Telefon (+45) 50 50 97 64     E-mail [email protected]

4 Content marketing strategier for B2B virksomheder

Content Marketing er en marketing-disciplin med rødder, der går langt tilbage i historien. Faktisk er det vel nok den ældste form for markedsføring.

Content Marketing handler i bund og grund om at lave indhold, der er så godt, at dine fremtidige og/eller nuværende kunder vælger det aktivt til. Måske er det så godt, at de er villige til at betale for det. Måske er det så godt, at de deler det. Det kan være nogle af succeskriterierne for Content Marketing.

Er Content Marketing godt for B2B? Alle virksomheder kan få noget ud af at lave Content Marketing, og især B2B-virksomheder, der sælger komplekse produkter eller service-ydelser, kan have stor gavn af Content Marketing. Content Marketing kan være med til at etablere dig og din virksomhed som ekspert(er) i dit forretningsområde.

Gennem historien har Content Marketing været brugt som et redskab til at sælge og sprede budskaber effektivt.

Vi har set eksempler på mange forskellige Content Marketing-initiativer og produkter.

Herunder fremlægger jeg fire Content Marketing-produkter, der kan være ekstremt effektive for B2B-virksomheder. 

#1 Den klassiske: Skriv en bog 

Fordele ved at skrive en bog

Hvis du skriver en bog, vil det have mange fordele. Hvis bogen er god, vil du dels få respekt fra alle dem, der læser den, men du vil faktisk også opnå anseelse blandt dem, der ikke læser den. 

Ved folk, at du har skrevet en bog om dit fagområde, vil det forstærke folks tiltro til dig og dine evner. Bogen vil dermed forstærke din position som ekspert inden for det fagområde, som bogen nu engang beskæftiger sig med. 

Det er som om, at vi alle bare accepterer, at når en person har udgivet en bog om et område, så ved vedkommende en helt masse om det felt.

  • En bog kan hjælpe dig til at øge prisen på dine ydelser
  • En bog kan give dig mere taletid i pressen
  • En bog kan give dig mulighed for at komme ud og holde foredrag
  • Måske kan bogen i sig selv blive en indtægtskilde

Bogen er det klassiske eksempel, og nok også det mest udbredte, på et Content Marketing-produkt.

Årsagen hertil skal nok findes i, at bogen er et ekstremt gammelt medie. Der findes tekster, som er flere tusinde år gamle. Muligheden for at skrive en bog har derfor eksisteret længere tid end mange alternative medier.  

Ulemper ved at skrive en bog

Der er desværre også en række udfordringer ved at skrive en bog. Hvis de ikke havde været der, havde alle nok gjort det - med tanke på de mange fordele der er. 

Det er ekstremt tidskrævende og omkostningsfuldt at skrive en bog. Har man råd og overskud til investere den tid, det kræver?

For det kræver tid. Bogen skal nemlig være hamrende god. Man skal huske, at den repræsenterer ens virksomhed, så hvis man bare udgiver en bog for at udgive en bog, risikerer man, at ens omdømme skades, da det ikke er sikkert, at kvaliteten af bogen i et sådant eksempel bliver synderligt høj.  

Hvis man ikke har tid til at udgive en bog, men rigtig meget lyst, er en mulighed at samarbejde med en ghostwriter. Hvis man rekrutterer den rette ghostwriter, bliver bogen næppe dårligere. 

Med en ghostwriter får du styr på den kreative del. Dog skal bogen stadigvæk trykkes. Det kan ghostwriteren næppe hjælpe dig med. 

Heldigvis findes der adskillige forlag, der kan assistere på det område. Men uanset hvad er der en del omkostninger forbundet med den del. 

Du kan selvfølgelig vælge at forsøge at afsætte bogen til et forlag, men hvis forlaget antager dit værk og hjælper med udgivelsen, får du typisk kun meget få procenter af salget for din bog, og den skal sælge virkelig godt, hvis den skal dække udgifterne til ghostwriteren. 

Hvis du vælger at trykke bogen selv, skal du ud og lave markedsføring for din bog, hvilket ingenlunde er gratis.

#2 Den unge: YouTube vlog

Fordele ved YouTube

YouTube giver dig mulighed for at lade dine følgere komme tæt på dig. Når man laver vlogs, bliver videoerne ofte ganske intime, personlige og dybe.

