Hvad er Indholdsbaseret Markedsføring? Få 7 gode eksempler
Hos Nutimo arbejder vi til dagligt med indholdsbaseret markedsføring. Lad mig guide dig gennem forskellige måder, man kan arbejde med indholdsmarkedsføring her.
Hvad er indholdsbaseret markedsføring? Indholdsbaseret markedsføring er en strategisk marketingtilgang med fokus på at udarbejde og distribuere indhold. Indhold, der er konsistent, værdiskabende og relevant og skabt med henblik på at tiltrække eller fastholde kunder fra én specifik målgruppe.
Det betyder i grove træk, at du går fra at lave sælgende indhold, der kun er skabt for at pitche værdierne af produkter og/eller services, til at lave værdiskabende indhold, som enten er sjovt, lærerigt eller løser et problem.
Indholdsbaseret markedsføring er én af grundstenene i vores tilgang til at få succes med søgemaskineoptimering. Det er nemmere at komme op i toppen af Google, hvis du skaber værdi for dén person, der lander på din hjemmeside.
Hvis du læser med, så kommer jeg med nogle helt konkrete eksempler på, hvordan du kan arbejde med indholdsbaseret markedsføring i din virksomhed.
7 eksempler på indholdsbaseret markedsføring
Hvis du rigtigt skal forstå, hvad indholdsbaseret markedsføring (også kendt som Content Marketing) er, så er det nemmere, hvis jeg tager udgangspunkt i nogle helt konkrete metoder, du kan bruge.
Der er mange, skævere måder, du kan lave indholdsmarkedsføring på, og jo mere anderledes du kan tænke, jo større sandsynlighed er der for at du laver noget nyt, som måske virker endnu bedre.
Noget, indholdsbaseret markedsføring excellerer ved, er at fortælle historier. Nogle er sjove, mens andre gør modtageren klogere og løser et helt simpelt problem.
Fælles for alt content / indholdsmarkedsføring, der virkelig virker, er, at det er noget, som den ønskede målgruppe aktivt vælger til, og ikke et budskab om salg, der bliver trukket ned over hovedet på en.
#1 Podcast, som personlig branding
I Nutimo laver vi selv en Podcast, der handler om den markedsføring, vi laver til hverdag; optimering for at komme højere i Google samt content marketing.
Vores podcast hedder ikke Nutimo. Den er blevet døbt "Organisk Vækst", fordi emnet er at skabe vækst i virksomheder, helt organisk, altså uden at putte penge i en annonceringsudbyder.
Vi er nu to værter, men det startede med mig alene. Vi præsenterer os selv, podcasten, og snakker faktisk sjældent om Nutimo ved navns nævnelse, men alligevel har vi i løbet af ét år opnået en vækst i søgninger på Nutimo på mere end 700%.
Det skyldes helt sikkert ikke podcasten alene, men det har hjulpet os til at blive anerkendt som eksperter indenfor vores felt, og det hjælper os fortsat med at brande os i søgemaskine- og content marketing branchen.
Vi tilbyder lytterne, og måske vores fremtidige kunder, at høre timer op og timer ned af os, der sidder og snakker, helt casual, om emner og problemstillinger, vi oplever til hverdag.
Podcasting er et intimt medie, og det kan noget, som hverken YouTube eller blogs kan.
På trods af at Podcast er et digitalt medie, så kan det konsumeres uden en skærm. Det betyder at vi kan være med vores lyttere i træningscentret, på gåturen, køreturen eller når de sidder og laver noget helt andet.
Vores niche er meget lille, men vi har opnået relativ høj kendskabsgrad ved at benytte os af podcasting.
#2 YouTube som videomarkedsføring
Vi kender alle "Will it blend", eller det troede jeg i hvert fald, vi gjorde. Det viser sig faktisk, at ingen på kontoret havde set videoerne, men var sat bagover, da de så dem.
Will it blend startede på YouTube, faktisk før YouTube var rigtig kendt, og gik viralt via delinger, e-mails, chat-programmer og lignende.
Basically var Will it blend en serie af programmer, hvor ophavsmændene bag "verdens bedste blender" blendede en ny genstand hver uge. Han snakkede aldrig om blenderen, solgte aldrig blenderen i videoen og nævnte hverken pris eller noget som helst.
Gang på gang blendede han nye genstande, marmorkugler eksempelvis, men det helt store hit blev, da han blendede den nye iPhone, som netop var blevet lanceret.
I dag er YouTube meget mere udbredt
I dag er det ikke kun de unge, der strømmer til YouTube dagligt for at se indhold. Det gør voksne mennesker i tiltagende stor grad også.
Vi gør det vel, fordi indholdet på YouTube efterhånden er så godt, og vi kan finde så meget forskelligt - noget, der passer lige til os.
