Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Hvad er Branding? Branding er altafgørende for din succes!

Branding er uden tvivl en af de marketing-koncepter, der til tider kan være relativt udefinerbare.

Ikke desto mindre, er det utroligt vigtigt for små såvel som store virksomheder at praktisere. Derfor vil vi nu tage dig i hånden, og forhåbentligt gøre dig en hel del klogere på branding!

Hvad er branding? Med branding, arbejder man på at skabe en stærkere tilknytning til en virksomhed, eller en person og på den måde skabe afstand til konkurrenterne. Et godt brand, kan ligesom et godt omdømme, opnåes ved altid at indfri, eller at overstige kundernes forventninger.

Dette var den ultrakorte version af, hvad branding er. Se også min video, med et tip at opbygge et stærkt brand.

Hvis du virkelig vil blive klogere på, hvad branding er, de forskellige former for branding, og hvordan branding historisk set har udspillet sig, er ovenstående svar selvfølgelig langt fra fyldestgørende.

Branding er, som nævnt før, en relativt kompleks størrelse. Man kan ikke præcist definere, hvordan man skaber et godt brand, eller hvad et godt brand i det hele taget er. Branding, samt hvordan man praktiserer det, er nemlig meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, og person til person.

For eksempel, ville Netto formentligt erklære sig enige i, at deres brand gerne må blive associeret med discount. Til gengæld er jeg overbevist om, at Omega ville være frygteligt kede af denne sammenligning.

Okay, det er måske også 2 ekstremer, jeg opstiller her, men kan du se pointen? Hvis du kan, så er vi allerede langt! Hvis ikke, så kommer det nok. Uanset hvad, vil jeg nu gøre mit ypperste for at gøre jer klogere på branding! 

Så pus læsebrillerne og læn dig tilbage.

Mere om branding, og hvordan skaber man et brand

Branding er en process, der har til formål at skabe en specifik mening eller opfattelse af en virksomhed og/eller dets produkter og serviceydelser.

Dette gøres ved at skabe et billede i forbrugernes opfattelse, der stemmer overens med den måde virksomheden ønsker at blive opfattet på. Så kort sagt, er det en måde at skille sig ud på hos den enkelte forbruger.

Philip Kotlers 6-step til et Brand er således.

  1. Brand Purpose
  2. Brand Positioning
  3. Brand Differentiation
  4. Brand Identity
  5. Brand Trust
  6. Brand Beneficence

Dette er en god måde at beskrive, hvad der teoretisk skal til for at skabe et brand. De 6 stadier kan oversættes direkte til følgende:

  1. Formål: Din virksomheds mål og mission, altså jeres WHY. Hvorfor findes virksomheden?
  2. Position: Hvordan står din virksomhed i forhold til markedet og konkurrenterne?
  3. Differentiering: Det, der gør dig eller din virksomhed unik. Hvad er den lille ting, i gør anderledes, der adskiller jer fra resten konkurrenterne? Dette er oftest et problem, som især mindre retailere har svært ved at svare på, om deres egen virksomhed.
  4. Identitet: Hvordan genkender man virksomheden, når man er i kontakt med virksomheden over flere gange - genkender man den overhovedet?
  5. Troværdighed: Er du og/eller virksomheden troværdig? Kan man stole på det budskab, i sender ud? Har i tidligere skuffet, og hvad er stemningen omkring virksomheden?
  6. Værdi: Bringer din virksomhed værdi for kunden? Værdi kan komme i mange former. Man kan tilføre stor værdi til kundens oplevelse, hvis både service og kvalitet overstiger forventningerne

Dette er godt at vide og nyttige informationer, men meget teoretisk. Vi prøver at grave lidt mere ned i, hvordan man kan arbejde med branding via content marketing og via andre digitale kanaler.

Derfor minder Branding og Content marketing om hinanden

God content marketing kan have en stor effekt på værdien af dit brand. Derfor kan man forklare forskellen med, at branding er et resultatet af en succesfuld content marketing strategi.

Men der er stadigvæk rigtig mange ting, de har tilfælles. Hvis man kigger på branding isoleret set, så er der mange modeller, der noterer nøglestenene i at skabe et brand således.

Value, Promise, Consistency, Relevance og Personality.

Hvis vi vender tilbage til content marketing, så er hele humlen i at få content marketing til at virke, præcist det samme, som med branding.

Her er det lidt kortere defineret, hvor hovedpunkterne er følgende: Relevance, Consistency og Value.

Altså, at du skal være relevant for din målgruppe. Du skal være konsistent og kontinuerlig i din kommunikation, hvilket betyder, at du skal være til at regne med og ensrettet. Til sidst, skal du bringe værdi.

Det samme gælder branding, og derfor går de to ting hånd i hånd.

Vi tager dette emne op, fordi at content marketing er en rigtig stor del af SEO. SEO og content marketing er en god opskrift til online succes.

Derfor er en radioreklame, eller en indrykning i avisen, IKKE branding

Hvis du har drevet virksomhed i mange år, er følgende scenarie ikke utænkeligt for dig.

En sælger har ringet og solgt dig en reklame i avisen eller radioen. Du har sågar valgt at lave en tv-reklame eller to, men intet af det har virket for dig.

Dette skyldes, at der mangler en vigtig grundsten i form af branding.

