Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Søgemaskineoptimering

Vi er et af de eneste bureauer i Danmark, der er 100% specialiseret i at optimere din virksomhed, til få flere salg via Google, helt organisk

Det betyder at hver eneste medarbejde i Nutimo, arbejder udelukkende med søgemaskineoptimering, eller opgaver der relateres hertil.

Hvad er Søgemaskineoptimering?

Vi henvender os primært til dem, der allerede ved, hvad søgemaskineoptimering er.

Så derfor vil jeg ikke dedikere en større sektion til at forklare, hvad søgemaskineoptimering er.

Men hvis du er i tvivl, så lad os lige få alt på det rene...

Hvad er Søgemaskineoptimering? Søgemaskineoptimering handler, kort fortalt, om at optimere en destination (eksempelvis en hjemmeside) til at få bedre rangeringer i en søgemaskine (eksempelvis Google). Foruden Google, kan man blandt andet også søgemaskineoptimere til Bing, YouTube, Amazon, App Store.

Ja, du læste rigtigt.

Søgemaskineoptimering handler altså ikke bare om Google.

Vidste du eksempelvis, at YouTube er den vestlige verdens 2. største søgemaskine?

... og at iflg. Search Engine Journal står Microsoft for næsten 30% af alle søgninger i USA med deres 2 søgemaskiner Bing og Yahoo.

Kilde: https://www.searchenginejournal.com/dont-ignore-bing-ads/

Bing vinder indpas, fordi flere skifter tilbage til windows og folk simpelthen ikke får skiftet deres default-browser indstilling.

Ja, rent faktisk er Google så meget klar over, at folk ikke skifter deres standard-indstillinger, at de betaler Apple 3.000.000.000 dollars (3 milliarder) for at være standard i Safari.

Hvad ville der ske, hvis Microsoft bød højere?
...og hvis der kom en skandale om, at Google via. Chrome-browseren aflyttede alle brugere?

Denne side skal heller ikke handle om Bing, Yahoo eller præcis, hvilken søgemaskine du skal optimere til.

Siden skal egentlig handle om os som firma, og hvad det er, vi tilbyder at hjælpe dig med.

Vi arbejder nemlig med søgemaskineoptimering. Vi er et bureau, der er specialiseret 100 % i organisk markedsføring.

Kort fortalt betyder det, at vi ikke laver noget som helst markedsføring, der kræver, at du bruger penge på annoncer.

Vores mål er at skabe langtidsvarende og profitabel vækst i samarbejde med dig og din virksomhed.

Er du interesseret i en bedre bundline?

Så læs videre...

Søgemaskineoptimering styrker bundlinjen

Den korteste måde at forklare, hvorfor søgemaskineoptimering styrker bundlinjen, er ved hjælp af ovenstående graf.

Med den rette søgemaskineoptimering klatrer du opad i resultaterne og derved opnår mere og mere relevant trafik fra Google.

Denne relevante trafik skulle lige så vel som den betalte trafik, du allerede har, gerne blive til salg.

Den store forskel på den betalte trafik og denne organiske trafik er, at den dag, du stopper med din markedsføring, forsvinder alle salg, der kommer fra betalte kanaler.

Hvis du ikke har været dygtig nok til løbende at opbygge egne "assets", som eksempelvis organisk trafik, et YouTube audience eller en liste med nyhedsbrevsmodtagere.

Jamen så har du intet den dag, du ikke har råd til at betale dig til kliks.

Det kan godt være, at den dag aldrig kommer for din virksomhed.

Jeg kan ikke sidde her på den anden side af skærmen og vide noget om din virksomheds økonomi, uden jeg overhovedet har mødt dig først.

Men jeg kan vide én ting, der er stensikker.

Klik via Google Ads, Facebook, Instagram og så videre bliver dyrere og dyrere for hver dag, der går.

Dette er fakta, som du er helt udmærket klar over. Hvis du har været i branchen i flere år, lige som jeg har, så ved du, at klikpriserne i dag ikke er, som de var i "de gamle dage".

I dag skal du være hyper-ultra målrettet med dine long-tail annoncer, og dine landingssider skal konvertere røven ud af bukserne, for at du kan holde pengene hjemme.

Hvorfor er det sket?

Det sker, fordi år efter år kommer der virksomheder, som måske har 1, 10 eller 100 millioner kroner at brænde af på marketing fra investorer.

