din hjemmeside nok have en stor effekt på dine rangeringer, på trods af Google arbejder imod dette.

Jeg tror oprigtigt på at effekten af links har mindre og mindre at sige i fremtiden, og at det "rigtige" indhold står tilbage som sejrherren.

Ikke desto mindre virker det rigtig godt at få omtale og links på nettet omkring din hjemmeside.

Det er egentlig også meget logisk. Jo flere sider, der peger på din side som værende destinationen for "kattemad", jo bedre burde du rangere på "kattemad".

Hvordan får man sådan et link?

Der er hundredevis af forskellige måder at anskaffe sig et link på, men de bedste opnås ved at overtale en hjemmesideejer til at linke til dig i noget af det indhold, de har udgivet.

Eksempel nummer ét er gæsteindlæg.

Dette kan eksempelvis gøres ved at udgive et gæsteindlæg på deres hjemmeside, som bringer yderst god værdi for deres læsere og er relevant for deres målgruppe.

Hvis du byder ind med noget nyt og godt researchet indhold i én bestemt niche, kan du måske overtale hjemmeside-ejeren til at tage imod indholdet mod at linke tilbage til dig som forfatteren.

Eksempel nummer 2 er linkbait.

Kort fortalt er linkbait-indhold, der er lavet SÅ godt og SÅ unikt, at det simpelthen er madding for indgående links.

Det er en manøvre, der kræver, at man laver noget bedre end alle andre og/eller noget, ingen har lavet før.

Dette kunne være en undersøgelse af store mængder data præsenteret i en flot grafik. Eller et interview med en kendt person, et godt og gratis online værktøj eller andet spektakulært.

På baggrund af dette kan du række ud til hjemmesideejere, der har skrevet om dette emne og høre, om de vil referere til dit indhold med et link.

Eksempel nummer 3 er presseomtale.

Det er også muligt, omend svært, at få presseomtale, hvor de får nævnt et din hjemmeside med et link.

Vi har skaffet vores kunder store mængder af presseomtale gennem tiden ved at ringe til et medie og pitche dem en historie og sparre med en journalist.

Derefter skræddersyer vi en historie præcist til den enkelte journalist, vi lige har snakket med.

Dette virker for at komme i pressen, men det er på ingen måde en garanti for, at de lægger et link ind i artiklen.

Hvis dette ikke er tilfældet, kan du derefter arbejde videre på næste medie om presseomtale igen.

Husk nu på: du havde kun 1-2 timer til rådighed hos din billige SEO-konsulent.

#3 Dit tekniske fundament skal være på plads

Dit tekniske setup er fundamentet for din SEO-succes. Det er ikke dét, der gør, at du rangerer i toppen af Google, men det er dog noget, der kan stå i vejen for, at du gør det.

I mange tilfælde ser vi webudviklingsfirmaer, som sælger SEO, hvor det viser sig, at de blot optimerer siden rent teknisk.

Dette giver dog ikke rankings.

Nogle af de tekniske parametre, der skal være på plads, inkluderer blandt andet:

  • Https-sikkerhed
  • Hastighed
  • Brugeroplevelsen
  • Mobilvenlighed
  • Læsevenlighed
  • HTML-arkitektur
  • SEO-venlige adresser
  • Undgå duplikeret indhold
  • Have styr på eventuelle redirects

Dette er nogle ting, der er vigtigt at have styr på, inden du går i gang med punkt 1 og punkt 2, men også noget, du løbende skal holde øje med, så det ikke pludseligt kommer i vejen for dine rangeringer.

Husk nu på: du havde kun 1-2 timer til rådighed hos din billige SEO-konsulent.

Hvornår er SEO Billigt?

Jeg vil godt prøve at lede tilbage til dette eksempel og så forklare, hvordan vi strukturerer en aftale.

Billigt er et relativt ord.

Lars Løkke Rasmussen sagde: "Nogle steder kan man sikkert få et par sko for [2.000 kr.]"

Nogle har siden hen argumenteret, at det var vildt dyrt, og at statsministeren ingen forbindelse havde til den almindelige dansker.

Det vigtige er at kigge på, hvad du får for pengene.

5 kr. er mere end 4 kr.

Men hvis du får 10 kr. retur på dine 5 kr., og kun 5 kr. retur på dine 4kr, hvilken løsning var så den bedste og billigste?

Jeg siger ikke, at du er garanteret bedre ROI på at vælge en større løsning

Jeg siger blot, at det eneste du kan få for dine penge, når du køber SEO, er en indsats.

Hvis du får en højere indsats pr. kr/øre, så er der betydeligt større chance for at få en højere Return On Investment.

  • I Nutimo laver vi kun aftaler på over 15 timer
  • Vores timepris er godt under 1.000 kr. i timen.
  • Det betyder, at du får flere timer pr. krone, du bruger
  • Det betyder også, at du får mere fokus fra vores konsulenter

Kunne du tænke dig at lave en ambitiøs SEO aftale, som sandsynligvis er billigere på længere sigt?

Så ring på 71 99 50 54

Skrevet af
Telefon: (+45) 71 99 50 54
Mail: [email protected]