Én af de vigtigste årsager til, at man får success med Branding og med Content Marketing er vedholdenhed.

Du kan (måske) huske en TV-reklame fra en af disse virksomheder: Wupti, Leasy eller Fætter BR. At du kan huske dem skyldes ikke, at de har været ualmindelige gode, men fordi de har holdt sig til én historiefortælling og stået ved den over længere tid.

Først kørte LEASY historien med Peter, en historie, som de fortsatte over i Sjanne og Luffe's privatliv. Reklamerne kører næsten som en serie, hvor det er det samme afsnit af serien, man ser i 3 måneder ad gangen, og så kører de videre.

LEASY kan lave avis- og radio reklamer, eller et online univers med spil og/eller fortællinger, i forlængelse af disse reklamer. Det er konsekvent, de har et præcist Promise i deres reklamer, (det er nemt, og du betaler ikke meget per måned) og de rammer deres målgruppe.

Kontinuerlighed, Relevans og Værdi skaber et brand

Hvis du skal have succes med YouTube, podcasting eller en blog, så er det de samme ting, der gælder. Reglerne for content marketing er præcist de samme, som med branding.

  • Dine blogindlæg/youtube-videoer skal skabe værdi.
  • Du skal være ensartet i din kvalitet og i din kommunikation.
  • Du skal være relevant for målgruppen.
  • Især ved YouTube og Podcasts, skal du udkomme konsekvent

Hvis du læser dette, og tænker tilbage på det halvhjertede forsøg at starte en YouTube kanal, for 4 år siden, som bare ikke gav pote, tænker du sikkert også noget i retning af:

“Hvad dælen er det, de andre gør rigtigt, når min tydeligvis var bedre?”

Typisk vil forskellen ligge i, at de andre blev ved, imens du gav op. De blev ved, og de bliver bedre og bedre, for hver gang.

Ved både YouTube og podcasting, gælder det virkeligt om at klare sig igennem en tørkeperiode fra start af.

Podcasting er oftest ikke episodisk, men en lang strøm af afsnit, som man får mest ud af at høre fra start til slut. På den måde, minder tv-serier og podcasting meget om hinanden i deres måde at blive konsumeret på.

Hvis du er ligesom mig, så gider du ikke investere din tid, i en ny tv-serie, som kun har én sæson på bagen. Jeg starter helst når en serie er midt i sæson 3, så har de ligesom klaret popularitetskonkurrencen, og hvis jeg synes det er godt, så kan jeg virkelig streame en masse afsnit.

Ved podcasting er det en benhård kendsgerning, at cirka 25% aldrig når videre end afsnit nr. 10. De, der lytter til mange podcasts, giver sig sjældent i kast med en ny, hvor de kan se, at det sidste afsnit er udgivet for 1 år siden, og det kun blev til 17 afsnit.

Hvis det sidste afsnit er relativt nyt, og man kan se i datoerne, at afsnittene udkommer nogenlunde jævnligt, så tiltrækker man langt flere lyttere.

Ligeledes er der spekulationer om, at iTunes top charts har taget podfading ind som en del af deres algoritme. Altså, hvis de opdager, at der bliver længere og længere mellem afsnittene, så ryger man længere ned på deres top charts.

Youtubere med succes

Der meget langt imellem Youtubere, som er populære fra dag 1. Nogle af de største YouTubere har kæmpet sig igennem uger, måneder, og endda år, hvor de har udgivet igen og igen, uden at se resultaterne.

Content Marketing & Branding tager lang tid. Afkastet ligner en 3 års plan, hvor vækstkurven oftest beskrives som eksponentiel.

Altså, at kurven kan være flad i mange måneder, og væksten kommer kun i meget lavt tempo. I starten spreder det sig ofte ved hjælp af “word of mouth”, hvorefter budskabet stille breder sig, såfremt indholdet er godt.

På et tidspunkt, vil du forhåbentligt opbygge et publikum, og måske endda en skare af ambassadører.

Der er måske 10 mennesker, der næste lørdag snakker om din podcast om hundepleje over en middag med venner, og lige pludselig er de 100, der kender til dit indhold.

De 100 kan blive til flere, som kan blive til flere.

Bliv ved, selvom succesen lader vente på sig

Såfremt du har viljen og benhårdt tror på Content Marketing, samt branding, så handler det bare om at blive ved, øge kvaliteten eksponentielt med, at du udvikler dig, og forsøge at komme i kontakt med de første, som har givet sig til at lytte til din podcast eller se dine videoer .

Disse mennesker bliver forhåbentligt dine fremtidige ambassadører.

Branding handler om følelser

Det er det, branding i det hele taget handler om. At differentiere sig, skille sig ud fra mængden, og være i forbrugernes hoved allerede inden de har besluttet sig for at købe et produkt eller en serviceydelse.

Man prøver altså at forkorte, eller helt eliminere, forbrugerens købsrejse, da kunden allerede har en klar præference i form af et bestemt brand.

Branding handler dog ikke udelukkende om at skabe et forhold til ens kunder, men derimod også de øvrige interessenter, en virksomhed måtte have.

Branding handler også om at gøre sig selv, som virksomhed, mere velanset og attraktiv overfor alt fra aktionærerne, potentielle aktionærere, nuværende ansatte, potentielle ansatte osv. Mere om dette senere!

