Telefon (+45) 50 50 97 64     E-mail [email protected]

6 forståelige steps til at komme øverst på Google

Vi arbejder til dagligt med virksomheder, der gerne vil højere op i søgeresultaterne på Google.

Jeg, Simon Elkjær, har selv lavet hjemmesider siden 2003 og arbejdet med online marketing i mange år. Et af de områder, jeg er særligt skarp på, er søgemaskineoptimering, hvorfor jeg er den helt rette mand til at give dig en kort guide, der udpensler, hvilke forhold der er centrale, hvis man vil tops på Google.

Hvordan kommer jeg øverst på Google? For at komme op og ligge øverst på Google skal du kort fortalt søgemaskineoptimere din hjemmeside, så Google forstår, hvad hjemmesiden handler om. Dernæst skal du sørge for, at den landingsside, du gerne vil have til at ligge øverst, er af højere kvalitet, end de landingssider den konkurrerer med om de samme søgeord.

Det er en meget kort og forsimplet version af det endegyldige svar. Faktisk er der flere hundrede parametre, som Google medtænker, når søgemaskinen skal rangere resultater.

Vi har dedikeret en hel podcast til emnet SEO, som du kan høre her.

Indlægget her fortsætter med en specificering af, hvad det kræver at komme til tops på Google. 

Hvordan kommer jeg øverst på Google?

Først og fremmest er det vigtigt, at du lærer forskellen på AdWords-annoncer og organiske resultater. Det, jeg skriver om i denne artikel, er, hvordan du kommer øverst på Google i det, vi kalder de organiske resultater.

Men dette er faktisk ikke topplaceringerne, for typisk vil de fire øverste pladser i Google være reserveret til annoncering. Her ligger en række AdWords-annoncer, og de placeringer kan man altså udelukkende få via betalt annoncering. 

Det er dog værd at nævne, at visse adblockere fjerner AdWords-annoncerne, og når dette sker, er de organiske resultater helt øverst.

Man køber Google-annoncer via et auktionssystem, hvor Google tilbyder, at man kan byde på et søgeord. Auktionen er simpel. Den, der byder højest på søgeordet, vinder.

Af samme grund stiger klikpriserne drastisk hvert eneste år

Det kan være svært for især mindre virksomheder at konkurrere på AdWords, da priserne bare blivere højere og højere, i og med flere og flere investerer i disciplinen.

Derfor bør man overveje, om man måske i stedet skal satse på at komme tops på de organiske resultater. 

» Læs også: Hvad er Content Marketing?

Disse resultater bestemmes af en algoritme, som Google har forfinet og tweaket på, siden de lancerede for over 20 år siden.

Googles mål er at vise så gode og relevante søgeresultater som muligt. Algoritmen er dermed udviklet med henblik på at favorisere de landingssider, der har det bedste og mest relevante indhold for en given søgning.

Google bruger kunstig intelligens til at optimere søgeresultaterne

Googles kunstige intelligens holder øje med, hvordan du bevæger dig rundt på Google, når du søger på et givent søgeord.

Et af de brugeradfærdsmæssige parametre, som vi ved, de kigger på, er, om du klikker tilbage i Google igen, og hvor hurtigt du gør det.

Hvis du søger efter "Billigt rugbrød" på Google og lander på en hjemmeside, der sælger rugbrødspakker for 50 kroner, så er der en overhængende sandsynlighed for, at du forlader siden med det samme for at klikke på resultat et andet søgeresultat.

Dette skyldes, at din søgeintention ikke matchede søgeresultatet i det pågældende eksempel. Prisen var ganske enkelt for høj i forhold til det, du ledte efter.

På sigt vil ovenstående have den konsekvens, at søgeresultatet, der sælger dyrt rugbrød, ryger længere og længere ned i søgninger på "Billigt rugbrød".

Det er egentlig logisk, hvordan den del hænger sammen. Du kan spørge dig selv: Burde jeg i virkeligheden ligge nr 1? Er det, jeg tilbyder dem, som lander på min landingsside, bedre end, hvad mine konkurrenter tilbyder?

Hvis din landingsside leverer en dårligere brugeroplevelse end dine konkurrenter, vil du ikke kunne vinde kampen på Google i det lange løb. Ligeledes er det vigtigt, at dit søgeresultat matcher den søgeintention for det/de søgeord, du kæmper for at komme til tops på. 

Der er 200+ forskellige forhold, som Google kigger på, når tjenesten analyserer din side og bestemmer dens placering. Det er uendeligt mange og kan virke overvældende. Heldigvis kan man gruppere faktorerne og på den måde skabe nogenlunde overblik.

