Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Få 5 Effektive tips til gode SEO tekster

Både jeg og hele virksomheden Nutimo, arbejder til dagligt med, at skabe vækst og online trafik fra Googles søgemaskine.

SEO tekster er et instrument vi bruger i dette arbejder og jeg vil i dette indlæg komme ind på, hvad vi tænker om gode SEO-tekster, og hvordan de laves.

Hvad er SEO tekster? SEO tekster er indhold lavet til, at Google bedre kan finde og forstå det. De bruges i online markedsføring, som en af de værktøjer, der skal til for, at ligge højere i Googles resultater. Teksterne var førhen næsten ulæselige, og stoppet med søgeord for at forsøge, at snyde Googles algoritme.

Sådan er det heldigvis i ikke i dag. Det bliver gradvist sværere og sværere, at snyde med de resultater, der er i Google og du får oftest mere ud af, at arbejde efter Googles retningslinjer, end du gør ved det modsatte.

Når du forsøger at snyde Google, forsøger du sådan set at snyde en af verdens største virksomheder, og hvis det virker, så er det en meget kortsigtet strategi, og kan føre til at indholdet senere hen, bliver fjernet helt fra Googles oversigter.

I dag handler SEO tekster hovedsageligt om kvalitet, men også om, at du matcher den søge hensigt, der ligger bag ved en søgeforespørgsel i Google.

Vi arbejder til dagligt med, at udarbejde SEO tekster, som en del af en større søgemaskineoptimerings- og content marketing-strategi, for de virksomheder vi samarbejder med.

Vores tanker om, hvad gode SEO Tekster er

Gode SEO tekster er målrettet kunden og den, der søger efter det behov du har løsningen på.

De bedste af slagsen er ikke bare skrevet, som en lang række ord og overskrifter, men har også fået gode og passende billeder, måske en video eller sågar også en lydfil.

Godt indhold er den mest fremtidssikrede måde, at anskue SEO tekster på, og når vi sidder og arbejder med tekster for os selv, eller på vegne af en kunde, så spørger vi altid os selv.

  • "Er der nogen der får værdi af det her indhold?"
  • "Kan vi være med til at gøre en forskel for læseren"?

Hvis du hverken løser et problem, skaber noget glæde, eller bare generelt skaber værdi, eksempelvis i form af ny viden til læseren.

Så får du gradvist sværere og sværere ved, at få trafik ind fra dine SEO tekster, og endnu sværere ved, at få nye kunder.

Personligt synes jeg også, at man godt må kunne genkende afsenderen i indholdet, og det er bedre med ord-stillingsfejl og andre småting, hvis bare man kan genkende afsenderen.

Jeg følger selv et par stykker på nettet, og jeg har været udsat for, at deres ghostwriter slet ikke kan følge med til, at skrive i samme stemme, som jeg ved afsenderen har.

Skriv målrettet din kundemålgruppe.

Til sidst vil jeg forklare, at når jeg skriver her, at det er målrettet kunden, kan det være fordi, at du har én måde at gøre dine ting på i dit firma, og hvis det ikke skinner igennem i dit tekstindhold, er det sværere for den besøgende, at blive kunde i din virksomhed.

Dårlige vs. Gode SEO Tekster

Dårlige SEO tekster er kort og godt, SEO tekster der er skrevet med fokus på et bestemt søgeord, og faktisk ikke er skrevet til, at blive læst af mennesker.

Hvis du laver disse SEO-tekster, så skriver du kun til Googles maskineforståelse af indhold, og vil derfor ikke få noget ud af opimod 60% af Google's rangeringsfaktorer, som nemlig påståeligt er Rank Brain.

Rank Brain er Googles kunstige intelligens, som Google, blandt andre ting, påstår holder øje med din adfærd, især på Googles egen søgemaskine.

Nogle af de ting, der holdes øje med er eksempelvis, hvor lang tid du har været væk, når du klikker ind på et søgeresultat, hvis du kun var væk i 3 sekunder, kommer tilbage og vælger nr 2 på listen, og dernæst bliver derinde i flere timer, før du kommer igen og Googler noget andet.

Så er det meget oplagt at vurdere, at du fik svar på din forespørgsel inde på placering nr 2 og ikke nr 1. - Det er derfor oplagt at skrive SEO tekster således, at brugerne især får noget ud af indholdet.

Dårlige SEO tekster er ligeledet også skrevet i et svært sprog. Det kan enten være alt for avanceret til almindelige læsere, eller simpelthen for dårligt stavet og for mange kommafejl.