Branding påvirker alle forskelligt

Branding er specielt. Det virker rigtig godt, hvis ikke du forsøger at forcere en fortælling om, hvem du er, og hvad du kan. I stedet, skal du bruge det som et redskab til at forstærke den positive oplevelse, dine kunder har med dig.

Det virker først rigtigt, når du har skabt værdi for dine kunder. Det kan værdi i form af ny viden, en oplevelse, eller et produkt, der overstiger forventningerne.

Dernæst fortsætter du med at levere mere end dine kunder forventer, hvilket over tid kontinuerligt vil styrke dit brand.

Det påvirker forbrugerne forskelligt:

Det er ikke til at vide præcist, hvad det er for en oplevelse, som Jens Hansen og Anne Jensen har med dit produkt eller service.

I og med, at du ikke har trukket en historie ned over hovedet på dem, hvor du forsøger at diktere, hvad de skal tænke og føle, så er det deres egen oplevelse af dit produkt, som står tilbage.

Hvis oplevelsen overgår forventningerne, så har du en opskrift til at skabe ambassadører og sætte gang i dit brand.

Det påvirker virksomheder forskelligt

Nogle virksomheder kan sagtens sælge deres produkter på trods af et meget dårligt ry. Banker har eksempelvis ikke et særlig godt ry, med alle de skandaler, de har været igennem.

På trods af dette, så låner vi stadigvæk penge af dem, fordi vi ikke rigtig har nogen alternativer.

Ligeledes, kan du slippe afsted med ret dårlig service, hvis du koster signifikant mindre end dine konkurrenter, men uanset om du har det godt med at tjene mindre eller ej, så vil der altid være nogen, der i sidste ende vælger dig fra, hvis du har et dårligt ry.

Hvis du er konsulent, ligesom vi er, så kan hele din forretning være fuldstændig afhængig af et godt ry.

Det er mit rygte i SEO- og e-handelsbranchen, der giver os kunder år efter år i Nutimo. Ligeledes, er det også mit rygte, der kan være med til at slå bunden ud af virksomheden.

Hvis din virksomheds salg er bygget på relationer, så er dit brand og dit rygte altafgørende for success.

Branding starter på fra kundeoplevelsen

Marketing-afdelingen bruger et givet budget på at sprede et budskab om jeres virksomhed. Der bliver lovet, hvad i kan, hvordan i kan gøre det, og hvorfor i gør det.

Salgsafdelingen arbejder videre med de personer, der er blevet lune på jer, og er interesserede i noget af det i kan, og det har lovet i kan.

Kunderne får varerne med hjem, leveret eller monteret, og her opstår prøven om, hvorvidt det i har lovet, og hele historien om, hvorfor i var værd at vælge, lever op til forventningerne.

Hvis du ikke kan holde det du lover, vil kunden få en negativ oplevelse i forbindelse med handlen, og dermed vil kundens opfattelse af din virksomhed blive forværret. For mange af disse tilfælde vil have yderst negative konsekvenser for dit brand.

Branding på mange måder ens med dit personlige rygte, for eksempel i forhold til dating.

Her er hvordan:

Den ukendte

Du er til fest hos en god gammel ven, og en person, ingen til festen nogensinde har hørt om, stiller sig op på et bord og råber ud til forsamlingen "Jeg har et godt job, jeg er lynende intelligent, og på samme tid sød og empatisk. Jeg er der for dig når det brænder på"

Så ville du nok tænke i alle mulige forskellige baner, hvoraf mange af dem formentlig er negative. Du har aldrig hørt om personen før, derfor er du naturligvis meget skeptisk overfor, hvorfor personen har brug for at udbasunere disse ting om sig selv. Mon der er hold i påstandene?

Den med dårligt ry

En anden træder ind til festen. Alle ved, hvem vedkommende er. Rygtet om, at vedkommende er en utilregnelig person, der aldrig holder hvad han lover, og flere i forsamlingen har oven i købet dårlige erfaringer med personen.

Har personen har sværere eller nemmere ved at score til festen? Ja, det siger jo lidt sig selv.

Den med et godt ry

Lad os bare sige, at det er dig! Rygterne om dit rare væsen svirvler ikke, ligesom de dårlige ry gør, men der er et par enkelte til festen, der ikke kan få øjnene fra dig. De har hørt, at du er den sødeste og mest empatiske person, og uanset dine fejl og mangler, så ved man, at man stensikkert kan regne med dig.

Når dette er tilfældet, er det alt andet lige en del nemmere at gøre et godt indtryk. Det fungerer præcis på samme måde med virksomheder.

Tilbage til det med kundeoplevelsen.

Hvis din virksomhed bruger bare én eneste krone på marketing og salg, så skal du være stensikker på, at i kan levere varen, og at i gør det tilfredsstillende.

Rent faktisk er det bevist, at flere virksomheder lever og trives på at køre helt og aldeles uden markedsføring, fordi brugeroplevelsen konsekvent er positiv.

Det er her din branding starter. Uden den rigtige oplevelse af det, du sælger, så er det ligemeget, hvad du stiller dig op på et bord og råber om dig selv eller din virksomhed.

Hvis intet af det passer, så får dit brand aldrig success.Tværtimod.

