SEO Fejl: Overoptimering af tekster
Hej og velkommen til afsnit 28 af organisk vækst!
Idag hedder temaet SEO fejl, og vi kommer i dette afsnit lidt mere i dybten, med fejlen ved overoptimering af tekster.
Ønsker du derfor at optimere nogle af dine tekster, bør du lige være lidt ekstra opmærksom på det fælgende, da det er en fejl, som har en tendens til at blive overset i SEO branchen.
Ganske overordnet er fejlen, at mange kommer til at overoptimere tekster, men for at gøre fejlen mere overskuelig, kan den deles op i 4 faser.
- Drop keyword stuffing
Det nytter ikke noget at fylde en tekst op, med det ord du gerne vil rangere på, eller selve søgeordet. Det bliver ret nemt gennemskuet af google, hvis du skriver noget, der virker unaturligt, og det ses som et forsøg på manipulation.
- Drop overoptimerede H2'er
Med H2'er menes der underoverskrifter. Dette ligger sig meget godt op af punkt et, og er af samme grundlag en dårlig ide. Hvis du f.eks. har en hovedoverskrift, og ti underoverskrifter, så undlad at skriv det samme i hver underoverskrift. Du kan dog godt gøre det i nogle af dem, så længe det fremkommer naturligt.
- Skriv ikke til google, skriv til læseren.
Dette er igen super vigtigt i og med, at teksten gerne skal fremstå naturligt, og derfor vil det være en fordel at skrive teksten, så den bliver interessant for læseren, og ikke google. Er teksten interessant og populær hos læserne, vil den også automatisk blive det hos google.
Det er altså ikke længden af din tekst, og antallet af keywords i teksten, men kvaliteten af din tekst og brugeroplevelsen, som virkelig giver pote hos google.
- forøg letlæseligheden
Det går i alt sin enkelthed ud på, at skrive til laveste fællesnævner, så alle kan være med på, hvad teksten handler om, og sikrer samtidig, at du ikke mister læsere under vejs.
Brug kortere sætninger, simple ord, og du vil på den måde øge letlæseligheden. Letlæselighed gør det nemmere at rangere.
Du finder vores podcast afsnit her
| ||||||||
