Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Hvad er Content Marketing? Få den komplette guide her!

Annoncer fanger mindre og mindre, og de digitale klik-annoncer stiger i pris år efter år. Tilbage står organisk markedsføring, heriblandt Content Marketing, måske den ældste marketing disciplin der overlever alle andre..

Hvad er Content Marketing? Content Marketing er en markedsføringsstrategi, som går ud på at skabe værdifuld og relevant indhold, med henblik på at opfange eller fastholde én specifik målgruppe af kunder. Det ultimative mål, med Content Marketing er at skabe profitable og langsigtede kunderelationer.

Content Marketing minder meget om søgemaskineoptimering, hvorfor det også er relevant for os, som bureau at snakke om.

Vi arbejder nemlig med alt det markedsføring, som ikke koster annoncekroner. Det betyder også at Content Marketing er en meget naturlig del af vores værktøjskasse.

Når vi laver søgemaskineoptimering, gør vi det faktisk med afsæt i Content Marketing. Man kan sige at linkbuilding eksempelvis, blot er content promotion-delen af Content Marketing, altså at SEO er blot en del af Content Marketing.

Inden du går videre, så lad os prøve at gå lidt mere i dybden. Længere nede i artiklen vil du også finde en video der forklarer det meget godt.

Mere om, hvad Content Marketing egentlig er

Indhold er fortiden, nutiden og fremtiden for markedsføring. Det er i hvertfald vores helt klare holdning, og derfor har vi sat os for at forklare dig lidt om hvad det kan og hvorfor det er godt for din virksomhed.

Content Marketing er indholdsbaseret markedsføring. Altså indhold der er så godt, at kunderne aktivt vælger at lytte, læse eller at se det.

Bloggen er den digitale godfather for Content Marketing

Dét du sidder og læser nu, er faktisk indholdsbaseret markedsføring for vores virksomhed. Det er indhold, som vi har skrevet, og som du selv har valgt at læse.

Det der specielt kendetegner content marketing, er at du fortsat vælger selv, om du vil læse videre: Altså, jeg stopper ikke et budskab ned i halsen på dig.

Jeg skal bringe værdi, ellers gider du jo ikke læse videre!

Det er derfor vigtigt for mig at skrive indhold, som du får noget værdi ud af at læse hvad jeg skriver, og du gider heller læse om mine produkter eller min virksomhed.

Bloggen, som denne, er noget af det første Content Marketing vi har set på nettet, altså det skrevne indhold. Det er på samme tid det indhold, der rangerer bedst i søgemaskinerne, fordi det altså er det indhold, som brugerne selv vælger, at de gerne vil læse.

Alt Markedsføring er nærmest umuligt uden godt indhold

Generelt set, er det, uanset hvilke marketing kanaler du gør brug af, mere eller mindre umuligt at lave god markedsføring, uden godt indhold.

Content Marketing Institute.com beskriver det således, oversat til dansk.

  • Social Media Marketing: Du kan hverken lave annoncer eller godt socialt, og delbart indhold, uden at lave, indhold.
  • SEO: Søgemaskineoptimering er bare nemmere når indholdet er godt, ikke alene er det nemmere for google at forstå hvad din hjemmeside handler om, men brugersignaler omkring din hjemmeside er nok dét vigtigste signal fremadrettet i SEO. Hvis dine bruger ikke kan lide den landingsside de lander på, så er det meget usansynligt at du vil ranke fremadredttet.
  • Presse: For at få succes med PR og pressestrategier, er det vigtigt at du kan udgive noget indhold, og nogle pressemeddelelser som både læserne, men ikke mindst, journalisterne synes er spændende. Læserne er egentlig som udgangspunkt, ligeglade med dine forretning.

Det betyder dog ikke at alt indhold er Content Marketing.

Det er dog op for debat, hvad Content Marketing præcist er, det vil være forskelligt for nogle personer, da nogle eksempelvis kan se meget mere værdi i IKEA's eller Fætter BR's katalog, end blot reklamen.

Nogle kan blive inspireret til nye indretningstiltag og få idéer til fornyelse i hjemmet, ved at læse i IKEA kataloget. Andre vil se det, som en helt almindelig tilbudsavis.