Én ting som virksomheden Hershey selv udtaler er, at Hollywood havde ret i TV-serien Mad Men, da de proklamerede, at de i over 70 år, aldrig nogensinde lavet en national reklamekampagne.

Hele Hersheys brand er bygget op på salg og word-of-mouth.

Hvad er et brand?

Hvad er så forskellen på branding og et brand? Branding er, som beskrevet ovenfor, noget man som virksomhed, organisation eller enkeltperson gør. Branding er en række handlinger og initiativer, der tilsammen skaber brandingen.

Et brand behøver ikke kun være noget en virksomhed har, det er også noget sportsstjerner, byer, verdensdele, og lande, har, og det er noget, du og jeg har.

"Dit personlige brand er det, folk siger om dig, når du ikke er til stede"

Du arbejder på dit personlige brand, hver gang du socialiserer. Du arbejder ligeledes på dit professionelle brand i løbet af din karriere.

Er du kendt som en, der ofte skifte job ofte? Eller er du kendt som en pålidelig, sød, venlig og empatisk medarbejder?

Hvis du gerne vil læse mere om de forskellige branding-typer, kan du hoppe ned til sektionen, der omhandler dette.

Du har valget mellem 7 forskellige slags cola, hvilken en vælger du?

Du er ude og handle, og skal købe noget sodavand til aftenens middagsselskab.

Maden kommer til at bestå af gode råvarer, som du bruger lang tid på at tilberede og gøre lækkert. Generelt har du gjort en indsats for, at aftenen skal blive hyggelig, og at dine gæster kommer til at synes om dit værtskab.

Du kommer så hen til hylden, hvor du opdager, at butikken har et udvalg, der består af Coca Cola, Cult Cola, Pepsi Cola, Jolly Cola, Coca Cola, Harboe Cola og en Cola Classic. Hvad vælger du?

Statistisk set, vil langt de fleste vælge mulighed 1, nemlig den verdensberømte Coca Cola. Hvorfor så det? Er det fordi, at den smager bedst, indeholder mindre sukker, eller indeholder bedre råvarer? Det er ihvertfald ikke de sidste 2.

Flere studier har påvist, at de fleste ved en blindsmagning foretrækker Pepsi eller discount cola, fordi de angiveligt er en smule sødere. Men det får os stadig ikke til at fravælge Coca Cola. Grunden til dette er et fremragende eksempel på branding.

Coca Cola har på flotteste vis formået at koble vores ide af glæde, godt humør, og samvær, sammen med deres brand. Det er derfor vi altid vælger netop dem, ikke pga. smagen, men fordi, at vores hjerne skaber en positiv, tryg og velkendt association med Coca Cola.

Coca Cola er altså, ihvertfald i mine øjne, det bedste eksempel på ekseptionel branding. De har formået at differentiere sig markant fra konkurrenterne, uden at deres produkt egentlig gør det.

Branding og Indpakning - godt eksempel er vand

Vandflasken er noget, vi køber i stor stil i Danmark, og noget, vi danskere især køber, når vi rejser i udlandet. Vi har noget af det reneste vand i Danmark, men alligevel køber danskerne i gennemsnit over 21 liter vand på flaske om året.

Kilde: http://nyheder.tv2.dk/samfund/...

En halv liter vand fra brandet Voss koster omkring 30-50 kroner, hvor en flaske Kildevand fra Carlsberg, eller andre mærker, koster mellem 5 og 20 kroner.

Til sammenligning, koster vand fra hanen cirka 0,018 kr pr. liter. For at sætte dette lidt i perspektiv, kan du få 1666 liter vand for 30 kr ved at tappe det fra din egen vandhane.

Kilde: https://www.vandcenter.dk/pris...

Så hvad er det, der gør, at vi køber vand, selvom vi bor i et land med noget af verdens reneste vand, og vi kalder os selv miljøforkæmper?.

At vi stadig vælger at købe flaskevand er langt hen af vejen resultatet af branding. En del af brandingen er selvfølgelig, at det er nemt, altid rent, og lækkert at købe på farten.

En lille del af det er også, at der er noget grundvandsforurening, som har været i medierne på det sidste. Dog skal det samtidig siges, at vi har købt vand på flaske i mange år, før det kom op i medierne.

Branding gør, at vi køber fuldstændig irrationelt. Hvis vi giver 30 kr for en halv liter vand, så betaler vi rundt regnet 3.000 gange så meget for det, sammenlignet med postevand.

Dette er ikke de samme marginer, som Gillette har på deres barberblade, men det er måske dem, der kommer tættest på.

Jeg kunne, desværre, kun finde en gammel artikel om det, men her er en udregning fra Daily Mail, der udregner Gillette's markup til at være cirka 5.000% på deres barberblade.

Kilde: https://www.dailymail.co.uk/ne...

Historien om branding...

Branding er egentlig det moderne ord for brændemærkning, og kommer fra svundne tider, hvor bønder brændemærkede deres kvæg.

Hvis man skal tro kilden "Skyword.com", så kommer ordet faktisk fra et gammelt skandinavisk sprog, og refererer til et stykke brændende træ. Det var først i England omkring 1400-1500 tallet, hvor ordet betød permanent at markere med et varmt jern.