De løber stærkt for at møde nogle mål, og der bliver slet ikke kigget på bundlinjen, imens det sker. De har stensikkert en model, hvor de enten skal opbygge en stor kundeportefølje eller en model, hvor de skal pumpe værdien af firmaet op og senere gå på børsen.

Det er ikke mange år siden, at Zalando indtrådte markedet med denne model.

Ja, du kender jo stensikkert Zalando.

Det er altså en ret ny virksomhed, og inden de blev børsnoterede, brændte de hundredvis af millioner af i underskud, fordi alt blev investeret i online markedsføring.

Dette gjorde, at den dag, de gik på børsen, var de omkring 6 milliarder euro værd, og investorerne, der havde pumpet penge i virksomheden, heriblandt Anders Holch Povlsen fra Bestseller, blev særdeles velhavende.

Nu er Zalando på børsen og skal overholde indtjeningsmål over for investorer, men undervejs der kommet måske 10, 100 eller 500 nye webshops, der gerne vil være den næste Zalando, og på samme tid har butikker som Asos, Bubbleroom og deres lige hævet deres bud på annoncer.

Er du klar til at konkurrere med den næste Zalando, Amazon eller andre virksomheder, om hvem der kan bruge flest penge på annoncer?

Med søgemaskineoptimering kan du gå efter kliks, hvor det ikke handler om at bruge flest penge på annoncer.

Og uanset hvor mange penge Zalando eller andre bruger på søgemaskineoptimering, så er opfører Google (og andre søgemaskiner) sig organisk på en helt anden måde.

Der er ingen, som kan købe sig til bedre placeringer organisk. Du konkurrerer derfor helt på lige fod med virksomheder, som har større budgetter, og typisk ser vækst-raket-virksomhederne for kortsigtet på vækst til overhovedet at holde øje med søgemaskineoptimering.

Derfor har du chancen for at lægge dig højere og bedre på helt udvalgte søgefraser, som de slet ikke tænker over.

Er du klar til at flytte lidt penge fra betalte annoncer til organisk vækst?

Vi er et Bureau, der laver Søgemaskineoptimering

Uanset om du vil ligge nr. 1 på Bing, YouTube eller Google, så kan du få hjælp af os.

Fælles for alle søgemaskinerne er, at godt og relevant indhold kræves for at komme til tops.

Derudover har alle søgemaskinerne også tilfælles, at de er styrede af algoritmer.

Det er algoritmer, som hele tiden ændres, og det er svært at følge med i, hvis det ikke er det eneste, man laver.

Vi laver intet andet end søgemaskineoptimering

Der er ingen af vores konsulenter, der også skal forsøge at være eksperter i Facebook-annoncer, Snapchat eller banner-reklamer.

Det betyder, at med et helt hold, der kun laver organisk markedsføring, vil du møde konsulenter med hvert sit speciale.

Det kan være med speciale i teknisk søgemaskineoptimering, content-udvikling, presseomtale eller eksempelvis link building.

Fordi vi alle i bureauet har samme mission, har vi mulighed for at dele opgaverne ud, alt efter hvem der er bedst, og hvad man brænder mest for.

Vil du gerne have en søgemaskineoptimering-konsulent, der også skal følge med i de nyeste opdateringer på instagram? Så er vi ikke dit match!

Fordi søgemaskineoptimering er det eneste, vi laver - virker det!

Dette er blot et eksempel på et resultat fra en kunde:

Næsten 50 % bruger annonceblokering

I følge Slots- og kulturstyrelsens undersøgelse af danskeres medieforbrug anvender 33 % af alle internetbrugere adblockere i 2017.

Zoomer du ind og kigger på de 19 - 34 årige, så bruger hele 49 % en adblocker. Af alle mænd, der overhovedet er på internettet, er det 42 %, som benytter sig af adblocking.

Nå ud til næsten dobbelt så mange med søgemaskineoptimering

Det betyder altså, at hvis du målretter dig unge, og specielt mænd, jamen så når du kun cirka halvdelen af din potentielle målgruppe ved at bruge betalt annoncering.

Søgemaskineoptimering giver organiske resultater. Det er brugeren selv, der vælger at klikke på dine resultater. Ingen tvinger dem til at se noget, de ikke vil, og der rangeres næppe på noget irrelevant.

Det betyder også, at trafikken, der kommer fra organiske placeringer, ofte konverterer langt bedre end de betalte placeringer.

7 Årsager til at vælge os!