Hvis jeg havde skrevet denne her artikel, helt uden under-sektioner og uden afstand mellem paragrafferne, så ville du have meget sværere ved at læse indholdet, og nogle ikke-læseheste ville blive skræmt af, at møde en hjemmeside med en wall-of-text.

5 tip til at skrive bedre SEO tekster

Måske arbejder du selv med, at skrive dine egne SEO tekster, og du vil gerne vide noget om, hvordan du skriver gode SEO tekster.

Denne artikel skal du selvfølgelig holde op imod alt det viden, du ellers kan finde på nettet, men du skal huske i det mindste, at holde øje med, hvornår det er udgivet. Er det fra 2019 eller 2014?

SEO Tekster i fremtiden er ikke langt fra Content Marketing, og hvis du tænker på, at skabe indhold der skaber værdi for læseren, så når du langt.

#1 Match den søgendes intentioner og du vinder!

Glem alt hvad du har hørt om keywords, og antallet af gange du skal gentage søgeordet i artiklen for at vinde.

Du skal i stedet tænke på, hvilket "Search Intent", den søgende på Google har, og om du giver svar på den forespørgsel, som den søgende har.

Hvis jeg leder efter "billige sofaer", så nytter det altså ikke noget, at jeg lander på en side med Sofaer, der starter ved 10.000 kr og opefter.

Og hvis du laver en artikel målrettet efter folk, der søger efter "Hvordan vasker jeg min bil?" Så kan er det svært at opnå, og endnu sværere at beholde placering nr. 1, hvis din artikel slet ikke omhandler dette.

Der findes stadigvæk forsøg, hvor det er lykkedes at "snyde" Google, med nok antal søgeord, og hvor mange gange det er nævnet i en tekst. Ved hjælp af lidt linkbuilding, 3000 ords nonsens, og en masse keywords, har SEO-eksperter snydt Google, på selv helt svære søgeord.

Disse artikler lever dog kun et meget kort liv i toppen af Google, fordi resultater er meget afhængig af den måde, som de søgende reagerer på, når de lander på en side.

Så hvis du lander på en side, og afviser den fordi det ikke er det rigtige indhold, vil den langsomt falde nedad i Google igen.

Gå efter at være det bedste resultat, objektivt set, på en forespørgsel.

Er din artikel bedst, og beskriver bedst et emne? Har de andre 2 billeder, så tilføj en video!

Gode SEO tekster er det samme, som godt indhold.

#2 Pris pr. Ord giver forkert incitament

En tekst på 1.500 ord er ikke mere værd, end en artikel på 1.200 ord! Det er ikke antallet af ord, der bestemmer om læseren af artiklen, har fået løst den problemstilling, som læseren havde.

Søgemaskinen er indrettet således, at hvis de besøgende gang på gang klikker væk fra en artikel, og går videre til nr. 2, 3, eller 4 på listen, og lander der i stedet for, bruger mest tid der, og ikke kommer tilbage til Google.

Så tager Google dette signal med, som at indholdet på placering nr. 4 var langt mere værdifuldt, end indholdet på nr 1.

Derfor kan det være langt mere værd for dig, at få en tekst på 1.200 ord, som er nørdet om, og hvor artiklen er researchet helt i bund.

Hvis 1.200 ord er nok til at afdække emnet, og sørge for, at den læsende ikke står tilbage med nogle spørgsmål, så er det bedre end 2.000 ords volapyk, som slet ikke er relevant for emnet.

#3 Gå helt i dybden med ét emne

Har du bestilt en ekstern forfatter til dine SEO tekster, som blot afregnes pr. Ord, kan du også komme ud for, at ikke alle emner afdækkes, og den læsende ikke vil få svar på alle sine spørgsmål.

For nyligt skrev jeg om noget så bredt som, "hvad er branding?". Jeg endte med at få skrevet små 20 sider i Google Docs, før jeg synes jeg havde afdækket emnet.

Det er slet ikke et krav, at teksten bliver så lang, men det er yderst vigtigt at du selv mener, at du har dækket det der er værd at skrive om, om et emne.

Hvis dine konkurrenter har artikler, som kommer mere i dybden med emne end dine artikler gør, så er deres artikler bare bedre.

At gå i dybden er det modsatte af overfladisk indhold.