At brande sine produkter er en ældgammel teknik

Allerede inden 1400 tallet brugte pottemagere fra Kina, Indien, Grækenland, og det gamle Mesopotamien, forskellige symboler, der gjorde det muligt at genkende deres værk. Nogle af de tidligste kinesiske krukker og vaser dateres til at være 4-5.000 år gamle.

Arkæologer har også været i stand til at identificere tusindvis af forskellige pottemagere i de første 3 århundrede af det romerske imperium.

Teknikken blev også brugt af "stonecutters", og de ældste materialer med symboler stammer tilbage fra over 6000 år siden.

Kilde: https://www.skyword.com/conten...

Vi har altid brugt branding

Det, jeg vil frem til med ovenstående historietime er, at vi altid har brugt branding.

Hvis vi lægger energi og stolthed i det værk, vi skaber, så sørger vi historisk set for at gøre vores værk genkendelige.

Mit umiddelbare gæt er, at det har været den samme drivkraft i mennesket, der har drevet pottemageren til at markere sine varer, som det er i dag, hvor Nike smider sin svirvel på skoene.

Skaberne af disse varer vil gerne sørge for, at når de skaber et produkt, som de selv kan stå ved, vil de gerne genkendes og opnå anerkendelse, berømthed og rigdomme ved at blive kendt for både kvalitet og konsistens i leveringer.

Et branding citat fra Philip Kotlers, som jeg ikke glemmer

Markedsføring er det samme som at skabe et brand. Hvis du ikke er et brand, så er du blot en handelsvare, og så vil pris være det eneste differentieringsparameter, og den, der kan producere til lavest pris, vil være den eneste vinder.

Oversat fra "The art of marketing is the art of brand building” -”If you are not a brand, you are a commodity. Then price is everything and the low-cost producer is the only winner."

6 Branding teorier og modeller

Jeg har ikke kunne findes et ensartet arkiv, over branding-modeller og teoretiske forklaringer, så jeg har fortolket nogle af de mest kendte branding teorier- og modeller i et et ensartet galleri nedenunder.

Ud fra hvert branding-model finder du muligheden for at gå til den oprindelige kilde.

Du må gerne bruge billederne på din hjemmeside, eller din skoleopgave, hvis du linker til denne artikel som kilden til dit billede.

#1 Keller's brand equity model

Billede Af Kellers brand equity model

Kilde: https://www.mindtools.com/page...

#2 Aaker's brand equity model

Billede af Aakers brand equity model

Kilde: https://www.researchgate.net/f...

#3 Kapferer's brand identity prism

Billede af Kapferer's brand identity prism

Kilde: https://woven.agency/blog/what...

#4 Brand Architecture Model

Billede af Brand Architecture Model

Kilde: https://www.marshallstrategy.c...

#5 Brand positioning map

Billede af Brand positioning map

Kilde: https://www.brandingstrategyin...

#6 Philip Kotlers 6 step Branding Conceptual Model

Billede af Philip Kotlers 6 step Branding Conceptual Mode

Kilde: http://www.marketingjournal.or...

En model, der kan bruges på Content Marketing, SEO og Branding.

Infografik om brand-story

Kilde: https://www.prmention.com/blog/9-tips-for-bui...

Hvad koster branding?

At bygge et brand op tager tid.I Podcasten “Marketing School” af Neil Patel, omtaler de, at det tager 3 år før du kan se effekten af den branding, du har lavet. Jævnfør denne teori, er det bedste tidspunkt at gå all-in på branding 3 år siden.

Det næstbedste tidspunkt er heldigvis i dag.

Branding er noget af det, de største virksomheder i verden bruger flest penge på overhovedet.

Ifølge magasinet Ad Age, var dette top 5 største reklamebudgetter i verden anno 2017:

  • Proctor & Gamble (Gillette etc) - 68.000.000.000 DKK
  • Samsung - 64.100.000.000 DKK
  • Nestlé - 59.600.000.000 DKK
  • Unilever - 55.700.000.000 DKK
  • L'Oréal - 53.750.000.000 DKK

Det er altså totalt set over 300 milliarder danske kroner bare alene i top 5, men der findes nærmest ikke en person i verden, der ikke har hørt om enten Gillettes, Old Spice, Head & Shoulders eller Tampax.

Branding kan også være helt gratis.

Det fantastiske ved Branding er heldigvis, at det kan gøres i mange forskellige skalaer. Branding kan være den måde, som dine virksomheds medarbejdere opfører sig på overfor dine kunder.

Det er gratis at smile og yde den bedst service, man kan, og ofte er det helt simple ting, som dette indlæg. der starter din branding.

I punktet i denne artikel om "Hvad er Branding" - skriver vi at branding starter med kundeoplevelsen.

Det er stort set gratis at give en god kundeoplevelse med dine produkter.

Hvis du ikke er i stand til at give en god kundeoplevelse og service til de kunder, der køber dine service-ydelser eller varer, så vil jeg personligt fraråde, at du begiver dig ud i brand-opbyggende aktiviteter, at du reducerer dine markedsføringstiltag, og sætter ind her først.

Det er det mest kritiske sted i din organisation at få styr på først.

Vi har et udtryk i marketing, der hedder "Marketing can not fix a bad product", og det er uanset om det er det fysiske produkt, du har leveret, eller produktet af det arbejde, du har udført.

6 forskellige typer branding

Branding er branding, men vi arbejder med det lidt forskelligt, alt efter, hvad vi gerne vil opnå.