Som virksomhed kan du bruge dette, men du får ikke særlig stor succes, hvis du blot bruger alle videoerne til at fortælle om, hvor awesome dine produkter er. Ingen vil gerne sælges til, så hvis du skal lave content marketing eller indholdsbaseret markedsføring, som det hedder på dansk, så er det vigtigt, at seerne af dit indhold på YouTube ikke føler, at det er kommercielt.
Du skal skabe relevant, konsistent værdi for din kernemålgruppe. Hvad enten du løser et problem, eller blot underholder dem, så er video et godt medie at gøre det med.
#3 Pinterest & Instagram som billedmarkedsføring
Indholdsbaseret markedsføring behøver ikke være tekster eller forklarende videoer. Du kan sagtens bringe høj værdi til modtageren ved gode billeder.
Der er nogle udfordringer ved sociale medier, der blandt andet betyder, at du ikke ejer det publikum, du kommunikerer med samt at dit indhold faktisk er i hænderne på gigantiske virksomheder.
Det er ikke meget anderledes med YouTube, men alligevel adskiller YouTube på én måde sig positivt fra både Instagram og Pinterest. YouTube er samtidig den næststørste søgemaskine i den vestlige verden, målt på de videosøgninger, du laver på YouTube, som optræder oftest i Googles søgeresultater, hvis de er relevante.
På Instagram og Pinterest er du i deres algoritmes nåde, og hvis du ikke har et publikum opbygget, kan det være enormt svært at nå ud.
Vi er ikke eksperter i content marketing via billeder på sociale medier, men dette er også en måde, du kan arbejde med det på.
#4 Blogindlæg som digital tekst-markedsføring
Ghostwriters er i stor stil brugt gennem historien til at skrive på vegne af en afsender, der gerne vil profileres, og som ekspert inden for et område og/eller som gerne vil have et budskab ud.
Traditionelt set gøres dette via bøger, men i dag er blogindlæg den næste generations måde at komme ud med budskaber og dele viden på.
Blogindlæg har den styrke, at de kan være meget mere evergreen end meget andet. Ved hjælp af søgemaskineoptimering kan vi sørge for at disse blogindlæg kommer frem, når der søges via Google.
Det betyder, at du kan være lige dér som løsning til et helt konkret problem, din målgruppe måtte have. Blogindlæg er således en rigtig god måde at profilere sig som ekspert i et område.
Ekspertindlæg behøver ikke at være på egen blog
Der kan være stor markedsføringsværdi i at udgive andre steder end på sin egen blog. Det er én af de ting, vi typisk også hjælper med i Nutimo.
Vi rådgiver om andre muligheder for at få mere eksponering ud af den viden, man kan tilbyde sin målgruppe. Når man er helt nystartet og/eller ikke har opbygget særligt godt omdømme online endnu, kan der oftest faktisk være større værdi i at starte med at udgive som ekspert andre steder end på egen blog.
Det vil senere hen hjælpe til at styrke eget website yderligere ved, at Google kan se lignende sider, der udgiver om samme emneområde, peger over til din hjemmeside.
Dette stunt går ind og virker som søgemaskineoptimering, content marketing og branding på én gang.
#5 Bøger, den analoge godfather af indholdsmarkedsføring
Det er uklart, hvornår content marketing har sin oprindelse. Nogle kilder siger, at John Deere startede det i 1895 med magasinet “The Furrow”, men jeg vil argumentere for, at man længe før dette har brugt indhold til at fremme sin sag, hvad enten det har været forretningsmæssigt, politisk eller religiøst.
Indhold, især bøger, kan skabe en bevægelse og virker den dag i dag stadigvæk rigtig godt.
En god dansk case er Karolines Køkken, der lever i bedste velgående i dag. Mejeriforeningen (Arla i dag) ville omvende danskere fra at bruge margarine til at bruge smør og lavede derfor en serie af kogebøger, der brugte de varer, som Arla sælger.
I dag ervi danskere nok mere smørgrise, og Karolines Kogebog er stadigvæk meget populær.
Én ting, der gjorde satset særdeles vellykket, var deres distribution af kogebøgerne. Karolines Kogebog blev husstandsomdelt til hele befolkningen hvert 3. år.
Bøger bruges også i helse og alternativ medicin
Der har længe været meget strenge krav til, hvad du må skrive om dine produkter, når du reklamerer for kosttilskud, alternative behandlinger og medicin.
Men én ting, du gerne må, er at holde foredrag om, hvad DU mener om et emne, og til disse foredrag dele dine bøger ud gratis.
#6 TV-serier, det høje budget
Har du børn, måske især drengebørn i 5-10-års alderen? Nej, måske ikke? Men måske har du alligevel hørt om LEGO Chima, LEGO Ninjago, LEGO Movie, LEGO Batman osv.
