Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Er en SEO-Pakke noget værd, eller er det blot salgsgas og varm luft?

Denne artikel er skrevet til dig, der overvejer at investere i søgemaskineoptimering hos et SEO-bureau eller en ekstern konsulent.

Markedet er uigennemskueligt for dem, der ikke selv arbejder med søgemaskineoptimering til hverdag, og derfor kan man let blive snydt til at købe en dårlig løsning. 

Hvad er en SEO-pakke? SEO-pakker er en fælles betegnelse, som mange SEO-leverandører bruger om en fast månedlig betalingsaftale, der skal sikre kunden bedre placeringer i Google. SEO-pakker er et forsøg på at standardisere en kompleks ydelse og derved gøre denne nemmere at sælge.

Det er den korte måde at forklare det på. Hvis du ønsker at vide endnu mere om SEO-pakker, så fortsæt læsningen, for jeg vil nu gå i dybden med dette felt. 

Jeg kommer ind på eventuelle faldgruber ved SEO-pakke-modellen og vil klæde dig på til ikke at blive snydt, når du skal investere i SEO. 

SEO-Pakker er blot et salgsværktøj

"Kære Simon. Jeg vil godt bestille lidt SEO." 

"Ja tak, jeg går lige ud på lageret og henter det; skal du bare have til et helt år ad gangen?"

Sådan virker det desværre ikke

  • Søgemaskineoptimering er ikke et produkt eller en licens, som pr. automatik kan sikre dig stærke placeringer i Google
  • Der er ingen, overhovedet ingen, der har en aftale med Google eller et certifikat, der giver dem ret til at levere organiske placeringer på bestilling
  • Søgemaskineoptimering kræver hårdt arbejde. Google opererer med over 200 rangeringsfaktorer, som de løbende tweaker og optimerer, indtil Google, og ikke mindst brugerne, synes, at hjemmesiden hører til øverst på et søgeord

Der er ingen af os, der arbejder med søgemaskineoptimering, der kan love placeringer. Det eneste, vi i virkeligheden kan garantere, er, at vi giver det en skalle og gør alt, hvad vi kan for at få vores kunder til tops. 

Det er SEO-indsatsen, du skal vurdere din samarbejdspartner på

Ligesom med alt andet, du køber, skal du altid starte med at spørge: hvad får jeg for mine penge? Og dét svar, du skal have, skal opgøres i timer.

Flere og flere pakketere deres ydelser i pakker, og så bliver det altså bare meget uigennemsigtigt, hvor meget du får for dine penge. 

Jeg anbefaler derfor, at du vælger et bureau, der klart og og tydeligt fortæller, hvor mange timer du får for dine penge. Du risikerer nemlig at blive snydt ellers. 

Ligegyldigt om dit budget er 5.000 eller 50.000 kroner pr. måned, så gør det en kæmpe forskel, om den timepris dit bureau tager, er 1200, 1000 eller 800 kroner.

Derfor kan det også godt betale sig at undersøge, hvad de forskellige bureauer tager. 

Jeg forstår godt, hvis du tænker, at de dyre bureauer må være de bedste, men sådan er det ikke altid. Vi har for eksempel sat vores timepris ganske lavt, selvom vi er nogle af landets allerdygtigste. 

Prisen er sat så lavt, fordi vi stræber efter at få så mange timer som muligt hos vores kunder. Desto flere timer vi har, desto mere kan vi nemlig sparke røv. 

Pas især på salgsorganisationerne

Jeg var inde på, at det er umuligt at masseproducere SEO som et produkt og lægge det på hylderne klar til salg.

Det er dog ikke ensbetydende med, at du får et dårligt håndværk, hvis du køber en SEO-pakke.

Det kan sagtens være et helt seriøst SEO-firma, der sælger en SEO-pakke, fordi kunden efterspørger det. 

Eller at virksomheden slet ikke er sælgere, men faktisk bare gode til SEO.

Men faktum er desværre bare, at SEO-pakker i stor stil er et produkt, som "salgsorganisationer" bruger rigtig meget.