Flere af disse typer er ikke så forskellige fra hinanden. Det er mere strategiske tilgange til branding. Eksempelvis, vil employer branding overlappe med hele virksomhedens brand overfor kunderne, såvel som corporate brandet.

Her er 6 af de mest kendte strategier når vi snakker med branding.

#1 Arbejdsgiver (Employer) branding

Employer Branding er, når en arbejdsgiver, altså en virksomhed, markedsfører og brander sig selv overfor sine nuværende ansatte, tidligere ansatte og kommende ansatte.

Der er virkelig gang i hjulene på Employer Branding budgettet, når opsvinget for alvor er i gang. Især de store konsulenthuse, ingeniørere og advokater bruger rigtig mange kræfter på at tiltrække de rigtige kandidater.

Det er dog vigtigt at fortsætte sin employer branding, også gennem de dårligere tider. Det er især i dårlige tider, hvor man får sit ry som arbejdsgiver. Har man været god til at tackle de dårlige tider, eller har man vist sig at være en forfærdelig arbejdsplads, i modgang?

Employer branding starter med arbejdsmiljøet

Vi danskere taler meget om vores arbejdsplads i hjemmet og med vores venner, derfor spreder det sig ualmindeligt hurtigt, hvis en arbejdsplads er forfærdeligt at være på.

Et rygte som dette vil, især i lokalsamfundet, gøre det næsten umuligt at rekruttere talenter, som har andre valgmuligheder end din virksomhed.

Hvis du vil starte med employer branding, skal du starte med at sikre dig, at dine medarbejdere ikke er utilfredse.

Dernæst kan du eksperimentere med, hvor meget der skal til for at gøre dem til ambassadører i stedet for. Mange arbejdspladser prøver med fitnessudstyr, skiture, fri madordning og højere lønninger.

Det viser sig, at vi sjældent snakker om noget lige så meget, når det går godt, som vi gør når vi har noget at brokke os over.

Men alt dette er noget, du kan bruge i dit brand promise, så længe, at det er alment kendt, at du også kan levere.

#2 Personlig Branding

Personligt branding er ikke forebeholdt kendte forretningsfolk som Elon Musk, Steve Jobs, Bill Gates og Richard Branson, men derimod også noget, der gælder, for du og jeg.

Især, hvis du arbejder med at sælge serviceydelser. Det kan være konsulentydelser, ligesom vi gør, eller at du sælger dine timer, eksempelvis som VVS'er.

I disse tilfælde, er personlig branding altafgørende for din success.

Dit personlige brand er dit rygte.

Et personligt brand er ikke kun for selvstændige og virksomhedsejere. Det er også noget, du kan opbygge som almindelig lønmodtager, hvor du kan bruge det til at forhandle løn eller få bedre jobs med.

Jo større et personligt brand du skaber dig, indenfor ethvert givet felt, des større sandsynlighed har du for at kunne lukke ordrer eller lande drømmejobbet.

Personlig Brandings manifest er at skrive en bog. Ligeledes, er det meget brugt at holde foredrag. Nogle mere nutidige og digitale metoder er eksempelvis Instagram, YouTube og Podcasting.

Men ligesom alt andet branding, starter og slutter dit personlige brand med dit rygte, og den oplevelse, du giver folk når du endeligt møder dem.

#3 Produkt Branding

Produkt branding er når et produkt sælger bedre, fordi det er brandet med et bestemt mærke og på en bestemt måde.

Det bedste eksempel i nyere tid er Apple, som fuldstændig tog smartphone-verden med storm. De var langt fra de første på markedet med en smartphone og heller ej med en tablet. På trods af dette, så er Apple stedét at købe, hvis man skal have kvalitet.

Deres produkt branding under Steve Jobs nåede til et punkt, hvor millioner tunede ind ved hver produkt-lancering for at følge med i, hvad de nu havde lavet.

Apples status er uopnåelig for 99% af alle virksomheder, derfor må vi tage det til et mere håndgribeligt niveau.

Din produktbranding starter med kvaliteten og oplevelsen af dit produkt, men omfatter også ting som:

  • Logo
  • Look and feel
  • Finish og Design
  • Indpakning
  • Navnet, beskrivelsen og evt. historien bag et produkt
  • Købsoplevelsen

Det er ikke alene vigtigt, at din vare er af høj kvalitet. Hvis du virkelig vil slå igennem hos kunden, skal den oplevede værdi overstige den forventede værdi.

Hvis jeg bestiller en håndværker til at skifte mit køkken, og betaler 150.000 kr for det, så er mine forventninger også meget høje.

Jo højere forventningerne er, des mindre må der gå galt.

Produktbranding er restauranternes markedsføring

Hvis jeg går ud og spiser for 300 kr, er mine forventninger efter dette. Hvis jeg derimod har læst 10 gode anmeldelser, betaler 1.300 kroner for et måltid, samtidig med, at restauranten er indehaver af en michelin stjerne, så er mine forventninger ligeledes skyhøje og sætter et pres på kokkene. Selvom jeg har fået en oplevelse, som var ovenud fantastisk, betyder det ikke nødvendigvis, at jeg er tilfreds, fordi mine forventninger er enormt høje.