Der findes jo et hav af søgemaskineoptimeringfirmaer derude, og hvis du skal kunne tage en informeret beslutning om, hvem du skal vælge til at arbejde med din virksomhed, skal du jo gerne have så meget information som muligt.

Jeg kommer ind på 7 grunde til, at du skal ringe og høre mere. Forhåbentlig giver det mening for dig. Jeg glæder mig til at snakke med dig.

#1 Vi laver søgemaskineoptimering uden binding

Én ting, der adskiller salgsorganisationerne fra hands-on søgemaskineoptimeringfirmaer som vores, er ofte bindingsperioderne.

Det er desværre ikke uhørt, at der findes bindingsperioder i søgemaskinebranchen på 1, 3 og helt op til 7 år.

Hos os bliver du ikke bundet på hænder og fødder!

Jeg mener, at det skaber mistillid mellem vores virksomheder, hvis vi er nødsaget til at lave helt uhørte bindingsperioder.

Hvis du ikke vælger os, så er det et tip, at hvis bindingsperioder overstiger 3 måneder + løbende måned, så er det svært at forsvare.

Ved store aftaler er det meget normalt at have bindingsperioder, der svarer til normale opsigelsesvilkår hos ansatte.

#2 Søgemaskineoptimerede tekster er yt. Content marketing er in!

Ja, og hvad filan er forskellen på Content Marketing og søgemaskineoptimering efterhånden?

I vores optik er disse to discipliner spillere på det samme hold.

Content Marketing, eller indholdsbaseret markedsføring, er et ord som social media-eksperter også bruger om deres marketingtiltag.

Det er ikke lige dét, vi mener med Content Marketing.

Content Marketing Institute definerer Content Marketing, som en konsistent i den måde, du skaber værdi og relevant indhold for en klart defineret målgruppe.

Hvis du bruger den tankegang, når du laver søgemaskineoptimering, så er det også nemmere at vide præcis, hvordan dit indhold skal udformes.

Der kan godt være forskel på, hvordan du skal nå frem til de kunder, der interesserer sig i f.eks. "outdoor" og dem, som interesser for i "interiør", men den overordnede tilgang skal være ensrettet.

Consistency is king.

Ved at være knivskarp og konsistent i den måde, du kommunikerer på, vil du bygge et brand op omkring din virksomhed - dette kan gøres via søgemaskineoptimering.

Når vi siger, at søgemaskineoptimerede tekster er yt, er det måske lidt forkert formuleret, fordi alt det, vi laver, er faktisk søgemaskineoptimeret

Men traditionelt set er søgemaskineoptimerede tekster proppet med ét specifikt søgeord og faktisk helt uden substans, hvilket skaber ingen værdi for læseren.

"Non-content".

Det vigtigste formål, din søgemaskineoptimerede tekst har, er at skabe en værdi for læseren.

Det vi istedet mener med søgemaskineoptimeret, er, at teksten har til formål at afdække en søgeforespørgsel i Google og er målrettet én specifik søgeintention.

#3 Vi er nok det mest specialiserede søgemaskineoptimeringfirma

Der er flere store bureauer, som efter sigende kan det hele. - og på samme tid kalder sig specialiseret.

Vi har valgt, at vi hverken laver Google Ads, Facebook, Instagram, hjemmesideudvikling eller andre discipliner i online marketing.

Vi ér specialiseret i og laver kun organisk markedsføring.

I Danmark betyder det hovedsageligt, at det, vi laver, er Content Marketing og søgemaskineoptimering.

#4 Vi snakker kun om søgemaskineoptimering

Har du hørt om “Organisk Vækst”?

Ja, altså vores podcast..

Vi udgiver en podcast under navnet Organisk Vækst, hvor vi snakker om lige præcis søgemaskineoptimering og content marketing.

.. Hvis du gerne vil dyppe tæerne lidt, inden du ringer for at høre mere.

Så kan du lytte til vores podcast, så kommer du også lidt mere ind på os som mennesker og virksomhed, hvem vi er.

#5 Du overvejer at ansætte en medarbejder til søgemaskineoptimering

Lige netop dér, hvor vi passer ind i din virksomhed, og hvor vi er den rette partner til at stå for din søgemaskineoptimering, er, hvis du er på nippet til at ansætte en person til at stå for det.

Det betyder, at du har måske lige knap budgettet, men er villig til at satse.

Men er du sikker på, at denne ene person altså kan alle facetter af søgemaskineoptimering?

Vi har et helt hold af ansatte, som alle arbejder med søgemaskineoptimering, og hver af os har et ekspertområde inden for søgemaskineoptimering.