Nogle gange når man læser de helt dårlige SEO tekster, der er skrevet af nogle af de billigste tekstforfattere på markedet, er det tydeligt at læse, at de hverken ved noget om emnet, og at de har haft et word-count target.

Det kan betyde, at der er skrevet 2.000 ord om et emne, hvor det faktisk kun er de første 400 der går ind og svarer på den forespørgsel, som artiklen hovedsageligt handler om.

Hvis du Googler "Gode SEO tekster", som du måske har gjort for, at lande på denne her tekst - og at jeg ikke har givet dig ét eneste tip til, hvordan du kan skrive gode SEO tekster, men jeg derimod bare skrev 300 ord om, at "vi kan skrive SEO tekster", og dernæst 300 ord om at "Vi laver også linkbuilding", og så videre.

Så skraber teksten kun overfladen - og det er uanset, hvor mange underoverskrifter artiklen indeholder, hvis du ikke graver længere og længere ned i et emne, så kan du ligeså godt stoppe med, at skrive videre.

#4 Netflixificér dit indhold og opfordre til Binge-reading

Kender du ikke det, at du har en fri weekend, hvor du ikke skal noget, og du har lige fundet en ny serie.

Lige inden hvert afsnit stopper, kommer der en lækker cliffhanger, som gør at du "liiiige" skal se et afsnit mere, og ligepludselig er det mørkt udenfor, og du har set TV-serier i 4 timer.

Tænk over BINGE-watching, når du skriver dit indhold.

Specielt når du starter og går igennem, hvad du gerne vil ind på, med det indhold du skriver.

Det vi typisk gør er, at vi vi sætter os ned og skriver en hel række overskrifter og emner, som vi skal afdække for, at artiklen bliver god.

Med udgangspunkt og eksempel i denne her tekst, så får du først svar på, hvad gode SEO tekster er, og så kunne du forlade siden, men så smider jeg en underoverskrift om dårlige SEO tekster.

Der kunne du så vælge, at forlade siden, men så kommer jeg med en overskrift om 5 tips til, at skrive bedre tekster.

Det skal du alligevel også lige have med, inden du smutter igen.

Det tager kun 5 minutter, men vi vil så gerne have, at du bliver lidt længere....

Nu er det ikke Fakta det skal handle om, men det skal handle om den tid, du optager af læseren. Sørg for at din side er den, der optager mest tid fra læseren, når de kommer fra Google.

Når de er færdige med et nyt afsnit, så smid en overskriftsteaser ind i artiklen, der gør at de lige har lyst til at blive lidt længere.

#5 Skriv til laveste fællesnævner

Der findes flere forskellige typer læsere derude.

Der er dem, som kan æde 10.000 ords tekster i størrelse 10, og sprinte igennem så let som ingenting.

Men der findes i stigende grad også dem, der har svært ved, at fokusere på længere indhold, og som ikke læser lige så hurtigt eller nemt, som de mest trænede.

  • Sørg for, at din tekst er let at læse.
  • Skriv med lavest mulig lixtal
  • Lav store flotte linjeskift og bogstaver, der er til at læse for alle.
  • Opdel med mange overskrifter, så man kan se på overskrifterne, hvad det handler om

Vi kalder det, at gøre SEO teksterne scannable.

Altså at man kan skanne ned over indholdet hurtigt, og uden at gå i dybden med hvert emne og undersektion, stadigvæk gå derfra med væsentlig værdi.

Det er langt fra alle, der læser hvert eneste ord på siden, mange hopper direkte ned til den sektion de ville vide først, og springer derefter rundt i indholdet.

Virker lange tekster bedre end korte?

Ja og nej.

Lange SEO tekster virker ikke bedre, fordi de indeholder mange ord. Det er ikke derfor, at du kan rangere bedre med dem.

Men som vi var inde på i ovenstående 5 tips, så er det nemmere at gå i dybden med et emne, og sørge for, at man har svaret på alt, hvad dette emne handler om ved, at skrive lidt længere.

Det er ligeledes oplagt og til at forstå, at du tvinger læseren til at bruge længere tid sammen med dig på siden, hvis du altså fanger dem fra starten af, og som vi var inde på før, så er tid-på-siden et væsentlig signal i Google om kvalitet.

Dernæst er det Googles maskine, der skal forstå summen af det indhold du skriver.

Det kan godt være, at den artikel du har skrevet egentlig handler om "Hvad er SEO Tekster", men når du kommer ind på et under-emne som dette, "Virker lange tekster bedre", så har du forøget dine chancer for, at du kommer med, og bliver vist i flere forskellige søgeresultater.

