Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Få 5 Effektive tips til gode SEO tekster

Både jeg og hele virksomheden, Nutimo, arbejder til dagligt med at skabe vækst og online trafik fra Googles søgemaskine.

SEO-tekster er et instrument, som vi bruger i dette arbejder. Jeg vil i dette indlæg komme ind på, hvad vi tænker om gode SEO-tekster - og hvordan de laves.

Hvad er SEO-tekster? SEO-tekster er indhold lavet til, at Google bedre kan finde og forstå det. De bruges i online markedsføring som en af de værktøjer, der skal til for at ligge højere i Googles resultater. Teksterne var førhen næsten ulæselige og stoppet med søgeord for at forsøge at snyde Googles algoritme.

Sådan er det heldigvis i ikke i dag. Det bliver gradvist sværere og sværere at snyde med de resultater, der er i Google. Du får oftest mere ud af at arbejde efter Googles retningslinjer, end du gør ved det modsatte.

Når du forsøger at snyde Google, forsøger du sådan set at snyde en af verdens største virksomheder. Hvis det virker, så er det en meget kortsigtet strategi og kan føre til, at indholdet senere bliver fjernet helt fra Googles oversigter.

I dag handler SEO-tekster hovedsageligt om kvalitet, men også om at du matcher den søge hensigt, der ligger bag en søgeforespørgsel i Google.

Vi arbejder til dagligt med at udarbejde SEO-tekster som en del af en større søgemaskineoptimerings- og content marketing-strategi, for de virksomheder vi samarbejder med.

Vores tanker om hvad gode SEO-tekster er

Gode SEO-tekster er målrettet kunden og den, der søger efter det behov, som du har løsningen på.

De bedste af slagsen er ikke bare skrevet som en lang række ord og overskrifter, men de har også fået gode og passende billeder, måske en video eller sågar også en lydfil.

Godt indhold er den mest fremtidssikrede måde at anskue SEO-tekster på, og når vi sidder og arbejder med tekster for os selv, eller på vegne af en kunde, så spørger vi altid os selv om følgende:

  • "Er der nogen, der får værdi af det her indhold?"
  • "Kan vi være med til at gøre en forskel for læseren"?

Hvis du hverken løser et problem, skaber noget glæde, eller bare generelt skaber værdi, eksempelvis i form af ny viden til læseren, sSå får du gradvist sværere og sværere ved at få trafik ind fra dine SEO-tekster - og endnu sværere ved at få nye kunder.

Personligt synes jeg også, at man godt må kunne genkende afsenderen i indholdet, og det er bedre med ordstillingsfejl og andre småting, hvis bare man kan genkende afsenderen.

Jeg følger selv et par stykker på nettet, hvor jeg har været udsat for, at deres ghostwriter slet ikke kunne følge med til at skrive i samme stemme, som jeg ved afsenderen har.

Skriv målrettet din kundemålgruppe.

Til sidst vil jeg forklare, at når jeg skriver dette, så er det fordi, at du skal målrettet indholdet til kunden. Det er fordi, at du har én måde at gøre dine ting på i dit firma. Hvis det ikke skinner igennem i dit tekstindhold, er det sværere for den besøgende at blive kunde i din virksomhed.

Dårlige vs. gode SEO-tekster

Dårlige SEO-tekster er kort og godt SEO-tekster, der er skrevet med fokus på et bestemt søgeord og faktisk ikke er skrevet til at blive læst af mennesker.

Hvis du laver disse SEO-tekster, så skriver du kun til Googles maskineforståelse af indhold og vil derfor ikke få noget ud af op imod 60% af Googles rangeringsfaktorer, som nemlig påståeligt er Rank Brain.

Rank Brain er Googles kunstige intelligens, som Google, blandt andre ting, påstår holder øje med din adfærd, især på Googles egen søgemaskine.

Nogle af de ting, der holdes øje med er eksempelvis, hvor lang tid du har været væk, når du klikker ind på et søgeresultat. Hvis du kun var væk i tre sekunder, kommer tilbage og vælger nummer to på listen, for derefter at blive derinde i flere timer, før du kommer igen og googler noget andet.

Så er det meget oplagt at vurdere, at du fik svar på din forespørgsel inde på placering nummer to og ikke nummer et. Det er derfor oplagt at skrive SEO-tekster således, at brugerne især får noget ud af indholdet.

Dårlige SEO-tekster er ligeledet også skrevet i et svært sprog. Det kan enten være alt for avanceret til almindelige læsere, eller simpelthen for dårligt stavet og med for mange kommafejl.