Vlog-stilen er derfor ekstremt effektivt, hvis man ønsker, at ens potentielle kunder skal lære en at kende som menneske - men hvorfor skulle man dog ønske det?

Fordi vi mennesker handler med mennesker, og hvis du kan opbygge tillid via vlogs, forstærker du en masse potentielle kunders lyst til at handle med netop dig.

I dag er YouTube så stort, at dem, der virkelig brænder igennem, bliver utroligt kendte.

Som B2B-virksomhed er det dog næppe målet at nå bredt ud. I stedet er det målet at nå ud til de rette. Derfor kan ganske få visninger sagtens være en stor succes - hvis de få er de rette.

For nogle B2B-virksomheder er eksponering over for de rigtige 10 personer om måneden millioner værd.

Alle bruger efterhånden YouTube. Det er ligesom Google. Faktisk er YouTube den 2. største søgemaskine i Vesten. Derfor kan du være ganske sikker på, at din virksomheds målgruppe er at finde på netop YouTube. 

Let at forklare komplekse budskaber på YouTube

Sælger du et komplekst produkt, kan det være en rigtig god idé at forklare, hvad dit produkt er og kan i en YouTube-video. 

Man siger, at et billede siger mere end 1.000 ord, og i en video, ja der er der cirka 30 billeder i sekundet.

Ulemper ved YouTube

Det er meget personligt, og du har derfor ikke rigtig mulighed for at bruge en "ghostvært" til at lægge ansigt til dit produkt eller din virksomhed.

Det skal enten være dig eller en af dine medarbejdere, og det er ikke givet, at man har en medarbejder i staben, der har talent for at stå foran kameraet.

Det er ligeledes en tidskrævende affære. Dels tager det tid at lave videoer og distribuere disse, men du vil også erfare, at der er en social del, der skal plejes og passes på YouTube. Når man får kommentarer, skal disse besvares.  

Ligeledes er der en hovedregel om, at hvis du har et budskab med en agenda om at oplyse nogen om et bestemt område, så må du også tage udgangspunkt i, at der er flere der er uenige med dig.

Du kan ikke være alt for alle.

Det betyder dog også, at du vil opleve anonyme brugere i kommentar-sektionen, som forsøger at ødelægge dit humør og din dag. Vær vis om det, og tag det ikke så tungt. 

#3 Den hippe: Podcast

Fordele ved en podcast

Podcast er et medie, der virkelig har haft fart på de sidste år. Hvert eneste år er der kommet flere podcasts til, og antallet er podcast-brugere er ligeledes vokset.

Podcast har mange af de ting, som særligt unge mennesker værdsætter. Det er et on demand-medie, som forbrugerne kan bruge, når de har tid og lyst. Modsat radio.

Hos Nutimo har vi valgt at udgive et podcast omkring vores virksomhed og det, vi laver. Det var egentlig meningen, at det også skulle have været en vlog på YouTube, men det gik hurtigt op for os, at det tog rigtig lang tid at redigere videoer, og det havde vi ganske enkelt ikke ressourcerne til. 

Der er slet ikke lige så tidskrævende at redigere podcast-episoder - i hvert fald ikke for os. Derfor gik vi all-in på dette medie, og det har vi ikke fortrudt. 

Podcast-mediet er i manges øjne (ører) mindst lige så intimt som videoer; derfor egner dette medie sig også særligt godt til at knytte intime bånd med ens følgere samt potentielle kunder. 

Det fedeste ved podcast versus video er

Du skal ikke kigge ind i det dybe sorte hul, den farlige kameralinse, som mange er så bange for. Hvis man ikke er vant til at stå foran et kamera, kan man blive helt mærkelig indeni, når den røde knap lyser.

Det er slet ikke det samme med podcast. Her skal man bare snakke. Det er ligesom at snakke i telefon eller snakke med en god kammerat.

Genbrug dit indhold på YouTube

Du kan med ret få hjælpemidler lave videoer af din podcast. Nogle vælger at optage deres udsendelser via et GoPro og lægge lydsporet ind over bagefter. Det er en fin løsning, men man kan også bare gøre som os og smide et audiogram op på YouTube. Nedenunder kan du se et eksempel fra vores YouTube channel.