Og nej, vi koster ikke 1.000 kr i timen - langt fra.

Vi laver nærmest udelukkende aftaler om komplet eller delvis outsourcing af søgemaskineoptimering, så vi er vant til at fungere som en del af en afdeling eller et team af interne.

Vores aftaler er også skruet sammen således, at vi kun fakturerer for medgået tid. Altså uanset om vores aftale er 10, 20 eller 100 timer om måneden.

Hvis vi kun når 3 timer og 13 minutter, så fakturerer vi kun for 3 timer og 13 minutter - alt er dokumenteret.

Det er præcis samme model, som hvis du valgte at bruge en freelancer til søgemaskineoptimering, vi er bare flere, der kan hjælpe hinanden.

Vi kalder det et SEO-bureau til freelance-priser.

#6 Læs vores udtalelser

Vi er meget stolte af det stykke arbejde, vi har lavet for alle vores kunder. Jeg vil tilnærmelsesvis sige, at du skal være velkommen til at ringe til alle vores kunder, som referencer, men det kan jeg næsten ikke byde dem.

Du kan hoppe ind forbi vores udtalelser her på siden og læse mere om, hvorfor vi skal være din partner til søgemaskineoptimering.

Vi har ikke mange kunder, derfor har vi heller ikke mange udtalelser.

For at gå lidt i dybden med, hvorfor vi ikke har mange kunder og forklare, hvad jeg mener, kan jeg afsløre, at vi i skrivende stund har det, der svarer til 2,25 kunder pr. ansat i virksomheden.

Hvis du sammenholder det med en af vores såkaldte konkurrenter fra branchen, som netop har blæret sig med at have 800 kunder og 15 ansatte, ja, så kan jeg nærmest godt love dig, at vi har tid til at give dig lidt mere fokus.

Det er alfa-omega for mig og min virksomhed, at INGEN af vores samarbejdspartnere nogensinde skal føle, at de ikke har fået værdi for pengene.

Det er søgemaskineoptimeringbranchen desværre alt for fyldt af i forvejen.

#7 Vi er hands-on ikke et powerpoint-firma

Uanset hvor flotte grafer, du opstiller, og hvad du skriver i en præsentation, så er det ikke det, der rykker nålen.

Oftest er vores kunder, altså vores samarbejdspartnere i søgemaskineoptimering, selv ret savvy.

Så vi opfordrer til, at du selv følger med i dine resultater. Når det så er sagt, kan vi sagtens lave gennemgange og rapporter over, hvad situationen er, hvordan det teknisk står til og så videre.

Men vi er ikke trænet i at opstille det i en flot powerpoint og er heller ej de dygtigste til store og lange rapporter.

Jeg har vurderet, at det har været spild af tid at bruge konsulenter, som egentlig skal skabe resultater, til at lave dette - det kan godt være, at jeg engang må æde min egen hat på det område.

Det, jeg mener med dette punkt, er: Vi har fokus på "getting shit done" og ikke på at fortælle, hvad der er op og ned.

Vi har et automatisk it-system, hvori vi noterer ALT, vi laver for dig og din virksomhed, næsten helt ned til minuttet.

Så når måneden er omme, ved du 100 %, hvad hver en krone er gået til. På den måde kan vi løbende tage et Skype-kald eller møder, hvis der er noget, du føler, skal gøres anderledes eller noget, du synes er mega fedt.

Og på den måde holder vi dig også 100 % in-the-loop på alle vores udførte opgaver.

Hvis du kan lære noget om SEO ud fra vores arbejdssedler, er det kun en bonus.

Google er ikke den eneste søgemaskine at optimere til

En kort liste over søgemaskiner, du støder på ret ofte, vil være som følger:

  • Google Play Store eller Apple App Store
  • Podcast-app eller Spotify
  • Google
  • Bing & Yahoo
  • YouTube

Det skal ikke være en hemmelighed, at der er størst efterspørgsel for at optimere til at ligge nr. 1 i Google, og det er også helt klart den søgemaskine, danskere bruger mest.

Det er også at optimere til Google, der er vores kernekompetence. Men der er så mange overlap mellem de forskellige søgemaskiners algoritmer, og at de kigger alle sammen lidt efter Google, så det er meget naturligt, at vi kan hjælpe dig med de andre søgemaskiner, hvis det er skulle være interessant.

Nøglebegrebet er "search intent match"

Ja, og hva hulen skal det sige?