Hvis jeg havde skrevet denne artikel helt uden undersektioner og uden afstand mellem paragrafferne, så ville du have meget sværere ved at læse indholdet, og nogle ikke-læseheste ville blive skræmt af at møde en hjemmeside med en wall-of-text.

5 tip til at skrive bedre SEO-tekster

Måske arbejder du selv med, at skrive dine egne SEO-tekster og vil gerne vide noget om, hvordan du skriver gode SEO-tekster.

Denne artikel skal du selvfølgelig holde op imod alt det viden, som du ellers kan finde på nettet, men du skal i det mindste huske at holde øje med, hvornår det er udgivet. Er det fra 2019 eller 2014?

SEO-tekster i fremtiden er ikke langt fra Content Marketing, og hvis du tænker på at skabe indhold, der skaber værdi for læseren, så når du langt.

#1 Match den søgendes intentioner og du vinder!

Glem alt hvad du har hørt om keywords og antallet af gange, som du skal gentage søgeordet i artiklen for at vinde.

Du skal i stedet tænke på hvilket "search intent", som den søgende på Google har, samt om du giver svar på den forespørgsel, som den søgende har.

Hvis jeg leder efter "billige sofaer", så nytter det altså ikke noget, at jeg lander på en side med sofaer, der begynder ved 10.000 kr. og opefter.

Hvis du laver en artikel målrettet efter folk, der søger efter, "hvordan vasker jeg min bil?", så er det svært at opnå og endnu sværere at beholde placering nummer et, hvis din artikel slet ikke omhandler dette.

Der findes stadigvæk forsøg, hvor det er lykkedes at "snyde" Google med nok antal søgeord, samt hvor mange gange det er nævnet i en tekst. Ved hjælp af lidt linkbuilding, 3000 ords nonsens og en masse keywords, har SEO-eksperter snydt Google - på selv helt svære søgeord.

Disse artikler lever dog kun et meget kort liv i toppen af Google, fordi resultaterne er meget afhængige af den måde, som de søgende reagerer på, når de lander på en side.

Så hvis du lander på en side og afviser den, fordi det ikke er det rigtige indhold, vil den langsomt falde nedad på listen over søgeresultaterne hos Google igen.

Gå efter at være det bedste resultat, objektivt set, på en forespørgsel.

Er din artikel bedst og beskriver den bedst et emne? Har de andre to billeder, så tilføj en video!

Gode SEO-tekster er det samme som godt indhold.

#2 Pris per ord giver forkert incitament

En tekst på 1.500 ord er ikke mere værd end en artikel på 1.200 ord! Det er ikke antallet af ord, der bestemmer, om læseren af artiklen har fået løst den problemstilling, som læseren havde.

Søgemaskinen er indrettet således, at hvis de besøgende gang på gang klikker væk fra en artikel og går videre til nummer to, tre , eller fire på listen, hvor de så  lander der i stedet for og bruger mest tid der for ikke at kom tilbage til Google.

Så tager Google dette signal med og tolker det som om, at indholdet på placering nummer fire var langt mere værdifuldt end indholdet på nummer et.

Derfor kan det være langt mere værd for dig at få en tekst på 1.200 ord, som er nørdet om og researchet helt i bund.

Sørg for at læseren ikke står tilbage med nogle spørgsmål. Hvis du gør det - og 1.200 ord er nok til at afdække emnet, så er det bedre end 2.000 ords volapyk, som slet ikke er relevant for emnet.

    #3 Gå helt i dybden med ét emne

    Har du bestilt en ekstern forfatter til dine SEO-tekster, som blot afregnes per ord, kan du komme ud for, at ikke alle emner afdækkes, så læseren ikke får svar på alle sine spørgsmål.

    For nyligt skrev jeg om noget så bredt som, "hvad er branding?". Jeg endte med at få skrevet små 20 sider i Google Docs, før jeg syntes, at jeg havde afdækket emnet.

    Det er slet ikke et krav, at teksten bliver så lang, men det er yderst vigtigt, at du selv mener, at du har dækket det, der er værd at skrive om, når du skal skrive om et emne.

    Hvis dine konkurrenter har artikler, som kommer mere i dybden med et emne, end dine artikler gør, så er deres artikler bare bedre.

    At gå i dybden er det modsatte af overfladisk indhold.