Det gør vi således

  1. Ens hjemmeside skal være teknisk optimeret, så Google og brugeren får den bedst mulige oplevelse
  2. Landingssidens indhold skal være godt og relevant for den, der søger på Google. Indholdet skal tilfredsstille både mennesket, der søger, samt Google
  3. Din hjemmeside skal i Googles og brugerens øjne være en autoritær 

Jeg håber, at ovenstående gør dig bevidst om, at det er svært at komme til tops i Googles organiske resultater. Det er ikke noget, man bare lige gør. Det kræver hårdt arbejde over længere tid.

Optimering til Google er en løbende opgave

Du må ikke lade nogen overbevise dig om, at der findes bureauer med en gylden løsning til at Google-optimere din side, så den automatisk kommer op og ligger nummer 1 i det organiske resultater.

Hvis din konkurrents hjemmeside er mere indbydende, indeholder bedre indhold, og vedkommende tilmed udkonkurrerer dig på pris, så kræver det en kæmpe indsats fra din side, hvis du vil vippe vedkommende af prisen - særligt hvis du ikke vil gå på kompromis med prisen på dine produkter.

Hvis din konkurrent i Google (det behøver ikke være din branchemæssige konkurrent, men den konkurrent der går efter samme søgeord; det kunne sagtens være Bilka, selvom du sælger luksusvarer) har flere og bedre anbefalinger, altså indgående links, fra andre hjemmesider, end du har, så har du også en stor opgave foran dig på dette område.

Jeg har prøvet, så simpelt som jeg kan, at forklare, hvad du kan gøre, for at komme højere op i Google. 

Dette forsøg udmunder sig i en guide på 6 trin om, hvordan du kan Google-optimere din side.

Step #1: Få styr på din hjemmesides tekniske fundament

Inden vi går i dybden med de mest forståelige punkter, så vil jeg blot invitere dig til at tænde din logiske sans nu.

Lad din logik guide dig til optimering mod toppen i Google

Er pæren tændt?.. Godt!

Du skal vise, at du har styr på sikkerheden.

Du skal sørge for, at din side har et SSL-sikkerhedscertifikat på din hjemmesides hosting. Hvis ens side har SSL-certifikatet, vil der står https:// samt være en hængelås foran ens domæne. 

HTTPS betyder, at al data, der kommunikeres mellem den besøgende og ens hjemmeside, er krypteret. Det betyder med andre ord, at hackere ikke får noget ud af at komme i besiddelse af dataen.

Google mener, logisk nok, at hvis din hjemmeside skal være den optimale oplevelse for den søgende, så skal den være sikker at besøge.

Din hjemmeside skal være hurtig

Det burde slet ikke komme som en overraskelse, at hvis du har en langsom hjemmeside, så skader det brugeroplevelsen. Det er helt logisk. 

Nu begynder der måske at gå et lille lys op for dig?

Google skal kunne læse dit indhold

Dette er også ganske logisk, ikke? For en ikke-teknisk person kan dog være lidt svært at forstå og gennemskue, hvordan man bedst muligt taler til Google.

Jeg ser ofte eksempler på, at folk fylder deres side med grafiske elementer, der sløver siden markant. Ligeledes er det ej heller atypisk, at folk gemmer tekstindhold bag en fane.

Google kan (for det meste) godt læse, hvad der står bag disse gemte faner. Men der er dog stadigvæk et optimeringspunkt her. 

Du skal gøre det så nemt som muligt for Google at læse dit indhold.

Du kan tænke på det således: Hvis Google nu alligevel godt kan læse det indhold, du gemmer væk, så er Google indrettet til at forstå, hvordan brugeren ser din side.

Hvis du skjuler indhold for den besøgende, så tænker Google ofte: "Jamen så er indholdet nok ikke synderligt vigtigt." Logisk nok.

Google skal have adgang til din hjemmeside

Hjemmeside-designere, der er i gang med at lave din webside, kan sætte en skærm ind foran Google, så Googles bot ikke kan tilgå siden.

Disse blokader indsætter ofte for at undgå, at ens testsider indekseres og ryger ud i Googles univers. Der er forskellige måder, hvorpå man kan blokere adgangen for Googles bot, blandt andet ved at indsætte noindex eller ved at blokere Googles bot via robots.txt.

Det er hamrende vigtigt, at man undgår at blokere adgangen for Googles bot for de sider, der skal rangere.

