Hvad er en ghostwriter? Alt du skal vide om ghostwriters!
En ghostwriter er mange ting, og i dette indlæg vil vi udspecificere hvilke. Derudover vil vi komme ind på, hvornår man bør benytte sig af en ghostwriter, og hvilke gevinster der kan være at hente ved at benytte ghostwritere.
Man bruger begrebet ghostwriter i forskellige sammenhænge, og det ville undre mig meget, hvis du ikke er stødt på det før eller siden.
Selvom du er stødt på begrebet, er det dog langt fra sikkert, at du ved, hvad dette betyder. Det er dog et spørgsmål om tid - for i dette indlæg vil vi redegøre for betydningen af ordet ghostwriter.
Hvad er en Ghostwriter? En ghostwriter er en person, der er hyret til tekstforfatning i en andens navn. Man benytter ghostwritere til stort set alverdens forskellige teksttyper. Blandt andet benyttes der ofte ghostwritere til pressemeddelelser, taler, produktbeskrivelser, bøger, blogindlæg og ledere.
Enhver ghostwriter mestrer sjældent samtlige genrer, og det skal man tænke over, når man udvælger sin ghostwriter.
Ens ghostwriter skal så at sige castes rigtigt. Det er vigtigt, at vedkommende har den fornødne viden og de nødvendige færdigheder, der kræves, for at brillere med netop din tekstopgave.
Genren er for det meste den mest afgørende faktor for, hvilken ghostwriter du bør vælge.
Hvis du blot skal have skrevet et utal af produkt- og kategoritekster i din virksomheds navn, er det måske ikke så vigtigt, at du hyrer en ghostwriter fra øverste hylde. Hvis du derimod skal have hjælp til en bog, der skal være både humoristisk samt dramaturgisk velopbygget, skal du ikke bare lukke øjnene og bestille den billigste kandidat på Fiverr, mens du krydser fingrene og laver korsets tegn. I stedet skal du virkelig gøre dit forarbejde og afsøge markedet for at finde den helt rette til opgaven.
Hvem har brugt ghostwritere?
Det er der rigtig mange, der har, blandt andet flere af vores kunder. Vi har nemlig nogle af landets dygtigste tekstforfattere, der uden problemer kan ghostwrite inden for alverdens genrer.
Vores tekstforfattere har blandt andet blogget på vegne af flere af vores kunder samt svaret på spørgsmål i brevkasser på vegne af en anden kunde.
Når man tilgår ghostwriting-opgaver, er det utroligt vigtigt, at man mestrer at ramme ‘tone of voice’. Ellers kan det blive afsløret, at det ikke er den angivne afsender, som står bag indlægget.
I den ene opgave var det en ganske sjov og stor udfordring, da vedkommende, vi ghostwritede for, optrådte i adskillige videoer, hvorfor hans følgere, og læserne af hans brevkasse, havde en nuanceret idé om, hvordan dette menneske er og var.
Vores tekstforfattere gjorde derfor en dyd ud af at adoptere ord og vendinger, han flittigt brugte, og integrerede disse i brevkasse-svarene. Indtil videre er der endnu ingen, der har fattet mistanke, og vi synes også, at vi ramte hans stil og personlighed ganske godt i teksterne.
Intet er, som det ser ud til at være
Verden er fordækt og falsk. Vi ved godt, at dette indlæg pletter dit rene, uskyldige barnesind til, men vi ser ingen grund til at skåne dig for sandheden, som er, at den afsender, der ofte angives, ikke er den egentlige afsender.
Politikerne skriver sjældent deres egne taler, sportsstjernerne ikke deres egne bøger, og der findes sågar også adskillige popmusikere, der ikke står bag det musik, som de krediteres for.
Hvad kan man så efterhånden stole på?
Du kan nok godt stole på, at Trump skriver sine egne tweets (han burde nok egentlig overveje at hyre en ghostwriter), at global opvarmning er sandt, og at Nutimo er Danmarks bedste SEO-bureau.
Det skal dog også siges, at det er sjældent, at ghostwritere opererer helt egenhændigt. Ofte bliver deres tekster til på baggrund af samarbejder med de personer, der angives som de egentlig afsendere af teksterne. De tager afsæt i interviews og lignende.
Mange benytter ghostwritere, fordi de synes, at deres historier fortjener det. Vi mennesker har forskellige kompetencer og evner, og mange ghostwritere er sprognørder med speciale i storytelling. De ved præcist, hvordan en god historie skal fortælles, hvis den skal gøre indtryk, og de er derfor i stand til at fortælle gode histories, som de bør fortælles.