Search Intent Match, direkte oversat, betyder at matche den intention, som den søgende har.

Det er også af denne grund, at vi lægger mest vægt på at få styr på din destinationsside til en søgeforespørgsel.

  1. Er det objektivt det bedste indhold?
  2. Er du den rette til at ligge, hvor du gerne vil?
  3. Skal vi måske gå efter en mere relevant søgning?

Dette er, uanset hvilken søgemaskine du arbejder med, det vigtigste at få styr på først.

Uanset om det virker sådan i nutid eller datid, vil det i alle tilfælde blive sådan i fremtiden.

Hvis ikke den søgende finder din side relevant, så fortjener du ikke at ligge nr. 1, uanset hvor meget du forsøger at manipulerer dig til toppen.

Uden search intent match vil du opleve, at der kommer drops i dine rankings igen og igen, og at vi skal løbe hurtigere og hurtigere efter bolden.

Med et search intent match vil du opleve, at når vi først kommer op at ligge nr. 1, 2 eller 3, bliver det uendeligt svært at tage disse placeringer fra os igen.

Har du styr på dine destinationssider, og hvilke søgeforespørgsler du gerne vil gå efter?

Søgeord er fortiden, forespørgsler er fremtiden!

Den bedste måden jeg kan forklare dette på, er ved at bede dig droppe tankegangen om enkeltstående søgeord og tænke på, hvilken problemstilling eller værdi, du skaber.

Vi ser, at der er 10 og op til 25 gange så mange søgninger "long-tail" med forskellige stavemåder og formuleringer, som alle er til det samme problem.

Det betyder, at hvis du tackler dit organiske indhold som et svar på et konkret problem eller noget værdiskabende på en søgning efter det samme, så står du bedre stillet i fremtiden.

Ifølge Google vil over halvdelen af alle søgninger i 2020 være “voice search”, og voice search bliver altid søgt på som et spørgsmål.

Og det burde være en selvfølge, at mange tager voice search til sig rundt omkring i verden. Fordi mange rundt i verden kan slet ikke stave.

  1. Hvordan vasker jeg min bil?
  2. Hvilken kat er hurtigst?
  3. Hvem vandt i håndbold?
  4. Og så videre.

Uanset om du begynder at bruge voice search, eller om vi danskerne overhovedet tager det til os, så er dette vigtigt at forberede sig på.

I 2018 skete det nemlig, at over 50 % af alle søgninger var via en smartphone, altså via mobilen.

Og derfor gik Google's søgemaskine over til at være mobile-first.

Det betyder altså, at det er dét, du udgiver på den mobile-version af din hjemmeside, som dikterer dine rangeringer i Google.

Det næste, der kan ske, er, at vi går over til voice-first, og i og med voice search er baseret på forespørgsler og problemstillinger, så skal du, uanset om du er webshop eller udbyder af serviceydelser, være klar på, at google prøver at finde ud af, hvilken forespørgsel dit indhold svarer på, og derefter rangerer dig efter dette.

Dette er blot gisninger, men det værste, der kan ske ved at optimere sit indhold i denne retning, er, at du får en masse godt indhold og flere long-tail søgninger i mellemtiden.

Vi har gjort dette og ser gode resultater ved at skifte væk fra "søgeords-mentaliteten" til den "problemløsende"- eller "værdiskabende" mentalitet.

Af samme grund laver vi ikke den traditionelle "søgeordsanalyse", som du vil finde ved alle andre søgemaskineoptimeringfirmaer. Denne søgeordsanalyse er både gammeldags og fyldt med fejl.

De søgevolumen-tal du får fra denne analyse, er fra systemer som Accuranker, Google Keyword Planner, Ahrefs, Semrush eller lignene og afspejler ikke virkeligheden.

Ovenstående graf afspejler et forsøg, hvor vi er gået efter indhold, hvor der ifølge disse værktøjer er 0 søgninger på om måneden. Det er bare helt og aldeles forkert.

Vores nuværende holdning til linkbuilding

Linkbuilding er én af de mest anvendte taktikker for at skævvride Google til at favorisere dig frem for dine konkurrenter.

Og der er ingen tvivl om, at linkbuilding er en af de taktikker, der virker bedst nu og her til at optimere til søgemaskinerne Bing, Google & Yahoo.

Men bliver det ved med at være dette?

Det er jeg personligt i tvivl om..

Jeg er i tvivl, om links fortsat vil have den værdi, som de hidtil har haft.