Hjemmesiden skal være i standardiseret HTML

Det er igen et lidt svære punkt for de ikke-tekniske at forstå, men det betyder blandt andet, at hvis noget er en overskrift, så skal denne overskrift tagges med et overskrift-HTML-tag.

På den måde serverer du informationer om dit indhold på et sølvfad for Google, hvilket også er at optimere indholdet til at komme højere op i Google

Step #2: Bliv vist på Google

Når du opretter din hjemmeside, er der meget lille chance for, at du helt automatisk dukker op i Google. I hvert fald på søgeord, der kan give trafik. Du er nødt til selv at tage affære og aktivt arbejde med at optimere din side for at blive vist i Google.

Der er nogle forskellige ting, du kan gøre for at blive vist i Google.

Du kan for eksempel tage ejerskab over din side i Google Search Console, som er et Google-værktøj, hvor du kan bede Google om at indeksere din side, så denne bliver fundet i Google.

Det er ganske let at oprette sin side i Google Search Console. Man kan blandt andet gøre det ved at indsætte en lille stump kode på sin side.

Der er et hav af guides på nettet til Google Search Console, så jeg vil nøjes med at forklare, hvad du kan gøre derinde, og så må du Google dig til, hvordan du gør de forskellige ting.

Du kan, som sagt, bede Google om at indeksere dine landingssider. Derudover kan du holde øje med, hvor mange links du har fået, samt se hvilke ord du rangerer på, og hvilke der skaber trafik. 

Step #3: Optimér indholdet til Google

Her kommer et punkt, der, bedst af alt, kan anskues som nærmest værende et religionsspørgsmål. Min rådgivning står derfor ikke nødvendigvis mål med andre SEO-konsulenters. 

Kan du huske Step 1?

Du skal igen aktivere din logiske sans. Når du har gjort det, skal du kritisk gennemgå og analysere din side. 

Hviv vi tager et hypotetisk eksempel. Du har et blogindlæg, som du gerne vil have til at rangere på en række søgeord.

Du skal først og fremmest sørge for, at dit indlæg er bedre, længere og mere dybdeborende, end de søgeresultater, der p.t. indtager de fine placeringer.  

Det er, objektivt set, rigtig svært at ligge nr 1 på et indlæg der blot indeholder 300-400 ord om et emne. Derfor skal du bestræbe dig på at skrive lange, udtømmende tekster.

Godt indhold bringer flere medier i spil 

Det bedste indhold er sjældent udelukkende tekst. Det er vigtigt at huske på, at vi mennesker konsumerer indhold forskelligt, og det er langt fra alle, der elsker tekst. Derfor bør du også tilføje visuelle elementer i form af billeder og video til dit indhold. Du

Din sidetitel og -beskrivelse skal være fængende og matche dit indhold

Når man taler om Google-optimering, taler man om sidetitel og -beskrivelse. Også kaldet meta-titel og -beskrivelse. Herunder kan du se, hvad disse begreber refererer til:

Både sidetitel og -beskrivelse bør indeholde det søgeord, du går allermest efter. Derudover skal side-titel og -beskrivelse være en koncis forklaring af, hvad brugeren kan få ud af at vælge dit søgeresultat. 

Det er den, der får flest klik og beholder dem, der vinder.

Pas dog på: Vi opfordrer ikke til click-bait; det kan være en direkte negativ ting at lave, og Google er et gode til at opdage det.

Du må ligeledes ikke love noget i din sidetitel og -beskrivelse, som du ikke overholder.

Hvis folk søger efter billigt rugbrød og du skriver følgende sidetitel: "Køb det billigste rugbrød online - Gratis fragt," så går det ikke, at dit rugbrød både er dyrt, og at fragten ikke er gratis.

Step #4: Vis Google, at de besøgende er landet det rigtige sted

Dette er egentlig en iteration af step nummer 3. Eller en tilføjelse til dette punkt om ikke andet.

Det handler om, at Google skal forstå, at dine besøgende er landet på det rigtige indhold.

Du skal optimere mod søgeintentionen eller "problemstillingen"

Uanset hvor meget tekst, hvor mange billeder, videoer eller alt andet du tilføjer til din landingsside, så må du aldrig glemme fokus på søgeintention. Det er vigtigt, at du hele tiden har øjnene på bolden. Sørg for at løs den problemstilling, som de søgende måtte have. 

Hvis de leder efter svar på et spørgsmål, som du ikke besvarer i dit indlæg, så bliver de nødt til at Google videre for at finde svaret.

Sørg for, at du er endestationen for den søgende. 