Historien om ghostwriters
Ghostwritings historie strækker sig langt tilbage. Det er ikke noget nyt fænomen på nogen måde. Desværre er historien også lidt mudret, og meget af den baserer sig på rygter. Derfor kan det være svært at sige noget med sikkerhed om fortidens ghostwritere.
Skrev Shakespeare selv sine stykker?
Et af de mere interessante rygter går på, at den ikoniske forfatter William Shakespeare ikke selv står bag sine værker. Teorien går på, at William Shakespeare blev frontmand for at skjule identiteten på den rigtige forfatter, der - af en ukendt årsag - ikke ønskede den folkelige opmærksomhed.
Selvom ovenstående teori har tiltrukket sig meget folkelig opmærksomhed, og en række forskere også er overbeviste om, at den er sand, er der dog enighed blandt størstedelen af historikere og litteraturforskere om, at teorien ikke holder stik.
Fandtes Homer?
Her er ikke tale om den gule tegnefilmsfigur, der bærer efternavnet Simpson. Der er derimod tale om en af de største digtere nogensinde, manden bag Illaden - men fandtes denne mand overhovedet?
Langt de fleste læser Illaden i løbet af gymnasiet. Har du ikke været forbi STX, er det ikke utænkeligt, at du alligevel er stødt på Illaden i en eller anden forbindelse. Måske har du set filmen Troja med Brad Pitt og Orlando Bloom? Denne tager nemlig afsæt i det ikoniske værk.
Hvorvidt Homer, som officielt er forfatteren bag, nogensinde fandtes, er noget, der er blevet diskuteret flittigt, og som fortsat diskuteres.
Meget tyder på, at Illaden tager afsæt i mundtlige fortællinger fra generation til generation, og at historien er blevet omarbejdet og ændret igennem århundreder. Derfor giver det ikke mening at tilskrive en enkelt forfatter værket.
Homer, eller hvem der nu engang skrev Illaden, kan derfor ses som en ghostwriter, der fint formidlede den ikoniske fortælling, som var blevet overleveret verbalt fra generation til generation.
Tidligere blev det kaldt en bladneger i pressen
Rent faktisk er det danske ord for en ghostwriter, en neger. I pressen, i bladene og magasinet er ordet kendt som en bladneger.
En bladneger er en skribent til taler, pressemeddelelser, og bøger, hvis navn ikke må nævnes, altså hvor der typisk er en anden og mere kendt person, der tager æren for arbejdet.
Hvad bruger man en ghostwriter til?
En ghostwriter er mest kendt for at blive brugt til at skrive hele bøger - især selvbiografier på vegne af andre.
Der er desværre ingen lighed mellem dét at være spændende at læse om, og dét at være god til at skrive en bog.
Hvis man har en spændende personlig historie at fortælle, men ikke besidder evnerne til at fortælle historien, vil man typisk hyre en ghostwriter.
Ghostwritere bruges som sagt også flittigt i andre sammenhænge, for eksempel til taler, pressemeddelelser og blogindlæg.
Ude til højre ser du et billede af mig, Simon Elkjær. Jeg er direktør og stifter af virksomheden Nutimo. Jeg er krediteret for denne tekst, men i virkeligheden har du ingen anelse om, hvorvidt det er mig, der står bag teksten, eller om det er en af vores tekstforfattere.
Faktisk kan jeg afsløre, at det ikke er mig, som står bag hele teksten. Jeg har skrevet dele af den, og så har vores konsulent Jesper skrevet resten samt editeret den samlede tekst fra ende til anden for at sikre, at den er blevet velskrevet, velformuleret og velstrukturet hele vejen igennem.
Når jeg står angivet som afsender her på siden, er det dog typisk mig, der står bag indholdet. Vi kører det dog altid igennem flere kapaciteter for at optimere sproget så meget som muligt.
Priser på ghostwritere
Hvis du overvejer at hyre en ghostwriter til en eller flere opgaver, er du stensikkert interesseret i prislejet. Der er stor forskel på priserne på ghostwritere, og det skyldes ganske enkelt, at ghostwritere, ligesom alt mulige andre, fås i mange niveauer.
Skal du have en anerkendt forfatter til ghostwrite for dig, kommer det, ikke overraskende, til at koste dig mere, end hvis du hyrer en gymnasieelev til at forfatte en stak SEO-tekster.