Vi oplever oftest, at det kun er 5%-10% af søgevolumen, der ligger på det søgeord du går efter, hvor de sidste 90%-95% ligger i forskellige måder, at formulere sig på.

I en artikel fra 2013, og senere verificeret af Google i 2017, har de udtalt, at 15% af alle søgninger der foretages på Google hver dag, har aldrig nogensinde været formuleret før.

Det er derfor umuligt, at gætte sig til, hvad dine kunder søger efter imorgen, når 15% af alle søgninger der sker hver eneste dag, aldrig nogensinde har været skrevet.

Der findes værktøjer der kan estimere, hvor mange der søger på et givent emne, men vi har fundet ud af, at disse værktøjer oftest viser sig at være virkelig upræcise.

Kilde: https://searchengineland.com/g...

Hvad koster SEO-Tekster?

Hvad koster en bil? Det svar kunne jeg give dig, fordi ingen kan i virkeligheden svare på det jf. Omfanget af din opgave.

Der findes som nævnt 2 afregningsmetoder, som er hyppigst brugt.

  1. Pris pr. Ord skrevet
  2. Afregning for medgået tid, altså pris. Pr time.

Det er min erfaring at prisen pr. Ord er fra 40 øre og til 1.25 kr pr. Ord

Det er også min erfaring, at timeprisen for kun tekst er mellem 400 og 1200 kr pr time, alt efter effektivitet, og om teksten afleveres fejlfri og rettet for gramatiske, og kommafejl.

Det er måske ikke svar nok, men du får hvad du betaler for.

Det bedste svar på dette spørgsmål, er det samme svar som på mange andre ydelser og services.

Hvis du køber fra den helt billige ende af skalaen, kan du godt risikere, at få noget af dårlig kvalitet, hvor toppen af skalaen er det ypperste, og måske unødvendigt nørdet og sværere, at få ROI på.

Min anbefaling er at lande et sted i midten, men det kommer meget an på, om det er artikler til internettet, bøger, nyhedsbreve, eller til en tale.

Checkliste til at hyre en tekstforfatter til SEO

Nu er det faktisk aldrig sådan, at jeg står selv og skal hyre en ekstern til, at skrive mine tekster for mig, da jeg nu har ansatte der gør dette, som deres primære opgave.

Men jeg har arbejdet med hjemmesider siden 2003, og har hyret min del af tekstforfattere og ghostwriters igennem tiden, både til SEO, emails, og andet generelt.

Denne tjekliste er vel også et slags framework, for godt indhold.

  • Få lavet en brutto-liste eller emne-liste i samarbejde med din SEO-ekspert, så du ved præcist, hvilke artikler du skal hyre ind og skrive til.
  • Find en SEO-tekstforfatter, som ikke skriver søgeords-proppede og gammeldags SEO tekster
  • Få mindst 3 eksempler på indhold, som tekstforfatteren tidligere har skrevet
  • Hvis i afregner, er det typisk ord pris pr. Ord, men hør evt. ad, om i kan oversætte den pris til en timepris i stedet.
  • Køb 1, 2, eller måske 3 artikler først, og læs indholdet grundigt i gennem. Vær især kritisk på, om indholdet har eksistensgrundlag. Skaber det værdi for læseren?

Du kan også hyre os, men så skal det være som en samarbejdspartner om Content Marketing. Vi skriver ikke "bare tekster".

Jeg har også hørt om, at nogle får skrevet en brutto-tekst på 1, 2, eller 3.000 ord af én tekstforfatter, og så bruger en dyrere redaktør til at rette, skære til, og tilføje, så teksten bliver rigtig god.

Godt SEO-indhold, er ikke bare tekster

Afslutningsvis vil jeg ind på, at vi måske skal prøve, at tage afstand til ordet SEO tekster, og istedet bevæge os mere over til SEO-indhold istedet for.

Jeg har selv eksempler på indhold, som er opsat som en liste, en video, eller billedegallerier, rangerer og outranker lange artikler.

Simpelthen fordi, at det den søgende leder efter i dette tilfælde, var svært at beskrive med ord, og nemmere at komme ind på med billeder og video.

Det bedste du kan lave, er en kombination.

Cover all your bases.

Skal vi hjælpe dig som samarbejdspartner, om din markedsføring?

Så ring i dag på 71 99 50 54

profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult
Indtast e-mail eller telefon nr.
Eller..