Anderledes ser det ud på restauranten, hvor jeg spiser til 300 kr. Hvis de levereder på samme niveau, så ville jeg måske blive helt overrasket og straks blive forvandlet til ambassadør.

#4 Geografisk Branding

Geografisk branding giver måske lidt sig selv. Det er branding af et bestemt område, og kan især være noget, som turistindustrien har glæde af at benytte sig af, både i forhold til byer, øer og lande.

Men det er også noget, nogle produkter er afhængige af. Champagne er et geografisk område i Frankrig, og det er kun champagne fra det område, der er “rigtig” champagne.

Er det eksempelvis fra Spanien, hedder det Cava, og fra Italien hedder det Prosecco, men teoretisk set, kan det være samme produkt.

Ens for både Champagne og Sunny Beach er, at det er svært at kontrollere summen af et brand. Hvis jeg tog til Champagne og gav mig til at lave champagne, ville det nok ikke være særlig godt, men det ville stadigvæk være champagne.

Sunny Beach har ligeledes cirka 4,5 millioner turister årligt, men vi kender det i Danmark som værende en festby, hvor unge kommer og drikker hjernen ud, selvom det langt fra er alle, der er på en “ung-rejse”.

Geografisk branding er, uanset hvordan man vender og drejer det, en fælles indsats, der kan tage årtier at arbejde med.

#5 Co-branding

Co-branding er når et brand læner sig op af et andet brand, og går sammen om at nå ud til hinandens følgere. Dette gøres ofte når der gensidigt er noget at vinde, og når virksomhederne ikke er i direkte konkurrence.

Eksempler på Corporate branding fra nyere tid er

  • Nike og Apple
  • Red Bull & Go Pro
  • Uber og Spotify

Og så har vi "The King of Co-branding”, LEGO.

Kilde: https://www.millionpoundmarket...

Lego havde aldrig haft underskud fra 1932 til 1998, men var dog på randen af konkurs i starten af årtusindeskiftet.

Som fugl fønix opstod Lego fra asken under ledelse af Jørgen Vig Knudstorp. Dette skete blandt andet med store partnerskaber, og gode forhandlinger med Disney (Star Wars, Marvel), DC Comics (batman, superman) og så videre.

Du kan læse mere om historien her: https://www.theguardian.com/li...

#6 Corporate branding

Corporate branding er nok i virkeligheden det første vi tænker på, når vi tænker på branding.

Det handler om at gøre en virksomhed, og alle dets interessenter, så kendt som muligt. Stort set hele dette indlæg handler primært om corporate branding.

7 Eksempler på danske brands er

  • Lego
  • Arla
  • Mærsk
  • Pandora
  • Vestas
  • Coop
  • Novo Nordisk

De fleste af disse brands kender du som værende førende inden for hver deres branche.

Hvad har branding med SEO at gøre?

Troværdigheden, autoriteten og brandet omkring dit www-domæne er ét af de stærkeste rangerings-signaler i søgemaskineoptimering, og det vil det fortsat være.

Her snakker jeg ikke om et fiktivt "autoritets-tal", som er skabt af tredjeparts-værktøjer som Ahrefs, Majestic eller Semrush.

Jeg snakker om din status, som den absolutte autoritet inden for din genre, i Googles øjne, men bestemt også din troværdighed og dit brand i brugernes øjne.

Hvorfor er branding så vigtigt i SEO?

Google's kunstige intelligens, under det nuværende navn Rank Brain, arbejder hele tiden, og holder øje med, hvordan de søgende på Google reagerer på søgeresultaterne.

Nogle af de stærkeste og officielle rangering signaler, som Rank Brain programmet leder efter, er:

  • Hvor mange, der klikker på dit resultat i Google
  • Hvor mange, der bliver på din side, og går ikke bare ud og klikker på noget andet
  • Hvor lang tid den besøgende var væk fra Google ift. de andre, når de besøger din side.

Dette er få af de mange signaler, som Google ikke behøver adgang til din hjemmeside for at måle på. Det har ikke noget at gøre med de tal, du har i Google Analytics. Disse tal er der officielt ikke adgang til i Google’s søgemaskine.

Når du besøger Google.dk /.com, og søger efter noget, så har de fuld adgang til deres egne data, når du bevæger dig rundt på deres hjemmeside.

Du skal huske på, at Google.com er jo blot en hjemmeside, du bruger til at finde andre hjemmesider med.

Alt hvad du gør på deres hjemmeside opsnapper de komplet anonymiseret, hvis du ikke er logget ind, ja selv, hvis du kører inkognito i din browser. I dette tilfælde, er Google ligeglad.

Hvis de kan se, at majoriteten af de besøgende foretrækker og ender med at bruge længst tid inde på placering nr. 3 på listen, er det lige meget om placering nummer 1 har bedre indhold, hurtigere hjemmeside eller flere backlinks.

Nr 3. ender med at vinde plads nr 1. Fordi den oprindelige nr. 1. fejlede når det kommer til at tilfredsstille brugernes intention, når de søgte på Google.

Brands vinder den her kamp fordi flere klikker på dem

Hvis alle søgeresultaterne fra nr. 1 til 10 er lige dygtige til at tilfredsstille brugernes intentioner, når de først lander på siden, jamen så er det dén, der får flest kliks, der vinder toppen.