Første skridt skete ved, at Google skjulte PageRank for offentligheden. Tidligere kunne du se, hvor meget autoritet Google giver din side, men det droppede de, da folk brugte værktøjer til at "pagerank-sculpte" deres sider med.

Der gik ikke lang tid, før de dygtigste regnede deres algoritmer ud og manipulerede med dem.

Det andet skridt skete ved, at Google ikke giver værdi for alle links, men kun fra relevante sider, som bærer noget autoritet i den niche, du selv opererer i.

Der findes værktøjer som Ahrefs, Majestic og Semrush, der forsøger at gætte sig til, hvilken "Rank" et domæne har, men disse tal afspejler ikke den virkelige verden og er i bedste fald bare et kvalificeret gæt.

Det er Googles mission at sætte det mest værdiskabende resultat øverst. Det er derfor alfa omega for os, og vi anbefaler, at dette er første skridt.

Dernæst kan du i dag med linkbuilding hjælpe Google den rigtige vej til at vide, at det altså er dig, der skal have chancen som værende i toppen.

Man siger også, at traditionel SEO får dig op i top 5-6, og derefter er det konkurrencen om, hvem der får flest kliks, hvem der holder den besøgende længst væk, indtil de kommer tilbage og klikker videre.

Læs mere om, hvordan du kan få nogle gode og stærke links via presseomtale.

Presseomtale og branding kan styrke dine placeringer i Google

Som en del af vores værktøjskasse når vi arbejder med markedsføring, der ikke koster annoncekroner, har vi også presseomtale.

Presseomtale har både en brand-building effekt, og der er flere eksempler gennem tiden, hvor virksomheder er blevet skabt alene på baggrund af massiv presseomtale.

Hvis man er heldig og dygtig, er det også muligt at få links fra pressen.

Det er dog ikke noget, man skal decideret regne med, da de fleste traditionelle medier er begyndt at tage penge for at lave links.

Det er derfor vigtigt, at hvis du vil lave presseomtale, skal du gøre det klart for dig selv, om du gør det alene for søgemaskinernes skyld? Eller gør du det også for selve presseomtalens skyld?

Det er måske ikke den oplagte strategi, at gøre det alene for søgemaskinernes skyld, men det er en god måde tillægge presseomtale lidt mere værdi.

Udvalgte presseomtale, hvor vi også har fået links fra.

Hvad har branding med SEO at gøre?

Én af de vigtigste parametre i at vinde den øverste plads i Google er, at det er dig og din hjemmeside, der får klikket ude fra søgemaskinen.

Alene dit firmanavn kan gøre mege,t når det handler om at få dette klik, hvis dine kunder allerede har gode associationer med dit firmanavn, så er der en større chance for, at du opnår dette klik.

Ligeledes viser studier og artikler fra Moz, Search Engine Journal og flere kilder, at Google giver større præferencer til brands. Det vil altså sige des flere søgninger, der er på dit navn, des mere vægt kommer der på dine placeringer i Google.

Nogle kalder dette for "The Google Sandbox"

Dette er en teori, der siger, at de første mange måneder eller år efter et nyt domæne kommer til verden, hører den til i sandkassen og har sværere ved at rangere.

Dernæst når hjemmesiden har fået fodfæste, bliver det gradvist nemmere at hoppe op i Google.

Dette kan være en afledt effekt af, at søgemaskinerne lægger mere autoritet i dit domænenavn, og det kan være en effekt af, at dit brand vokser.

Vi ved blot, at uanset hvilken marketingkanal du bruger, så er der en sandsynlighed for, at den engang ikke virker, og du skal videre til en næste. Hvad enten søgemaskineoptimering bliver for svært, Facebook bliver for dyrt eller Snapchat går konkurs.

Det, der står tilbage, er dit brand.

Vil du selv lave søgemaskineoptimering?

Hvis nu, at du selv insisterer på at lave søgemaskineoptimering, så er her nogle tips, du kan tage til dig.

Disse tips er meget generelle for at kunne virke på flest mulige virksomheder.

Hvis vi gik i dybden med din virksomhed, ville vi kunne afklare hvor vi skulle sætte ind først.

7 tips til søgemaskineoptimering

Nu skal den her side ikke være en decideret "hjælp til selvhjælp" i søgemaskineoptimering, men her er lidt af de ting, du skal prøve at arbejde med.