Hovedreglen er, at du skal have én indholdsside per søgeintention.

Man bør aldrig have for mange hovedfokussøgeord. Selvom 'billigt hundefoder' og 'bedste hundefoder' minder ganske meget om hinanden, vil det sandsynligvis give mening en landingsside til hver søgeordsfrase. 

Prøv ikke på at lave undersider, der er flere ting på én gang.

Du kan sagtens få trafik fra mange forskellige søgeord på en landingsside. Det kan du også se i Google Search Console, når du først kommer igang. De søgninger, du figurerer i, er ikke nødvendigvis dem, du troede.

Men det der typisk er en fællesnævner er, at uanset hvordan den søgende opstiller sin søgesætning, så er det den samme problemstilling eller søgeintention de står med.

Google opdager det, hvis de besøgende forlader siden hurtigt

Når jeg søger på et søgeord i Google, og Google registrerer, at jeg er tilbage igen efter 7 sekunder for at lede efter et nyt søgeresultat, så noterer Googles kunstige intelligens, at det første søgeresultat, jeg endte på, ikke var løsningen på mine problemer.

Hvis man ender på førstepladsen, er det meget vigtigt at holde øje med konkurrencen. Optimerer konkurrenterne indholdet, bør man selv gøre det samme, så man konstant forbliver den side med det stærkeste indhold.

Dette er typisk noget, som man kan få rådgivning om og hjælp til af diverse SEO-firmaer.

Step #5: Skaf anbefalinger fra andre websites

Okay, det her STEP er for dig, der virkelig er godt med. Hvis du ikke har synderligt meget styr på dit eget indhold og det tekniske setup endnu, bør du afvente med dette punkt.

Hvis du har helt styr på dit indhold, giver det rigtig god mening at hoppe videre til dette trin, der beskæftiger sig med linkbuilding. Det er typisk også her, SEO bureauer hjælper.

Man kan bygge mange forskellige linktyper for at optimere sin side til Google, og der er stor forskel på kvaliteten af links. 

Det handler på mange måder om at bygge så gode links som muligt, men samtidig handler det også om at bygge en linkprofil, der ser naturlig ud - og det er bare naturligt, at man får et par mindre gode links i ny og næ. 

Lad os sidestille links med anbefalinger, du skal have på dit CV

I et de tidlige podcast-afsnit af Organisk Vækst sammenligner jeg links med anbefalinger på et CV. Jeg tager udgangspunkt i en bogholders CV.

Lad os sætte 3 forskellige scenarier op.

  • Bogholder nr. 1 har cirka 7 anbefalinger. Ingen af dem er fra nogen, du kender, men de virker allesammen ganske reelle.
  • Bogholder nr. 2 har anbefalinger fra Stein Bagger, sin mor og Kurt Thorsen. Vedkommende bliver beskrevet som meget kreativ.
  • Bogholder nr 3 har én anbefaling, en lang og flot anbefaling fra Lars Larsen (Jysk)

Jeg gætter på, at du ikke ligefrem vil være fristet af at hyre nummer to grundet afsenderne på anbefalingerne. Nummer 1 har en ganske fin profil, men det er sikkert nummer tre, der er din favorit, fordi han/hun har fået en anbefaling fra en stærk forretningsmand med stor autoritet.

Hvis ovenstående skal føres over i snakken om links. Nogle gange er et link stærkere end syv middelgode. Kvaliteten kan sagtens trumfe kvantiteten. 

Links fra styrelser, offentlige instanser, nyhedsmagasiner, fagmagasiner og deslige plejer at være rigtig stærke

Der er stor forskel på sværhedsgraden af at få et link. De links, der er sværest er få, er som ofte de klart bedste, mens de lette ikke tilfører alverdens værdi. 

Du kan eksempelvis gå ind på debatforummet på Amino og oprette et debatindlæg, hvori der er et link til din hjemmeside. Et sådant link giver mikropisk lidt. Det gør det, fordi alle og enhver let kan gøre det og dermed udvandes værdien. 

Har du derimod produceret noget kvalitetscontent, der indeholder et link til din side, og som det lykkes dig at distribuere på anerkendt medie, så er det en helt anden snak.

Læs også: Hvad er Content Marketing?

Hvis du har skrevet den ultimativt guide til "bedste hundefoder", så kan du eventuelt forsøge at pitche dette indlæg til Dansk Kennelklub.

I pitchprocessen vil du lære, at mange ikke bare sådan lige vil tilføje links til sider, de ikke kender; meget lig anbefalinger egentlig. For at få en anbefaling skal man også præsteret noget, der gør, at man er fortjent til anbefalingen. 

