Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

SEO Basics: 301- redirects hvad er det?

Hør alle afsnit af Organic Growth

Du finder vores podcast afsnit her

Transkribering af SEO#012

Hey.

Velkommen til det 12. afsnit af Organic Growth.

Mit navn er Simon Elkjær og jeg er din vært.

Dette afsnit er i SEO Basic serien og skal handle om: Viderstillinger via 301-redirects

Tilbage i afsnit nr 8 snakkede vi om at du skulle huske at få installeret SSL på din hjemmeside

I det afsnit snakkede vi kort om at du skal huske at få lavet nogle rigtige redirects på din hjemmeside -

Hvis du altså skifter fra HTTP til HTTPS - altså hvis du installerer et SSL certifikat

Så derfor kom dette indlæg på skemaet

Vi kommer lidt ind på hvorfor 301 redirects er noget du skal FORSTÅ hvad er - og hvordan det kan koste dig hele din organiske forretning, - hvis du fucker det op.

Lidt baggrundsviden.

301,200, 404, 500 osv. Er en statuskode som din SERVER fortæller den besøgende og Indekserings-crawlere - hvordan ser det ud med den her side

Jeg vil ikke komme ind på alle statuskoder

Men lige kort listet op.

Statuskode 200: betyder - alt er fint, denne her side er live og det spiller

Statuskode 404: betyder - at du er landet på en side der ikke eksistere

Statuskode 500: betyder - måske eksisterer siden du er landet på, men serveren er nede eller der er bar enoget galt her.

Statuskode 302: betyder - siden er flyttet - midlertidigt til denne adresse - som man så skifter til.

Statuskode 301: betyder - siden er flyttet - permanent - Så du skal fremover bruge denne her side istedet for.

Okay.

Tilbage til hvorfor det er vigtigt for dig at vide,

Lad os tage én af disse scenarier

Du har fået helt ny hjemmeside, eller nyt webshop system

Du har omdøbt dit blogindlæg og url-adressen.

Vi starter lige baglæns.

Nr 2. Hvis du har skrevet et blogindlæg om "Skridttællere" og gerne vil lægge nr 1 på ordet "Skridttæller" på google.

Din URL adresse hedder måske hjemmeside.dk/skridttaeller - aktivitestmålere - aktivitetsur - test/

Du har senere hen lært, at kortere url-adresser er mere spiselige - eller du synes bare at det nu skal hedde hjemmeside.dk / skridttæller/

Hvis du så omdøber URL adressen - uden at lave et 301 redirect, så sker følgende:

Google's crawler - næste gang den besøger din side, får fejlen 404 - som betyder - du er landet på en side der ikke eksisterer.

Der skal ikke mere end 1 - 2 gang, for google's crawler der lander på en 404-kode

Til at de bare FJERNER siden fra Google.

HOV

Så gik alt det arbejde du havde lavet førhen tabt?

Bare fordi du havde glemt at lave et 301-viderstilling.

Her er min anbefaling.

HVIS DU kan undgå det- SÅ LAD VÆRE at skifte url-adressen.

Hvis du ABSOLUT skal gøre det. SÅ HUSK 301-redirect MED DET SAMME - du ved aldrig hvornår google kommer forbi.

Og så går vi til tip nr 1 -> ja jeg ved godt vi startede med nr 2 .. Men det skal også være lidt sjovt engang imellem

Nr 1. Var > du har fået helt ny hjemmeside og/eller webshop-system

Stop engang.

Det her - kan koste dig millioner - hvis du ikke har styr på hvad du har gang i.

Hvad mener du?

Jo lad os sige at du skifter fra webshop-systemet Shopify til webshop-system Magento.

Måske har du valgt at skifte fordi at der er flere sprog i magento.

Måske fordi at der er en dygtig magento sælger der har fortalt dig at Magento var bedre?

Måske fordi du har læst 10 indlæg op og ned om at magento er i så å så godt.?

Først og fremmest > Stop lige op!

Få noget rådgivning af en uvildig part – Altså en som IKKE har en interesse i at du skifter system.

Tilbage til eksemplet.

Du er ved at skifte fra Shopify til Magento

I shopify hedder din produkt url-adresser noget der ligner

domæne.dk/products/rødsaftevand

Og på magento vil de som standard kommme til at hedde noget der ligner

domæne.dk/rødsaftevand.html

Hvis ikke der er lavet 301- redirect - 1 stk - for hver eneste underside - du har - i hele systemet

Fra gammel produktside til ny produktside

Fra Gammel kategori til ny kategori

SOM ER KLAR i det du lancerer den ny webshop

Ja så skal du også være klar til at tabe hele din organiske og en del af din "direct" omsætning på gulvet.

Tag et kig ind i analytics.

Kig over de seneste 12 måneder - Hvor meget omsætning har du fået Gennem Organic - og måske 1/3 af den omsætning der kommer fra "Direct"

Er du klar til at miste de penge?

Nej.

Det er derfor du skal have 100% styr på 301- redirects.

Test det 100 gange.

Og test det så 10 gange mere, inden du lancerer dit nye webshop-system.

Få besked når der kommer nye afsnit!

Tilmeld dig vores dedikerede podcast-nyhedsbrev, og få en e-mail når der bliver lagt et nyt afsnit af vores podcast online.

 
Organisk Vækst Community
Facebook Gruppe
Ansøg medlemskab
https://nutimo.dk/podcasts
 
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult
Indtast e-mail eller telefon nr.