    Nogle gange når man læser de helt dårlige SEO-tekster, der er skrevet af nogle af de billigste tekstforfattere på markedet, er det tydeligt at læse, at de hverken ved noget om emnet og bare har haft et word count target.

    Det kan betyde, at der er skrevet 2.000 ord om et emne, hvor det faktisk kun er de første 400, der går ind og svarer på den forespørgsel, som artiklen hovedsageligt handler om.

    Hvis du Googler "gode SEO-tekster", som du måske har gjort for at lande på denne her tekst - og at jeg så ikke har givet dig et eneste tip til, hvordan du kan skrive gode SEO-tekster, men jeg derimod bare skrev 300 ord om, at "vi kan skrive SEO-tekster" og dernæst 300 ord om, at "vi laver også linkbuilding" og så videre, så skraber teksten kun overfladen - og det er uanset, hvor mange underoverskrifter artiklen indeholder.

    Hvis du ikke graver længere og længere ned i et emne, så kan du ligeså godt stoppe med at skrive videre.

    #4 Netflixificér dit indhold og opfordre til Binge-reading

    Kender du ikke det, at du har en friweekend, hvor du ikke skal noget og har lige fundet en ny serie.

    Lige inden hvert afsnit stopper, kommer der en lækker cliffhanger, som gør, at du "liiiige" skal se et afsnit mere. Ligepludselig er det mørkt udenfor, og du har set TV-serier i fire timer.

    Tænk over BINGE-watching når du skriver dit indhold.

    Specielt når du starter og går igennem, hvad du gerne vil ind på, med det indhold du skriver.

    Det vi typisk gør, er, at vi vi sætter os ned og skriver en hel række overskrifter og emner, som vi skal afdække for, at artiklen bliver god.

    Med udgangspunkt og eksempel i denne tekst, så får du først svar på, hvad gode SEO-tekster er og så kunne du forlade siden, men så smider jeg en underoverskrift om dårlige SEO-tekster.

    Der kunne du så vælge at forlade siden, men så kommer jeg med en overskrift om fem tips til at skrive bedre tekster.

    Det skal du alligevel også lige have med, inden du smutter igen.

    Det tager kun fem minutter, men vi vil så gerne have, at du bliver lidt længere....

    Nu er det ikke Fakta, som det skal handle om, men det skal handle om den tid, som du optager læseren. Sørg for at din side er den, der optager mest tid fra læseren, når de kommer fra Google.

    Når de er færdige med et nyt afsnit, så smid en overskriftsteaser ind i artiklen der gør, at de lige har lyst til at blive lidt længere.

    #5 Skriv til laveste fællesnævner

    Der findes flere forskellige typer læsere derude.

    Der er dem, som kan æde tekster på 10.000 ord i størrelse 10 og sprinte igennem så let som ingenting.

    Men der findes i stigende grad også dem, der har svært ved at fokusere på længere indhold og som ikke læser lige så hurtigt eller nemt, som de mest trænede gør.

    • Sørg for at din tekst er let at læse.
    • Skriv med lavest mulig lixtal
    • Lav store flotte linjeskift og bogstaver der er til at læse for alle.
    • Opdel med mange overskrifter så man kan se på overskrifterne, hvad det handler om

    Vi kalder det at gøre SEO-teksterne scannable.

    Altså at man kan skanne ned over indholdet hurtigt, hvor man uden at gå i dybden med hvert emne og undersektion, stadigvæk går derfra med væsentlig værdi.

    Det er langt fra alle, der læser hvert eneste ord på siden. Mange hopper direkte ned til den sektion, som de ville vide først, hvorefter de springer derefter rundt i indholdet.

    Virker lange tekster bedre end korte?

    Ja og nej.

    Lange SEO-tekster virker ikke bedre, fordi de indeholder mange ord. Det er ikke derfor, at du kan rangere bedre med dem.

    Men som vi var inde på i ovenstående fem tips, så er det nemmere at gå i dybden med et emne og sørge for, at man har svaret på alt, hvad dette emne handler om, ved at man skriver lidt længere.

    Det er ligeledes oplagt og til at forstå, at du tvinger læseren til at bruge længere tid sammen med dig på siden, hvis du altså fanger dem fra starten af. Som vi var inde på før, så er tid på siden et væsentlig signal til Google om kvalitet.

    Dernæst er det Googles maskine, der skal forstå summen af det indhold, som du skriver.

    Det kan godt være, at den artikel du har skrevet, egentlig handler om, "hvad er SEO-tekster", men når du kommer ind på et underemne som dette, "virker lange tekster bedre", så har du forøget dine chancer for, at du kommer med og bliver vist i flere forskellige søgeresultater.