Stort set alt markedsføring fra LEGO-koncernen, vi i husstanden bliver udsat for, er virkeligt velproducerede tv-serier målrettet til børn.
Der er langt mellem bedre eksempler i hele verden på indholdsmarkedsføring, og af samme grund er LEGO også kendt i markedsføringbranchen som "The King of Content Marketing"
Hvorfor er det præcist, at det virker så godt?
Fordi LEGO er legetøj, behøver de aldrig nogensinde snakke om priser, produkter eller andet i den retning. De skal, helt simpelt, blot sætte liv til deres legetøj og fortælle historier.
#7 Magasiner, for analog visuel og tekst kombination
Magasinet "The Furrow" blev første gang trykt i 1895 og bliver den dag i dag stadigvæk udgivet. Du har måske aldrig hørt om det, men det er udgivet på 4 sprog i mere end 115 lande.
The Furrow bliver flere gange i blogindlæg og foredrag om content marketing nævnt som verdens ældste indholdsdrevne markedsføringstrategi. Én ting er sikkert, det er den mest vedholdende - by far.
John Deere, der står bag magasinet, udkommer til omkring 2.000.000 forbrugere hver eneste måned. Indholdet er skræddersyet til målgruppen og handler overhovedet ikke om John Deeres produkter.
Det kan være ekstremt svært at regne ud, hvor meget John Deere har fået retur på den investering. Det er måske nemmere at forstå "The Red Bulletin", som Red Bull laver, da navnet umiddelbart associerer, og magasinet handler om ekstremsport, som vi kender fra Red Bull.
En fitness-shop, der ville have endnu mere gennemslagskraft, kunne udgive et gratis fitnessmagasin.
Det kunne også være et boliginteriørfirma, f.eks IKEA, der udgiver et magasin med inspiration, hvilket man kan sige, de allerede gør. De har dog også priser i deres katalog, hvilket i manges øjne tager dem væk fra indholdsbaseret marketing.
Lad os sige, at IKEA udgav et magasin på linje med Bo Bedre, som hed Bo Billigt. Uden reklamer i - bare med indretningsforslag, billeder og artikler fra indretningseksperter.
- Magasiner er gode til skabe en forbindelse til kunderne, hvor de får nyt fra virksomheden igen og igen.
- Magasiner er nok bedst til komplekse varer, helse og alternativ medicin eksempelvis.
- Magasiner virker rigtig godt til visuelt drevne varer, som boliginteriør.
- Magasiner kan også være "tegneserier", der sætter liv til det legetøj, man eventuelt sælger. Det gør LEGO eksempelvis.
- Magasiner er enormt dyre at producere.
Bonus! #8 Tools, gratis onlineværktøj
Det er ikke alle, der har tid til at læse, lytte eller se videoer omkring et emne, men alle vil gerne have løst deres problem eller komme nærmere et mål - helst gratis.
Online tools er nok én af de mest effektive content marketing-tiltag på internettet.
For vores virksomhed går det også under kategorien “link-bait”. Det er kort sagt indhold, der er så godt, at det er nemmere at gå ud og "fiske" efter link-henvisinger og artikler om dig fra andre hjemmesider.
En af de største tiltag, jeg kender på nettet, er Neil Patel; en online og meget omdiskuteret, selvudnævnt marketingekspert.
Han har opkøbt store marketingforretninger, og det seneste rygte er, at han har brugt $500.000 på en virksomhed, hvorefter han gjorde deres kerneydelse, et onlineprodukt, helt gratis at bruge bare for at få massive flodbølger af trafik ind på hjemmesiden.
Det virker, men lige netop dén måde at gøre det på har været rigtig, rigtig dyr. Heldigvis findes der meget mindre tiltag, som også har virket fint.
Jo mere simpelt et tiltag er, jo mindre chance er der for succes. Hvis dit værktøj allerede findes i 10.000 forskellige varianter, så er der måske kun en meget lille chance for, at folk gider at give dig et besøg.
Men hvis du f.eks har opstillet det på en ny, mere brugervenlig og visuel måde, så er der større sandsynlighed for, at du kan få succes med dette.
Tools & værktøjer som markedsføring kaldes også mange andre ting.
Mange større it-firmaer kører enten "product led growth strategies" eller noget, der lyder som "product led marketing".
Basalt går det ud på, at i stedet for at have et decideret marketingbudget, så har man et udviklingsbudget. Jo mere du vækster, des mere kan du putte i at udvikle dit produkt, så brugerne får mere og mere værdi ud af produktet og derved forhåbentlig spreder det via word-of-mouth.
Hvis produktet er gratis, og du fortsat forbedrer produktet, så kan det være en meget eksplosiv strategi både i forhold til vækst og omkostninger. Dette er typisk noget, der kun kan bæres af globale eller mere internationale virksomheder.