Grænserne vil altid flyde lidt sammen, omkring Content Marketing, men tilfælles er at det er noget markedsføring vi aktivt vælger at læse, se eller lytte til på trods af at det faktisk er reklame for en person eller en virksomhed.

Content Marketing Handler om at Skabe en Bevægelse

Én ting, som ingen andre marketingdiscipliner kan gøre, er at skabe en bevægelse, altså et publikum, som aktivt vælger dig eller din forretning til.

Vi skal prøve at se lidt ud over grænserne fra den digitale betegnelse bag vi kender som Audience.

Jeg taler ikke om at den største nyhedsbrevsmodtager-liste, flest likes på facebook eller followers på Youtube.

Derimod noget der er helt umuligt at få et eksakt tal på.

Hvor mange følgere du har i din bevægelse omkring dit brand. Vi ser typisk dette ske, når en virksomhed har rødder i en historie om at gøre verden til et bedre sted.

I de seneste år, er det danske virksomheder som Naturli, der producerer alternativer til kødfars med planter.

Den markedsføring de laver omkring deres produkter, og den historie, og filosofi som hele deres brand og forretning er skabt på, skaber et følge af agenter for deres sag, eller ambassadører.

Du kender også følgende typer, som helt sikkert har forsøgt dig at forklare dig, om deres livssyn.

  1. Crossfittere. De adskiller sig typisk fra andre der går i fitness, ved ikke at tale om andet.
  2. Veganere & Vegetarer. De protesterer og forsøger at få alle med på vognen.
  3. Folk men én stærk politisk holdning.
  4. Børneopdragelse.
  5. Religiøse.

De virksomheder som bygger på noget af det, som de ovenstående 5 punkter har rødder i, nemlig livssyn og livsstil, har oftest meget nemmere ved at skabe et følge af ambassadører.

Du skal skabe en kult omkring dit firma

Senest har jeg netop hørt om en blogger der hedder Mr. Money Moustache, han skriver om økonomisk frihed, og har gjort sin undervisning til en prædiken omkring hvordan du kan leve bedre liv, ved at bruge færre penge og spare mere op.

I et interview med forfatteren bag, siger han selv at han opdagede at der begynde at skabe sin en kult omkring bloggen, under navnet "The Moustacians" og det har han så selv dyrket helt vildt, og i stedet for at kæmpe imod, og forsøge at nå ud til alle i hele verden.

Har han i stedet omfavnet dette, og trykket endnu mere på, med sin måde at kommunikere på, en måde der gør at flere medier og andre økonomiske guruer har kaldt ham et fjols og farlig for samfundsøkonomien.

Sådan kan du finde dine ambassadører og de værdier folk køber dig for.

Find de top 1, 2 eller 3% som har handlet flest gange i din virksomhed gennem tiden, invitér dem om og hold et interview omkring, hvorfor det er de bliver ved med at komme igen.

Hvis du er så heldig, at det ikke er noget med prisen på dine varer at gøre, så kan du måske finde frem til et budskab der har holdt nogle personer fast i din virksomhed.

Dette budskab kan du bruge fremadrettet i din storytelling og content marketing, for at skabe dig et brand over for flere af de personer der sidder derude, og har samme holdninger som dem der køber mest i din virksomhed.

Historien om Content Marketing

Hvis man skal spore historien af Content Marketing, tilbage i tiden og kun tage de eksempler som er alment kendte, som værende markedsføring.

Så vil jeg henvise til den undersøgelse som Content Marketing Institute har lavet, her sporer de historikken tilbage til 1732 hvor Benjamin Franklin starter med at udgive et årligt "Poor Richard's Almanack" hvor målet er med denne, at markedsføre sit trykkeri.

Ligeledes er der Edison Electric, som brugte Content Marketing til at sprede budskabet om elektrisk lys, samt Johnson & Johnson, der udgav medicinske journaler om at behandler sår, på samme tid med at de solgte bandager.

I nogle lande er det måske blasfemi at sige dette

Jeg vil også gerne argumentere for, at nærmest alt religion, er den ældste form for Storytelling & Content Marketing, som vi kender.

Man kan for alvor tale om at skabe en bevægelse, og en god forretning ud af dette. I følge mange triva-fakta er den katolske kirke den største landbesidder i hele verden

Jeg har netop også læst et blogindlæg fra en amerikansk SEO-person, hvor han nævner sin religion, og at han betaler 10% af alt sin indkomst til sin religion, han er mormon.