    Vi oplever oftest, at det kun er 5%-10% af søgevolumen, der ligger på det søgeord, som du går efter, hvor de sidste 90%-95% ligger i forskellige måder, at formulere sig på.

    I en artikel fra 2013 - og senere verificeret af Google i 2017, har de udtalt, at 15% af alle søgninger der foretages på Google, hver dag, aldrig nogensinde har været formuleret før.

    Det er derfor umuligt at gætte sig til, hvad dine kunder søger efter imorgen, når 15% af alle de søgninger, der sker hver eneste dag, aldrig nogensinde har været skrevet.

    Der findes værktøjer, der kan estimere, hvor mange der søger på et givent emne. Men vi har fundet ud af, at disse værktøjer oftest viser sig at være virkelig upræcise.

    Kilde: https://searchengineland.com/g...

    Hvad koster SEO-tekster?

    Hvad koster en bil? Det svar kunne jeg give dig, fordi ingen kan i virkeligheden svare på det jf. omfanget af din opgave.

    Der findes som nævnt to afregningsmetoder, som er hyppigst brugt.

    1. Pris per skrevet ord 
    2. Afregning for anvendt tid, altså pris per time.

    Det er min erfaring, at prisen per ord er fra 10 øre og til 1.25 kr per ord.

    Det er også min erfaring, at timeprisen for kun tekst er mellem 400 og 1.200 kr. per time - alt efter effektivitet, samt om teksten afleveres fejlfri og rettet for grammatiske fejl og kommafejl.

    Det er måske ikke svar nok, men du får, hvad du betaler for.

    Det bedste svar på dette spørgsmål er det samme svar, som du vil få på, hvad mange andre ydelser og tjenester koster.

    Hvis du køber fra den helt billige ende af skalaen, kan du godt risikere, at få noget af dårlig kvalitet, hvor toppen af skalaen er det ypperste og måske unødvendigt nørdet og sværere at få ROI på.

    Min anbefaling er at lande et sted i midten, men det kommer meget an på, om det er artikler til internettet, bøger, nyhedsbreve eller til en tale.

    Checkliste til at hyre en tekstforfatter til SEO

    Nu er det faktisk aldrig sådan, at jeg står selv og skal hyre en ekstern til at skrive mine tekster for mig, da jeg nu har ansatte, der gør dette som deres primære opgave.

    Men jeg har arbejdet med hjemmesider siden 2003 og har hyret min del af tekstforfattere og ghostwriters igennem tiden, både til SEO, e-mails, og andet.

    Denne tjekliste er vel også et slags framework for godt indhold.

    • Få lavet en bruttoliste eller emneliste i samarbejde med din SEO-ekspert, så du ved præcist, hvilke artikler du skal hyre ind og skrive til.
    • Find en SEO-tekstforfatter som ikke skriver søgeordsproppede og gammeldags SEO-tekster.
    • Få mindst tre eksempler på indhold som tekstforfatteren tidligere har skrevet
    • Hvis i afregner, er det typisk pris per ord, men hør evt. om I kan oversætte den pris til en timepris i stedet.
    • Køb en, to eller måske tre artikler først. Læs indholdet grundigt i gennem. Vær især kritisk overfor om indholdet har eksistensgrundlag. Skaber det værdi for læseren?

    Du kan også hyre os, men så skal det være som en samarbejdspartner om content marketing. Vi skriver ikke "bare tekster".

    Jeg har også hørt om, at nogle får skrevet en bruttotekst på 1.000, 2.000 eller 3.000 ord af én tekstforfatter og så bruger en dyrere redaktør til at rette, skære til og tilføje, så teksten bliver rigtig god.

    Godt SEO-indhold er ikke bare tekster

    Afslutningsvis vil jeg ind på, at vi måske skal prøve, at tage afstand til ordet SEO-tekster og istedet bevæge os mere over til SEO-indhold istedet for.

    Jeg har selv eksempler på indhold, som er opsat som en liste, en video eller billedegallerier, hvor disse rangerer og outranker lange artikler.

    Simpelthen fordi at det den søgende leder efter i dette tilfælde, var svært at beskrive med ord og nemmere at komme ind på med billeder og video.

    Det bedste du kan lave er en kombination.

    Cover all your bases.

    Skal vi hjælpe dig som samarbejdspartner om din markedsføring?

    Så ring i dag på 71 99 50 54