Hvis du gerne vil lære meget mere om søgemaskineoptimering, kan du lytte til vores podcast "Organisk Vækst" via din foretrukne podcast-afspiller eller klikke her.

#1 Det hele starter ved brugeroplevelsen

I dag er hovedsageligt Google's søgemaskine styret meget af deres kunstige intelligens, der går under navnet “Rank Brain”.

Rank Brain kigger især på den oplevelse, som brugeren har, når de besøger din hjemmeside, dette er også en af de ting, vi snakker rigtig meget om i vores podcast under navnet "Organisk Vækst".

I punkt 3 kommer vi nærmere ind på dette, men lad os snakke lidt om brugeroplevelsen først.

Konverterer du de besøg, du har i dag, til salg via din side som en webshop?

Hvis du arbejder med direkte salg online, så skal du først og fremmest få styr på, at de besøg du allerede har, skal kunne konverteres til salg.

Kommer dine kunder aldrig igen?

Så bliver det blot en dyrere affære at købe dig til betalt markedsføring eller at lave søgemaskineoptimering.

Uanset hvor du er i processen med din markedsføring, så er dette noget, du løbende kan optimere på, hvis du kan få dine kunder til at handle 4 eller 7 gange i stedet for kun én gang.

Så kan du skabe en kæmpe stor forretning på baggrund af din marketing heriblandt søgemaskineoptimering

Ved du, om dine besøgende er tilfredse?

Sælger du serviceydelser, ligesom vi gør?

Ja, så bliver det straks sværere at måle direkte på, hvor meget værdi du får ud af dine online tilstedeværelser.

Der findes værktøjer som leedfeedr, call-tracking og så videre, som du kan opsætte og få et lille hint om, hvor meget du modtager fra de besøgende, du har på din hjemmeside.

Det er ret vigtigt, at du har nogenlunde styr på dette, inden du begynder at skalere antallet af de besøgende, der kommer.

Har du en virksomhed, der sælger serviceydelser, og vil du gerne arbejde med en professionel søgemaskineoptimeringpartner, så kan vi godt hjælpe med og rådgive om, hvordan du kan få indikatorer påm hvor meget din trafik er værd.

Men det er ultimativt op til dig, om din serviceydelse er nogetm som skaber værdi for køberen, og om du passer i markedet.

Ofte kan vi ret hurtigt se, efter vi starter med søgemaskineoptimering, om dine konkurrenter er væsentligt hurtigere, bedre eller billigere end dig.

Det er enormt svært at konkurrere på Google, hvis dine konkurrenter objektivt set er bedre end dig.

#2 Sørg for at have styr på teknisk søgemaskineoptimering

Hvis du allerede ved med sikkerhed, at kunderne nok skal få en god oplevelse, som vi snakkede om i punkt 1.

Så er det vigtigste at få styr på først, når vi snakker om søgemaskineoptimering, at du ikke spænder ben for dig selv med en teknisk dårlig hjemmeside.

  1. Er din side hurtig nok?
  2. Har du sikkerhed på siden med https?
  3. Er din hjemmeside mobilvenlig?
  4. Kan Google overhovedet læse og forstå indholdet på dine sider?
  5. Bruger du korrekt og letforståeligt HTML?
  6. Kunne du måske gøre det lettere med Schema & Microdata?
  7. Er din hosted hjemmeside i et "bad neighboorhood?"
  8. Har du mange døde links?
  9. Har du meget duplikeret indhold på din side?
  10. Har du måske udelukket sider, du ikke skulle?

Dette er blot få af de mange tekniske parametre man kan kigge på, når man lave søgemaskineoptimering.

I gamle dage var teknisk SEO nok det vigtigste for at rangere godt i Google, men Google bliver altså klogere og klogere.

Det vigtigste i dag er blot, at du ikke gør det svært for Google, fordi uanset hvor godt indhold, du laver, så får du ikke rigtig noget ud af det, hvis det er helt forkert teknisk sat op.

De værste tilfælde jeg har set, har været hvor hjemmesider, der egentlig ligger ret godt i Google, har fået nyt design, eller nyt it-system, hvor man så har glemt at "redirecte" sine url-adresser videre til den nye struktur, og derved mister alt på gulvet.

#3 Er du den rette destination for det søgeord, du går efter?

Hvis du kan, så prøv at tage et helikopterperspektiv på den søgesætning, du går efter.

Er du objektivt set den rette destination?

Hvis du går efter søgningen "billig sofa" nytter det ikke noget, at dine sofapriser starter fra 10.000 kr. og opefter.