Sådan siger Google i hvert fald ,at det bliver. Lige nu, er der andre rangering-signaler, der kan sende dig til tops, såsom linkbuilding og 200 andre faktorer.

Hvis jeg søger efter en ny vase eller sous vide stav til min far, og top 1, 2 og 3 er websites, jeg aldrig har hørt om før, og nr 4 er imerco, jamen så ender jeg højst sandsynlig med at klikke på imerco, og ikke på matas, hvis de ligger nr 3.

Jeg ville jeg nok gøre det for at se, hvorfor Sous vide ranker på Matas. Det viser sig, at mange besøgende tager stilling til, hvilke sider, der virker troværdige at klikke på, bare ud fra det, de skriver i søgemaskinen.

Jeg kender ikke Matas som værende et sted, der sælger køkkenudstyr, så jeg vil nok tænke, at det er der nok et eller andet fransk parfumemærke, der også hedder, og det var jo ikke lige det, jeg ville købe.

Ovenstående er et utroligt dårligt eksempel, da jeg nok klikker på alle 10, i top 10, for at finde den billigste og bedste til prisen, og dernæst søger specifikt på én model, og køber den der, hvor det er billigst.

Jeg endte faktisk med at købe den her sous vide stav på en helt anden webshop, men denne her webshop havde også lækre trustpilot-anmeldelser, og alt på siden virkede troværdigt.

Hvis den derimod havde været utroværdig, og uden noget social proof, så er en billigere pris noget, der kan skræmme over imod noget mistroisk.

Hele humlen med dette er, at hvis dit brand, både ude i søgemaskinen og når du tager imod den besøgende, er utrolig vigtig.

Et dårligt brand påvirker SEO negativt

Hvis du har et dårligt ry, så kan det være, at den, der søger efter noget du sælger, slet ikke gider at bøvle med at klikke ind hos dig, og derfor vil dine rangeringer måske starte med at falde.

Heldigvis, er Google indrettet således, at algoritmen er skruet sammen til at finde de bedste resultater til forbrugerne, og dét sted, hvor ingen gider at handle, fordi de har et dårligt ry, hører ikke til i toppen af et søgeresultat.

Sådan arbejder vi med Branding i Nutimo

I Nutimo arbejder vi isoleret med markedsføring- og vækstskabende tiltag, der ikke kræver et annoncebudget.

Det er yderst sjældent, at nogen kommer til os, for at få hjælp, med en helt ny hjemmeside, der har 0 besøgende hver måned. Derfor er det oplagt for os, at jeg sætter mig ned og kigger godt og grundigt på siden inden.

Her, i starten af et nyt samarbejde, er vi i stand til at kigge på din hjemmeside med friske øjne og nye inputs.

Content Marketing og SEO er meget ens i dag.

Tidligere har SEO, altså søgemaskineoptimering, været meget baseret på nogle parametre, der kunne skrues på hist og her, for at snyde Google til at komme højere i resultaterne.

Sagen er bare, at sådan er det ikke længere.

I dag minder SEO og Content Marketing meget om hinanden, da det handler om at skabe relevant og konsistent værdi for den besøgende, der lander på siden.

Du, eller dine konkurrenter, kan ikke få lov til at ligge nr 1 på et søgeord ret længe, hvis resultatet er irrelevant for den besøgendes intention.

Hvor kommer Branding ind i det?

Det er vores helt klare filosofi, at branding starter helt ude ved kundeoplevelsen, og ved den måde, hvorpå du bliver opfattet online.

Dernæst kommer vi op til salg og marketing-delen, hvor Marketing-delen af branding kan opdeles i flere forskellige købs-stadier.

Branding kan ske på et stadie, hvor du skyder med spredehagl og udbasunerer dit brand promise, til alt og alle, på TV. Det kan også ske meget mere målrettet ved at skabe noget indhold, som løser problemer, din målgruppe har.

Med Content Marketing via en Blog, Podcast eller en YouTube kanal, kan du udgive indhold, der afdækker problemstillinger, du løser som virksomhed.

Nu skifter du fra at “pushe” dine produkter og dit brand promise ned i halsen på follk, til i stedet at tiltrække dem med din viden.

Hvis du kontinuerligt kan skabe relevant værdi for din målgruppe via Content Marketing, så har du lige pludselig en marketingkanal og brandingstrategi, hvor dine kunder vælger at lytte, læse, eller se dig.

Content Marketing og Søgemaskineoptimering til sammen, er i vores optik den type branding, som helt almindelige virksomheder, der ikke er i forbes fortune 500, har råd til.

Vi kan assistere med at udarbejde dit indhold, din indholdsstrategi, eller bare med, at dit indhold bliver fundet af den rette målgruppe.

Med SEO-teknikker kan vi sørge for at dit brand bliver fundet

Content Marketing, både via Podcasts, YouTube og blogs er desværre ikke så magisk, at kunderne selv finder frem til det, uden lidt hjælp.

Ved at undersøge præcist, hvilke problemstillinger der er efterspørgsel på, og undersøge konkurrencen for at kommunikere løsninger ud, så kan vi få større træfsikkerhed med din content marketing, og sikre at du, eller vi, ikke skaber indhold, som ingen finder frem til.

Skal vi hjælpe dig med Content Marketing og SEO?

Telefon: (+45) 71 99 50 54
Mail: [email protected]