Salgsorganisationer versus håndværkere

  • Salgsorganisationerne har et team af sælgere, som skal have løn og provision
  • SEO-håndværkere får henvendelser via inbound marketing, networking og SEO
  • Salgsorganisationerne binder dig meget længere tid, fordi de skal holde omkostningerne ved salget hjemme
  • SEO-håndværkerne har typisk ingen eller måske blot 2-3 måneders binding. De stoler på deres evner, og alle pengene, du betaler, går direkte til dem, der udfører arbejdet
  • Salgsorganisationerne kan have svært ved at dokumentere det arbejde, de laver for dig 
  • SEO-håndværkere arbejder oftere på timebasis end salgsorganisationerne 

Hvis du betaler en løbende pris for at få udført et stykke arbejde, skal din leverandør kunne dokumentere indsatsen. Ellers køber du blot varmluft.

Virksomheder med lange bindingsperioder og meget aggressive sælgere vil fortælle dig, at du har med en salgsorganisation at gøre og ikke en virksomhed, der er fokuseret på sit håndværk.

Det må næsten give sig selv, at hvis du har med en rigtig dygtig SEO-virksomhed at gøre, så er behovet for opsøgende salg ikke vildt stort. Så kommer kunderne lidt af sig selv - særligt via inbound marketing.

Alarm: Aggressive sælgere er højst sandsynligt provisionslønnede.

Det betyder, at en stor del af den betaling, du lægger i virksomheden, skal dække både sælgerens grundløn samt provision. 

Alarm: Der findes ingen certificering i SEO

Hvis en sælger stolt har pralet af sin virksomhed og fortalt, at de er er Google Partner eller Certificeret Google Premium-noget.

Så er det, fordi de er dygtige til at bruge en masse af deres kunders penge på Google AdWords-annoncer, og det har altså intet at gøre med søgemaskineoptimering.

Det kan godt være, at du vil samle din SEO-indsats samme sted, som du køber Google AdWords-annoncer og/eller Facebook-annoncering.

Men der er ingen overlappende effekt og/eller overlappende arbejdsgange mellem at optimere dine Google Adwords-annoncer og så at optimere dine organiske placeringer.

Så selvom vi godt forstår, hvorfor du kunne være fristet af at samle det hele hos det samme bureau, er det ikke nødvendigvis en god idé.

Der er store chancer for, at du er i bedre hænder hos et Content Marketing-firma eller et tekstforfatningsfirma, end du er ved et annoncefirma, når det kommer til SEO- og Content Marketing-opgaver. 

SEO-pakkeløsninger der virker for helt små virksomheder

Hvis dit budget er på under 4.-5.000 kroner pr. måned, vil du typisk kunne få meget mere ud af at håndtere store dele af dit SEO-arbejde internt end at bruge pengene på at hyre et bureau.

Der findes nogle gode SEO-standardløsninger, som er ret billige for dig, der selv arbejder med SEO.

Min anbefaling er, at du investerer i de bedste bøger om SEO. Dernæst ansætter du en dygtig tekstforfatter og beder ham/hende om at sætte sig ind i SEO. Lad ham/hende læse bøgerne i arbejdstiden. Hans timeløn er væsentlig lavere end taksten hos et bureau, så på sigt vil du vinde med denne løsning.

Dog har bureauerne meget viden in house, og denne viden kan din nyansatte SEO-ansvarlige ikke erhverve sig via bøger.

Du kan også købe adgang til danske digitale markedsføringskonferencer, hvor din SEO-medarbejder kan blive endnu dygtigere. SEO Day, Digital Marketing Konferencen, og hvad de ellers hedder.

Derudover kan du købe dig til online kurser, både danske og internationale. Her kan nævnes SEO Mentor samt Brian Deans kursus: SEO That works. 

Ved at bruge dine penge på SEO-selvhjælpspakker vil du lære at forstå, hvad det egentlig kræver at rangere på Google.

Hvorfor er det sådan?

SEO kræver tid, så hvis du har mere tid end økonomisk overskud, er dette klart den bedste løsning. 

Når du så kommer til et punkt, hvor du er bedre økonomisk rustet til at lave en større SEO-satsning, kan du overveje at gå til bureau. Du kan eventuelt bruge bureauet som eksterne rådgivere, der kan gøre din SEO-mand endnu skarpere. 

Hvorfor er I sådan imod "SEO-pakker"?

Der er heldigvis en del virksomheder, der sælger SEO-pakker, som giver værdi for pengene.

Problemet med søgemaskineoptimering er blot, at det er så diffust og uforståeligt for udefrakommende, og dette fører desværre til, at vi gang på gang ser, at, især nystartede virksomheder, får solgt svage SEO-pakker af aggressive og dygtige sælgere.