Indsæt infographic https://contentmarketinginstitute.com/2016/07/history-content-marketing/

Fede Content Marketing eksempler

For at gøre teorien om Content Marketing lidt mere specifik, er det godt med lidt eksempler der kan understøtte dette.

I Danmark er den ukronede konge i Content Marketing, LEGO.

De laver film, og serier som blandt andet kører på DR, men også på Netflix, Viaplay og så videre.

De har skabt et univers med blandt andet Ninjago, Nexo Knights, Legends of Chima eller Lego Friends, hvor børnene kan leve sig ind i fortællingerne omkring legetøjet. Karakterer giver legetøjet liv, og gør det meget sjovere at lege med, for børenene.

Jeg husker ligeledes at have spillet adskillige LEGO Spil, som eksempelvis Lego Rock Raiders på min computer, som lille.

Ikke nok med at mine forældre måtte bruge penge på et computerspil (altså betale for markedsføringen), men derudover ønskede jeg mig også adskillige af pakker fra Lego Rock Raiders, de samme år i både julegave og fødselsdagsgave.

Vi ved alle hvor dyrt LEGO er, det kan de tillade sig at være, fordi de deltager slet ikke i konkurrencen om priser. De fokuserer alene på oplevelsen og fantasien omkring at lege med LEGO.

De har sågar været så dygtige til at markedsføre sig, at vi som danskere, alle er enige om at børn bliver klogere og mere logisk tænkene, ved at lege med LEGO.

Læs hele vores blogindlæg om Content Marketing Eksempler, klik her.

Hvordan måler man afkastet?

Der er 100-vis af forskellige måder du rent videnskabeligt kan forsøge at opsætte formler og grafer, der viser dit return on investment på din Content Marketing.

Men, dette billede vil altid blive mudret af, at du også lave andre markedsføringstiltag. Så længe du kører TV-reklamer, betalt annoncering på Facebook, instagram eller køber dig til placeringer på 1000-vis af søgeord på Google, så er der endnu intet der kan give dig det definitive svar på om din Content Marketing er god eller ej.

Dette bliver også kun sværrere af, hvis du også får kunder i en fysisk butik, hvis du faktisk KUN har fysisk butikker eller restauranter, eller hvis du på en anden måde, fungerer på tværs af digitale platforme eller lignende.

Den perfekte måde at køre sin Content Marketing på, er ved ikke at gå efter et direkte afkast.

Fordi, hvis du forcerer et forsøg på at få kunderne til at handle med dig, så vil kunderne kunne mærke det, ret nemt, og du vil miste kontaktfladen med disse potentielle kunder.

Facebook har gennem de sidste mange år, promoveret at man skulle skabe sig nogle likes på sin facebook-side, og i de gode gamle dage, fik du lov til at sende opslag ud til dem alle sammen. Alle dem der havde liket din side.

Men med et knips på fingrene, ville de have mere plads til annoncører, efterspørgslen til annoncering var meget større end deres visninger på feeded, så derfor måtte de jo flytte nogle ting.

Det var de ikke-betale beskeder fra firmaer der røg først. Lige pludselig var det ikke noget værd, dét man havde opbygget på facebook.

Dette kan ske på alle kanaler og lokationer i din forretning, uanset hvad du laver og hvordan du sælger ting. Hvis din restaurant ligger mellem 4 populære butikker på gågaden, så kan du have en meget prominent placering, men hvis disse 4 butikker lukker og flytter ned i den anden ende af gågaden, hvor der netop er åbnet et storcenter, jamen så ligger din restaurant lige pludselig i en spøgelsesby.

Google kan bestemme sig for, at din side ikke fortjener de placeringer i søgemaskinen, som du har opbygget over de sidste 10 år, eller Instagram kan vælge at lukke din konto med 100.000 followers.

Afkastet af din Content Marketing, kommer sig for alvor til kende, den dag du ikke længere har mulighed for at nå ud til det audience og få nye kunder, på den måde du er vandt til.

Hvis de 4 butikker flytter og du ligger i en spøgelsesby, men i mellemtiden har fået opbygget et rygte som Byens Bedste Bøffer, eller som den bedste sevice man overhovedet kunne forestille sig.