Men, hvis du f.eks har kunder, der er meget værd, som eksempelvis advokater har.
Det ved jeg, fordi klik i advokatbranchen ligger mellem 300 kr. og 1000 kr. pr. klik, så de er villige til at betale ret meget pr. kunde.
Her kan det måske være en fordel at finde på et eller andet værktøj, som den kernemålgruppe man går efter, får noget værdi ud af.
Man kan få meget månedlig udvikling for 50-100.000 kr, hvorimod de selv samme advokater kun kan få mellem 50 og 300 clicks ud af det.
Hvorfor arbejde med indhold i markedsføring?
Hvis du tidligere har været, eller stadig er meget afhængig af betalt markedsføring for at skaffe kunder, så har du ikke et særligt stærkt brand.
Forhåbentlig kommer kunder igen, fordi du leverer en god service og god kvalitet, og på den måde kan du godt opbygge et brand via betalt markedsføring.
Men, eftersom priserne på Google, Facebook og andre digitaler stiger med 2-3-cifrede procent rater hvert år, færre og færre ser flow-TV, og folk er blevet immune over for reklamer, så bliver det stadigt dyrere at nå ud med et budskab om, at din virksomhed er så fantastisk, som du selv synes.
Hvis du derimod allerede nu starter med at plante de første frø til at skabe en indholdsbaseret markedsføring, vil du kunne opbygge en meget tættere forbindelse til dine nære og bedste kunder og på samme tid skabe ambassadører, der kan snakke din sag "ude i byen".
Indholdsbaseret markedsføring er en af de eneste strategier, hvor du giver og giver uden at forvente at få noget tilbage, og dét er den bedste måde at vinde folks hjerte på.
Du har mulighed for at bryde gennem støjen på internettet og i hverdagen og for at sætte ringe i vandet, der forhåbentlig vokser sig til store bølger på et tidspunkt.
Din Content Marketing-strategi skal skabe værdi for læseren
Hvor virksomheder oftest fejler med deres indholdsbaserede markedsføringsstrategi, er i forhold til selve udførelsen og ikke på et strategisk niveau.
Der kan være en god overordnet plan for at skabe indhold, der omhandler a,b og c, men hvis selve artiklerne, indholdet, videoen eller podcast-afsnittet ikke skaber noget værdi for modtageren, så virker det ikke.
Jo mere værdi du kan skabe for modtagerne af dit indhold, des højere gennemslagskraft har du.
Der er mange, som prøver content marketing helt uden succes. Kun få virksomheder, der får indholdet lavet så godt, at det propellerer dem op i en helt anden liga og lægger en afstand til deres konkurrenter, som ikke kan være med, uanset om de halverer prisen eller ej.
Hvordan ved du, om dit indhold skaber værdi?
Bliver det læst, lyttet eller set, er vel egentlig det første, du skal og kan måle på, men det kan være svært med en meget lille brugerskare.
Hvis du skaber værdi med indholdet, så er der ofte en eller flere af disse ting, der sker:
- Dine besøgende bruger længere tid på dit website.
- Store procentdele af dine videoer bliver set helt færdige.
- Dine læsere vil have mere og mere og tilmelder sig nyhedsbrev eller subscriber, alt efter hvor dit indhold er.
Content Marketing er, uanset hvordan man vender og drejer det, marketingtiltag, der er svært at måle på kort sigt, da det er “brand-building”. Jeg ved ikke, hvor citatet stammer fra originalt, men mange amerikanske kilder nævner, at det tager minimum 3 år opbygge et brand.
Og det kan, især for helt små virksomheder, være ekstremt svært at afsætte 3 år til at skabe noget uden at vide, om man gør det rigtige.
Vores konkrete råd er at stikke en finger i sandet engang imellem og starte med at bygge relationer til de første, der tilmelder sig dit nyhedsbrev, køber fra dig eller har subscribed på din channel, Instagram account eller lignende.
Spørg dem om, hvad der præcis gjorde, at de hoppede med på vognen omkring dig og/eller dit brand.
Brug disse ting, du lærer, og arbejd videre i den retning med det, der virker.
Google elsker dig, når alle andre gør det!
Hvorfor går vi så meget op i indholdsdrevet markedsføring også kaldet content marketing?
Jo, det gør vi, fordi vi mener, at det i stigende grad bliver sværere og sværere at manipulere sig til en topplads i Googles søgemaskiner.
Første pladsen tilhører den, der fortjener at være der!
Så hvis dine besøgende elsker dig og det, de lander på, når de lander på din side, så står du meget bedre i konkurrencen om førstepladsen i Google.
Skrevet af Simon ElkjærFå de seneste nyheder fra SEO & Google