Hos Nutimo har vi adskillige dygtige tekstforfattere, der kan skrive alt fra pressemeddelelser til bøger. Vores faktuereringsmodel er baseret på timer, så hvis vi skal fortælle dig, hvad det vil koste dig at hyre os som ghostwriter til en opgave, er vi nødt til at kende opgavens omfang.
Hvad skal du bruge en ghostwriter til?
- Skal din ghostwriter skrive dine LinkedIn-opslag og blogindlæg?
- Skal du have skrevet en hel bog? Og hvor lang skal den være?
- Skal din ghostwriter forfatte pressemateriale for dig?
Lad os bare afsløre, at der er stor forskel på prislejet på de tre ovenstående opgaver. Det er, ikke overraskende, klart dyrest at få kreeret en bog, mens LinkedIn-opslag sjældent kræver meget tid af ghostwriteren og derfor er væsentligt billigere.
Hvis du skal have skrevet en hel bog af en ghostwriter, vil det være smart af dig at få indtalt en masse materiale først og måske optaget nogle videoer. Det materiale vil være guld værd for ghostwriteren, der lynhurtigt vil kunne gå i gang med opgaven.
Hjælp til at skrive en bog
Hvis du leder efter hjælp til at skrive en bog, kan du godt benytte os. Vi har dels erfaring med at skrive faglige bøger og e-bøger, men faktisk også skønlitterære værker .
At udgive en bog kan være meget styrkende for din personlige branding
Hvis du ønsker at etablere dig som ekspert inden for et givent område, så kan en bog være meget styrkende for denne mission. Hvis en person skriver en hel bog om et emne, så tænker omverdenen: "Hey, vedkommende mener det sgu seriøst og ved en masse om sit felt."
Det giver enormt meget autoritet, at man kan dokumentere, at man har forfattet en fagbog om sit fagområde - særligt hvis den har høstet fine anmeldelser.
Derfor kan dét at skrive en bog være enormt styrkende for ens personlige branding. Samtidig er der en chance for, at bogen i sig selv kan blive en god forretning.
Skriver man en bog i verdensklasse, der virkelig kan bringe værdi, skal man nok lykkes med at sælge en god stak.
En bog kan hjælpe dig med at skalere din forretning
Uanset om din forretning baserer sig på at sælge produkter eller ydelser, kan du skalere din forretning ved at etablere dig som ekspert ved hjælp af en fagbog.
En bog kan hjælpe dig med at booke foredrag
Jeg udgav i 2015 en bog om, hvordan man kan øge sin konverteringsrate. Bogen solgte ganske fint og tjente bestemt den investerede tid hjem. Derudover bidrog den også til, at jeg i perioden efter udgivelsen hyppigt blev booket til foredag.
Dermed erfarede jeg, hvordan en fagbog kan være styrkende, hvis man ønsker at komme ud og holde foredrag og sælge sine ydelser den vej igennem.
Når man er til disse foredrag, kan man forsøge at sælge endnu flere bøger, hvis foredraget tager afsæt i indholdet af bogen.
Digital tekstforfatter
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vores kompetencer ligger i det digitale; vi er et bureau med speciale i SEO og Content Marketing.
Hvorfor er det så, at vi gerne vil være din ghostwriter?
Det er, fordi vores spidskompetence er at skrive blogindlæg og andre digitale tekster, således at Google læser og forstår, hvad det er, teksten skal rangere på.
Vi er eksperter i få det maksimale ud af tekstindhold. Når man lægger mange kræfter og megen energi i at kreere et solidt blogindlæg eller en anden form for tekst, så er det virkelig en skam, hvis der ikke er nogen, som præsenteres for indlægget. Vi kan hjælpe dig med at skabe organisk trafik til dine interessante indlæg.
Hvis man skal have organisk trafik, starter arbejdet dog allerede inden udarbejdelsen af indlægget. Det er nemlig nødvendigt at undersøge, hvad folk søger efter og interesserer sig for. Hvis man skriver om et emne, der er relevant for absolut ingen, bliver det svært, selv med vores hjælp, at skabe organisk trafik til indlægget.
Sørg derfor for, at du har nogle, der kan hjælpe dig med at finde de rette emner. Du kan ligeledes bruge denne viden, når/hvis du senere skal skrive en bog.
Ved at vide, hvad der bliver søgt efter på Google, så ved du også, hvad det er, som danskerne går og tænker meget over og har spørgsmål til.
Kan du skabe en helt bog med svar på relevante spørgsmål, som folk stiller Google, så er der rigtig store chancer for, at der er et publikum til denne bog. ;
Skrevet af Simon ElkjærFå de seneste nyheder fra SEO & Google