Så er der større chance for, at du vil overleve det.

Hvis du har fået opbygget så stort og genkendeligt et navn, at dine instagram-followers nærmest finder høtyven frem, hvis du bliver lukket ned, jamen så er der større chance for at du ikke mister noget ved dette.

Sidste eksempel, hvor Search Engine Land for nyligt blev smidt helt ud af Google, så havde de forinden da, fået skabt sig, så stort et navn i branchen, at de kunne få massive mængder af presseomtale ud af, at Google havde lukket dem ned.

Det viste sig at være en fejl, men der er ingen tvivl om at hvis det var hr. Og fru hansens blog om sovs, som havde 19 besøgende om måneden, så var der en sansynlighed for at denne process havde taget mange måneder istedet for blot få dage.

Hvad er fremtiden for Content Marketing?

Hvis vi skal anskue fremtiden for Content Marketing, må vi først stoppe op og kigge bagud i tid, hvordan har det været tidligere og hvordan er det nu.

Content Marketing har været stigende i popularitet, siden det startede sit indtog, det er dog et term der er kommet til for nyligt især online. Tidligere har det ikke haft et navn på samme måde.

Da de digitale reklameplatforme for alvor fik fat, heriblandt Google, Facebook, Instagram og så videre, var der meget større brugerskare, altså udbud, end der var annoncører der brugte platformene, altså efterspørgsel.

Det betød, at annoncørerne kunne købe sig til visninger af sine tekst-, billede- eller video-annoncer ret billigt via disse platforme, og jo billigere det er at få vist sine budskaber, jo mere handler det blot om at få en masse budskaber presset ud, end et handler om at have kvalitet og substans.

I dag er det noget helt andet, det er blevet dyrt og mættet at annoncere på Google, Facebook, Instagram, YouTube og mange af de andre digitale kanealer. De store online-annoncegiganter, især Facebook har nået et punkt, især i den vestlige verden, hvor folk rent faktisk begynder at forlade platformen fordi det er nærmest kun reklamer.

YouTube holder meget øje med tiltag, som dette, da hele deres platform er båret af Content som folk aktivt vælger at se, har de lanceret en premium funktion, hvor du som bruger kan vælge at betale for at få alle reklamer væk, helt og aldeles.

Facebook kan blive nødt til at skære ned for deres anddel af reklamer og op for den andel af eksponering, som de giver til dets brugere, på samme tid med at flere og flere annoncere gerne vil til bordet hver dag.

Det betyder at priserne fortsat vil presse mod himlen, og at annoncering på både de sociale medier og andre steder ikke bliver billigere.

Hvad er der så at gøre?

Uanset om du har gjort det tidligere, eller blot har fulgt reddet på det digitale hul i mellem udbuddet og efterspørgslen der har været, så er du nødt til at kigge på at få opbygget et brand og et publikum som aktivt vælger dig, eller din virksomhed.

  • Hvad er dit eksistensgrundlag?
  • Hvad er det, der gør dig og din virksomhed unik?

Er du blot den billigste, eller den der bruger flest penge på annoncering online? Så kan du til en hver tid blive overhalet af en større og stærkere end dig, som man siger "there is always a bigger fish".

Det bedste tidspunkt at starte med at opbygge sit brand og audience, er for adskillige år siden, men det næstbedste tidspunkt er i dag.

Hvis du starter i dag, med at opbygge et brand, og med at skabe en relation med dine kunder én efter én. Jamen så har du uden tvivl et stærkere brand og et større audience, end hvis du først startede om et år.

Content Marketing handler ikke om at ramme hovedet på sømmet i første slag. Det er ikke et sprint, men et årelang marathon der i kan måles i hvor stærkt du får bygget dit brand op.

Det er vores vurdering, at Content Marketing er den eneste marketing disciplin der for altid vil overleve, uanset hvilken kanal det kan sendes ud igennem.

Dit audience og dit brand, har heldigvis intet at gøre med antallet af dine likes, dine følgere på instagram eller andre metrics som disse.

Styrken på dit brand, kommer for alvor til at spille en rolle, når en kanal bliver for dyr for dig at markedsføre sig på. Kommer der stadigvæk kunder i din butik? Så er det fordi, at du har brandet din virksomhed godt.