Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

3 helt konkrete SEO-spørgsmål & svar

Indholdet i afsnit 64 taget afsæt i lytterspørgsmål. Det ene vedrører, hvorvidt man kan outsource alt SEO, og det andet handler om, hvorvidt man har en chance på generiske søgeord, hvis man er en lille webshop.

3 helt konkrete SEO spørgsmål og svar.

Vi har modtaget nogle forskellige spørgsmål fra vores lyttere, som vi godt kunne tænke os at gennemgå i dagens afsnit. Spørgsmålene kommer blandt andet fra vores facebook gruppe.

Kan man skalere og outsource SEO?

Det er et spørgsmål vi selvfølgelig kun har et svar på, hvilket er ja, selvfølgelig kan man det, vi arbejder også selv med det, når vi håndterer vores kunder.

Spørgsmålet kommer ind på forskellige dele af SEO arbejde, og vi vil gennemgå dem begge her i afsnittet.

  • Links

Man kan vælge at outsource linkbuilding til bureauer som vores, så hvis man ikke har den helt store ekspertise inden for dette, så kan man altså med fordel få nogle eksperter til, at gøre dette for en.

Det kan være at man ikke har sat sig ind i googles retningslinjer, og så kan man altså hurtigt komme galt afsted, når man arbejder med både links, men også med dit indhold.

  • Content

Man kan også vælge at outsource noget af det arbejde, som skal ligge til grund for hjemmesiden.

Det kan være man ikke selv er specialiseret i et emne, ikke har så gode skrivefærdigheder, eller lignende.

Så kan det altså være en god ide, at få andre til at gøre det, som måske er mere specialiseret i dette.

Her spiller googles retningslinjer også ind, og man kan altså igen komme galt afsted, hvis man ikke har styr på disse, når man udarbejder sit content.

Man skal dog også være opmærksom på, at får man et bureau til at skrive sine tekster, og betaler pr. ord der bliver skrevet, vil det altså i rigtig mange tilfælde gå ud over kvaliteten, af det der bliver skrevet.

Når nogen bliver betalt pr. skrevne ord, så er de også automatisk motiveret til, at skrive så meget som muligt, og så hurtigt som muligt, og i den fase, kan kvaliteten hurtigt blive lagt væk.

Hvis man kommer ud for et tilfælde, at prisen pr. ord er så ualmindeligt lavt, at det næsten ikke kan være sandt, så har nogle test altså vist, at disse tekster muligvis ikke er skrevet selv.

Så er taktikken fra dem, at man finder et amerikansk version af indholdet, oversætter det i google translate, og afleverer det.

Vælg derfor hellere en, som er betalt med timeløn, og som har tid til at tilgodese kvalitet.

Så helt overordnet ja, man kan sagtens outsource SEO, men man behøver selvfølgelig ikke outsource det hele, hvis man f.eks. har rigtig godt styr på linkbuilding.

Fungerer Keyword Density?

Keyword Density kan oversættes til dansk som “søgeordstæthed”, og er et begreb som beskriver, at et søgeord kan blive brugt et bestemt antal gange i den samme tekst i forsøget på, at rangere højere på netop dette søgeord.

Det er en metode, der blev brugt meget førhen, men der er altså nu større og større tegn på, at det ikke fungerer længere, og derfor ikke længere kan betale sig.

Forskellen her er altså i høj grad, om du skriver tekster til mennesker, eller om du skriver tekster til maskiner.

Fylder du en hel tekst med et bestemt søgeord, så det til sidst bliver noget værre rod, og ikke længere hverken giver mening eller skaber værdi, jamen så finder google hurtigt ud af det, og du vil altså ikke rangere på det.

Skriver dine konkurrenter så derimod tekster til mennesker, og rent faktisk skrive tekster med godt indhold og meget værdi, så vil de til hver en tid vinde og rangere højere fordi, at brugerne på deres side har en bedre oplevelse.

Så nej, Keyword Density fungerer ikke længere, hvis du bare har noget der minder om konkurrenter om placeringerne i søgemaskinen.

Du skal selvfølgelig huske på, hvad dit søgeord er når du skriver teksten, men ikke fylde hele teksten med det, og eventuelt også komme med synonymer til det eller lignende.

Man får altså meget mere ud af, at skrive til læserens intentioner omkring søgeordet, når man skriver sine tekster.

Bør man bruge tid på, at gå efter korte og generiske søgeord?

Dette er et spørgsmål vi fik under et interview, og eksemplet til den situation var en, som sælger skoletasker i en lidt højere prisklasse, som gerne vil vide, om vedkommende skulle gå efter korte søgeord som f.eks. “skoletaske”.

Problemet her vil være, at der er meget konkurrence på det søgeord, og der er større udbydere, som har væsentligt lavere priser.

Vores svar var nej, man bør ikke målrettet gå efter det, men det kommer igen meget an på, hvilken situation man befinder sig i.

Men kan man ikke dække alles behov inden for emnet, så bør man ikke gå efter det.

Har man derimod et søgeord som “kvalitets skoletasker”, så vil man nemmere kunne rangere på dette.

Man bør altså tænke på, at dække så mange behov som muligt, når brugerne søger på søgeordet. Kan man ikke dække ret mange behov, så ryger man ned på listen, fordi man ikke fortjener at ligge nummer et.

Så vil der selvfølgelig også være nogen som tænker, at det stadig vil være bedre at tage de korte og konkrete søgeord, da der er væsentligt flere der søger på disse, hver måned.

Men uanset hvordan fordelingen af dette ser ud, så er søgevolumen altså ikke så vigtig som det lyder, hvis du alligevel ikke dækker nogle af brugernes behov.

Hør alle afsnit af Organic Growth

Du finder vores podcast afsnit her

 
Organisk Vækst Community
Facebook Gruppe
Ansøg medlemskab
https://nutimo.dk/podcasts
 
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult