Telefon (+45) 50 50 97 64     E-mail [email protected]

Få 7 Linkbait Idéer Du Kan Prøve!

I SEO-disciplinen linkbuilding, er linkbait den hellige gral. Indhold der er så godt, at du modtager en endeløs strøm af nye naturlige links.

Hos Nutimo Consult har vi været med til at udvikle indhold, der har været så godt, at vi har skaffet links fra nogle af Danmarks mest eftertragtede hjemmesider, heriblandt tv2.dk

Hvad er linkbait?

Indhold på en hjemmeside der er specielt designet til at være så godt og unik, at de besøgende bliver lokket til selv at linke til indholdet. Der er meget langt imellem linkbait, som faktisk viser sig at gå viralt.

Men hvis du altid arbejder efter at skabe indhold med henblik på at det skal være lokkende at linke til, så gør det outreach-processen meget nemmere. Det betyder at det bliver væsentlig billigere at anskaffe gode nye links.

"Den perfekte linkbait kampagne går viralt."

Inden du går i gang med linkbait

At skabe viralt link-værdigt indhold, kræver en stor tidsmæssigt investering.

Processen (forenklet), kræver en gentagelse af disse 3 stadier.

1. Brainstorm > 2. Content udvikling > 3. Test hos relevant segment

Først efter at indholdet er blevet testet og modtaget med succes, begynder outreach og content promotion processen.

Der er ingen garantier for at de, som du gerne vil have til at linke til din hjemmeside, synes at dit indhold er interessant. – Så det kræver hårdt arbejde at sætte sig ind i, hvad dit segment gerne vil linke til.

Hvad er forskellen på clickbait og linkbait?

Clickbait er blevet omtalt meget på nettet, især i forbindelse med eksempelvis Ekstrabladet på facebook. Clickbait forsøger at lokke dig til at clicke, dette arbejde udføres især for de medier der lever af at vise dig reklamer.


7 eksempler på linkbait

#1 Online værktøj / Tool

Kan i udvikle et webbaseret program, som skaber værdi for din målgruppe? Så har du en god mulighed for at lave indhold, der lokker de rette besøgende til at dele og lave links.

Eksempler på danske online værktøjer kan findes frem ved at søge på Google efter "beregn". Se et eksempel her: https://traeningsguiden.dk/bmi-beregner/

#2 Infografik

Det er et content marketing-virksomheders go-to redskab, at lave infografik. Infografik har evnen til at tage en massiv mængde information og gøre det spiseligt på kort tid.

Hvis alle fagbøger havde været infografik, havde de nok været meget lettere at forstå. Infografik også utrolig effektive til at lære en ikke-fagudannede målgruppe om et komplekst og detaljeret emne.

Vi ser ofte infografik i fjernsynet i forbindelse med valg og politik.

Du kan se et eksempel på en god infografik her: https://www.avxperten.dk/infografik-hoerelse/

Hvis du læser hele den infografik, har du lynhurtig lært alt om høreskader og hvordan du forebygger dem. - Dét er effektivt.

#3 Cheatsheets & Tjeklister

Dette er lidt en erstatning for e-bøger, som jeg har valgt, ikke at tage med på listen.

Gennem 2015 til 2017 har det været rigtig populært i Danmark at bruge e-bøger enten til at skaffe signups eller som linkbait.

Men effekten på denne type linkbait, er blevet halveret et par gange siden og er næsten væk. Når det så er sagt, så kan -gode- e-bøger stadigvæk virke fænomenalt.

Vi ser dog, at hvis du tager indholdet i en e-bog på eksempelvis 50-100 sider og koger det ned til 3-5 sider med visuelt flotte og skarpt kommunikerede sider, så har det meget større impact, da alle får det læst.

#4 Giv noget væk gratis

Hvis vi går videre fra punkt 3 om at droppe e-bøgerne, men i stedet giver fysiske bøger væk gratis. - Så er effekten garanteret en anden.

Jo højere kvalitet du giver væk gratis, des større effekt har det som lokkemad for links.

Balancen ligger i at give noget væk gratis, som er noget værd for, og målrettet mod de som har mulighed linke til din hjemmeside. - Og på samme tid ikke noget, som hele Danmarks befolkning vil have fat i.

Taktikken er oftest nemmere at implementere for B2B-virksomheder end for B2C. Som B2B-virksomhed kan du eksempelvis opnå ekspert-status ved at udgive et videokursus eller en fysisk bog, om et specialiseret emne - og give det væk gratis.

#5 Sjovt indhold

TheOatmeal.com sælger bøger, spil, t-shirts og bamser. Men originalt startede hjemmesiden som en blog med vanvittige tegneserier, i dag er det en million-forretning i merchandise og bøger.

Hjemmesiden har over 2 millioner links fordelt på mere end 40.000 forskellige hjemmesider. Det er et godt eksempel på hvordan viralt indhold, på samme tid har været linkbait i den mest effektive kaliber.

Selv det bedste SEO firma, kan ikke følge med det organiske flow af nye links, som siden fortsat har fremadrettet. TheOatmeal.com har ikke bare mange links, men de får også 1000-vis af nye links, hver eneste uge.

#6 Spil

Web-baserede spil kan være ekstremt effektiv som linkbait.

Ét godt fiktivt eksempel kunne være et spil, der gennem lærer mindre børn at huske de skal børste tænder igennem en række sjove og simple scenarier, eller et spil rettet mod unge, som skal informere om bagsiden ved rygning.

Disse 2 eksempler har et hav af organisationer, skoler og måske nyhedsmedier der ville være yderst interesseret i at sprede budskabet.

For at dette eksempel skal sparkes i mål, er det vigtigt at hjemmesiden der har spillet liggende, ikke er plastret til med reklamer eller budskaber "rundt om spillet".

#7 Konkurrencer

Ikke alle konkurrencer vil fungere som linkbait, det kan være svært at designe en konkurrence med henblik på at ramme hjemmeside-ejere.

Der er set mange forsøg på dårligt eksekverede "årets -kategori- blogger", målrettet ét bestemt segment af bloggere. Problemet med denne konkurrence, er at det vil kun virke, hvis du i forvejen er et household brand, bloggere er ekstremt krævende og er godt klar over at links fra deres hjemmeside er penge værd. Så de giver virkelig sjældent noget ud, gratis.

Det gode ved konkurrencer er, at præmien er et incitament. Det er ofte én type mennesker der elsker at deltage i konkurrencer på nettet, og det er sjældent hjemmeside-ejere.

E-mail: [email protected]
Telefon: (+45) 71 99 50 54

Skrevet af
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult

Få de seneste nyheder fra SEO & Google

Telefon: (+45) 50 50 97 64
Mail: [email protected]