Ulemper ved en podcast

Konkurrencen er stor, og det kan være svært for alvor at få fat i et publikum, for hvordan annoncerer man bedst muligt for en podcast?

Det kan være meget svært at sende alene. Jeg startede på egen hånd, og jeg syntes, at der manglede et eller andet. Det 'et eller andet' fik podcasten, da jeg hev en kollega med i podcasten.

Det gav luft og tænkepauser, og det har virkelig gavnet min egen præstation, synes jeg. Hvis man er 2 eller 3 om at podcaste, så er det faktisk bare en helt almindelig dialog, man optager.

#4 Den letteste: Ekspert-blog

Fordele ved en ekspert-blog

Når mange, især i SEO-branchen, tænker på Content Marketing, så tænker de på blogs. Det, du sidder og læser lige nu, er en blog, og det er også Content Marketing. 

Vi forsøger at skrive gode, værdiskabende, informationsrige blogindlæg, der gør en forskel for modtageren. Måske begejstrer de modtageren så meget, at han/hende deler indholdet; det bliver vi så glade for, når det sker.

Vores blogindsats skal blandt andet bidrage til at etablere os som eksperter. Lige nu læser du om 4 gratis content marketing strategier for b2b-virksomheder.

Efter du har læst dette tænker du forhåbentlig, at Nutimo ved noget om Content Marketing, og hvis du engang skal have betalt hjælp til dette, så tænker du måske på os.

Det er et af de wins, vi håber at opnå via vores indsats. Derudover håber vi på at opnå goodwill, og at kendskabsgraden til vores virksomhed øges. Det kan blandt andet ske ved, at folk deler vores indhold. 

Ekspertblogs kan outsources

Du kan bruge ghostwriters, skribenter eller SEO-bureauer til at lave dit indhold for dig, hvis du ikke har en skarp tekstsnedker på holdet.

Der er en forholdsvis lav indgangsbarriere for at skabe en ekspertblog uanset dit fagområde.

Du kan nemmere aktivere og konvertere dit audience

Ud af de strategier, vi har valgt at tage med her i indlægget, er det nok ekspertbloggen, hvor det er nemmest at genaktivere sit audience. Det kan for eksempel klares med en pixel på hjemmeside, som kan gøre det muligt for dig at køre remarketing på dine læsere af din blog.

Du har ligeledes mulighed for at sælge via blogindlægget. Et blogindlæg må dog aldrig blive decideret sælgende, men det gør bestemt ikke noget at række hånden ud til sidst i indlægget og fortælle læseren, at han/hun gerne må ringe, hvis han ønsker assistance med opgaver inden for dit fagområde. 

Ulemper ved en ekspert blog

Det er uhyre svært at brænde igennem på tekst. Du har ingen connection med læseren, og det er ikke alle, der lige begejstrede for at konsumere tekst.

Hvis du har en hjemmeside, der er så stærk SEO-mæssigt, at din ekspertblog får en del webtrafik, jamen så er der en overhængende risiko for, at en del af de besøgende ikke orker at læse hele blogindlægget.

Nogle scanner blot blot indlægget. Derfor er det vigtigt, at dine indlæg er scanable, så enhver, både læsehesten og den ikke-tekstglade, får noget ud af dit indlæg.

Dine besøgende glemmer dig måske.

Hvis du er ekspert inden for dit område og gerne vil etablere dig via ekspertblogindlæg, så skal du sørge for at dække ret mange emner. Det er ikke nok blot at udgive et indlæg! 

Du skal ligeledes sørge for at have et godt billede af dig selv, som afsender af indholdet.

Det er vigtigt, hvis du skal have mulighed for at blive husket af de læsere, du har haft.

Skal vi hjælpe dig med Content Marketing?

Hos Nutimo laver vi Content Marketing, der kan bidrage med at skabe organisk vækst. 

Vi arbejder, på tværs af hele virksomheden, kun med markedsføring, der ikke involverer annonceudgifter, og Content Marketing er et af vores ekspertområder.

Vil du gerne vide mere om os?

Så kan du lytte til vores podcast her: https: //nutimo.dk/podcasts

Skrevet af
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult

Få de seneste nyheder fra SEO & Google

Telefon: (+45) 50 50 97 64
Mail: [email protected]