Mit bedste råd: Prøv dig lidt frem og find ud af, hvad der virker for dig

Du kan havne i et søgemaskine-forum på Facebook eller andre hjemmesider, hvor der er mange der sælger links.

Medmindre du ved en masse om links, bør du afholde dig fra at købe løs. Du risikerer nemlig bare at ende med en anbefaling fra en Stein Bagger-side, altså en side, som Google ikke stoler på. 

Hvis du ønsker at købe links, kan det betale sig at rådføre sig med en SEO-ekspert. Han/hun vil kunne sørge for, at du undgår at blive snydt. Der vil så være lidt udgifter til SEO-eksperten, men disse penge er godt givet ud, da de sikrer, at du slipper for at spilde penge på skodlinks. 

Step #6: Kom i toppen af Google

Top 3 af Google i dag bliver mere og mere båret af brands.

Det betyder ikke, at du skal være NIKE, LEGO eller Gucci for at ligge nummer 1 i Google på dit fagområde.

Men du bliver nødt til at anskue din markedsføring som branding af din virksomhed. Det hele handler om at få flest kliks ude i søgemaskinen.

Det betyder også, at hvis din hjemmeside hedder hundefodereksperten.dk, og du altid har brandet dig som værende ekspert i hundefoder, så vil din chance for at rangere på noget med hundefoder også være større. 

Det blev alligevel til et langt indlæg

Men det var den simpleste måde, hvorpå jeg kunne forklare de vigtigste ting, der skal til for at komme op og ligge i toppen af Google.

Hvis du kan naile de her 6 steps, er du godt på vej med din Google-optimering, så søgemaskinen kan give dig gratis besøgende dag-ind og dag-ud.

Hvis du er interesseret i rådgivning eller i at oursource nogle SEO-opgaver, skal du være velkommen til at kontakte mig på 71 99 50 54.

Hvad koster det at ligge øverst på Google?

Hvis du er scrollet direkte herned og ikke har læst den ovenstående step-by-step guide, så lad mig lige tage den en gang til for Prins Knud.

Ingen har direkte adgang til at give dig en top-placering i de organiske resultater.

Det kræver hårdt arbejde og kontinuerlige optimeringer af dit indhold, brugeroplevelsen og dine indgående links.

Hvis du læser step 1 til 6 ovenover og forstår, hvor meget arbejde der er i det, inden du indleder et samarbejde med en SEO-leverandør, så er du bedre klædt på til at vurdere deres SEO-ydelse.

Måske er dit budget lige nu 2-3 eller 4.000 kroner til at optimere din side til Google hver måned.

I et typisk bureau vil du få 2,3 eller 4 timer for den pris i måneden. Så få timer rykker desværre ikke alverden. 

Selvfølgelig er der forskel fra fagområde til fagområde og ikke mindst forskel på, hvor meget dine konkurenter allerede arbejder med at optimere til Google.

Min hovedregel er, at hvis du har et budget på under 5.000 kroner til at optimere din side i Google, så skal du bruge pengene på at få styr på den tekniske del og så uddanne dig selv eller en af dine ansatte til alt stå for alt andet SEO-relateret arbejde.

Hvis dit budget er højere end 8000 kroner, kunne vi være et muligt bud på en kommende samarbejdspartner. Vi indgår ikke aftaler på under 10 timer.

Til gengæld er vores timepris også under 1000 kroner.

Det bedste ved at lægge i toppen på Google er

  • Du skal ikke betale for de kliks, du får. Det er ikke urrealistisk, at priserne på Google AdWords-annoncer fortsat vil stige og stige.
  • Når først du er kommet til tops i Google, vil du mærke afkastet måned efter måned uden at udgifterne stiger
  • Du styrker kendskabsgraden. Alle Googler. Forbrugere, journalister, politikere og så videre benytter Google. Hvis du har mange topresultater, vil flere og flere støde på dig, og det er ikke usandsynligt, at det er dig, journalisterne ringer til, når de skal bruge viden om dit fagområde, hvis du ligger i toppen af Google. 

Er du ambitiøs omkring din SEO-indsats?

Så er du velkommen til at ringe på 71 99 50 54 og tage en snak om din forretning. Hvis du gerne vil lære mere selv, så kan du besøge vores podcast her:

Nutimo.dk/podcast

Skrevet af
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult

Få de seneste nyheder fra SEO & Google

Telefon: (+45) 50 50 97 64
Mail: [email protected]