Fordi så er du ikke den rette destination.

Helt konkrete eksempler finder du tit i enkelte søgeord, da de kan dække over flere ting.

Søgning på ordet "Glas", der kan være rigtig mange, som konkurrerer om denne søgning, så hvis du f.eks sælger glaspynt eller glas til at udskifte iphone eller på et vindue, jamen så konkurrerer du også med Imerco, der sælger drikkeglas.

Hvis vi bare borer ned i drikkeglas, så kan det være, at du kun sælger mærkevarer-krystalglas fra 100 kr. og opefter, og så skal du nok stadigvæk ikke forsøge at konkurrere på glas.

Har du det største udvalg af glas? Har du alle prisklasser? Bedste forsendelsesvilkår?

Du konkurrerer også med IKEA.

Du skal tænke meget mere specifikt for at få succes med søgemaskineoptimering.

Vinglas af krystal, eller krystal vinglas. Så er det meget mere specifikt, og hvis det er dét, du sælger, vil du også med større sandsynlighed konvertere eller i det mindste bare fastholde den besøgende, der lander på din side.

#4 Godt indhold er altid en sikker vinder

Ordet “godt”, er jo et spørgsmål om, hvem der synes hvad.

Men hvis du har skrevet indhold, der er mere dybdegående, mere grafisk visuelt og evt. indeholder lydfiler og videoer, så er der større chance for, at du simpelthen kan outranke dine konkurrenter.

Og det er, fordi du med større sandsynlighed kan formå at fastholde brugeren i længere tid.

I en webshop kan det også handle om noget så banalt som at have bedre billeder af dine varer end konkurrenten, en navigation, der er nemmere at finde rundt i, eller helt simpelthen bare at være billigere.

Videoer, gode billeder, lydklip og dybdegående indhold er alt sammen med til at styrke dine placeringer.

#5 Du skal have anbefalinger

Lige nu er linkbuilding super vigtigt i søgemaskineoptimering.

Links kan oversættes til anbefalinger og virker, ligesom hvis du har anbefalinger på dit CV, når du søger job.

Det kan godt være, at der er 10 ansøgere, som har skrevet vildt gode ansøgninger, men hvis den ene har et hav af anbefalinger, så er der større sandsynlighed for, at den ene nok ryger ind til samtale.

Google anskuer det måske lidt på samme måde, eller det er i hvertfald en måde, hvorpå du kan forstå, hvordan links virker i forhold til søgemaskineoptimering.

Hvis du har godt indhold omkring et emne, og det har 9 af dine konkurrenter også, så må det være den side, som flest "peger på", der er mest autoritær til at ligge nummer 1.

I og med at links også kan bruges til at manipulere Googles resultater med, må man forvente at værdien af linkbuilding med tiden vil blive gradvist udvasket.

Måske forsvinder den helt, måske forsvinder den aldrig.

Vi arbejder med linkbuilding, fordi det skaber værdi nu og her, men vi sørger i høj grad også for, i samarbejde med kunden, at destinations-siden er objektivt set den rette for den søgende.

#6 Branding er vigtig, hvad gør du?

Når alt kommer til alt, er det dit brand, der står tilbage, hvis du engang vælger at skrue ned for dine marketingomkostninger.

Content Marketing og SEO er én måde, hvorpå du kan arbejde med at bygge vedvarende trafik op omkring dit brand.

Vores quick-tip er, at du skal sørge for at være konsekvent i din kommunikation, så når dine besøgende udsættes for dit indhold, kan de over tid genkende dit brand.

#7 Følg med i din indsats på søgemaskineoptimering

Sørg for, at din hjemmeside er koblet op med Google Search Console.

Med Google Search Console kan du følge med i dine placeringer i Google, helt gratis. Du kan ligeledes finde ud af helt præcis, hvilke søgeord det er, du bliver fundet på.

Du kan bruge et hav af eksterne værktøjer til dette også, alle sammen har det tilfælles, at de koster penge og har intet med Google at gøre.

Det bedste sted at få sine informationer om sin plads i søgemaskinen er fra søgemaskinen selv.

Lad os hjælpe med professionel søgemaskineoptimering

Er du hooked på at skulle i gang med søgemaskineoptimering på et professionelt niveau?

Så er vi det rette match for dig og din virksomhed.

Her er nogle kontaktoplysninger, hvor du kan få fat i mig eller mine kolleger.

Telefon: (+45) 71 99 50 54
Mail: [email protected]