Optimering, i sig selv, kan virkelig gradbøjes.

En dygtig sælger vil kunne argumentere for at ved at skrive ét ord på din hjemmeside, så har de optimeret din hjemmesides chancer for at ranke på søgemaskinerne. Derefter behøver de ikke lave mere.

Herunder kommer et skræmmeeksempel på, hvordan nogle moralsk fordærvede SEO-firmaer kan finde på at agere. 

Et firma installerer et modul-plugin til din WordPress-hjemmeside, som hedder SEO-et-eller-andet.

Denne handling sidestiller de med at optimere din hjemmeside til Google.

Der har muligvis været en lille optimering - i hvert fald er grundlaget for optimeringer skabt - men at installere et plugin skal ikke koste et månedligt beløb. 

Det skal være en éngangsting, og så er det overstået.

Det månedlige budget skal gå til løbende forbedringer

Vi ser tilfælde, hvor 3-7 års bindingsaftaler ikke indeholder løfter om løbende forbedringer af en hjemmesides rangeringerne. Eksempelvis ved at skrive bedre tekster, lave linkbuilding og så videre.

Men derimod blot en afbetaling på en éngangsydelse, som måske er et program, som firmaet har kaldt optimering.

Sådan en arbejdsgang er meget problemetisk. Også for os, fordi det skaber et rigtig dårligt rygte for branchen og det produkt, vi leverer.

Lange bindingsaftaler er selvsagt et problem, hvis det undervejs går op for en, at man har købt katten i sækken, og man ønsker at skifte leverandør. Det er umuligt at komme ud af de kontrakter, før de er fuldførte. Derfor anbefaler vi altid, at man vælger et bureau med korte bindingsaftaler.

SEO kan ikke standardiseres

I virkeligheden er der ingen, der ved, hvordan Googles algoritmer præcist fungerer. Selvfølgelig har SEO-bureauer stærke formodninger, men meget af det de, som de gør, taget faktisk afsæt i kvalificerede gæt om, hvordan Googles algoritmer fungerer.

Ikke alt er dog gætterier. Der findes nemlig officielle guidelines fra Google om, hvordan man kreerer godt indhold, der kan hjælpe en til tops. 

Vi har dog erfaret, at det gode indhold sjældent er nok til at komme til tops. Er konkurrenterne skrappe, skal man selv være endnu skrappere, og så vil det ofte være nødvendigt med en supplerende indsats til udviklingen af det gode indhold.

Hvis du skal købe dig til stærke søgemaskineoptimeringer, skal du købe dig til erfaring. Mange af de stærke, tunge SEO-drenge har nemlig været i gamet i mange år. De har testet alverdens ting og på den måde afluret, hvad der virker, og hvad der ikke virker. 

Fokusér på dit afkast for dine penge - ikke din udgift

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at standard-løsninger, hvor du køber noget hos en leverandør, der blot copy/paster opgaverne fra kunde til kunde, nok er billigere end skræddersyede løsninger.

Men spørgsmålet er, om du har råd til at købe det billigste på markedet.

Afkastet vil sandsynligvis være væsentlig større, hvis du investerer i en dyr kvalitetsløsning. 

De fleste SEO-virksomheder opererer med en timepris, der ligger imellem 1000 kroner og 1250 kroner.

Hvis du har købt en SEO-pakke til 2.500 kroner om måneden, er det sandsynligt, at det svarer til 2-3 timers arbejde. Det er ikke meget, og det sjældent, man kan rykke alverden på så kort tid. 

Hvis du derimod vælger en virksomhed som vores, hvor du afregnes på en model, der minder om freelancere-modeller, får du mange flere timer pr. krone, du bruger.

Vores timepris er nemlig væsentlig laver end 1000 kroner. Vi kræver dog også, at vores kunder er ambitiøse og villige til at investere i disciplinen, så vi får lettere ved at levere resultater.

Derfor tager vi ikke kunder ind på mindre aftaler end 10 timer månedligt. Med 10 timer hver måned kan vi lave nogle fede ting for vores kunder, og vi kan flytte dem, så deres investering giver et solidt afkast.

Skal vi skræddersy en løsning til dig?

Så ring på 71 99 50 54.

profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult
Indtast e-mail eller telefon nr.