Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Hvad skal jeg blogge om?

Hvorfor skal man blogge?

Man skal have en blog, selvom man ikke tjener penge på sin blog. Det handler om content marketing. Du kreerer dig et brand. Hvis ikke du har et brand i dit marked, står du tilbage uden ressourcer, når facebook eller adwords bliver for dyrt, eller hvis du ryger ud af Google.

Jo mere du skriver inden for én niche, inden for ét område, jo mere ranker dit andet content på Google. Dine blogindlæg kan linke videre til dine produkter, og hvis de får shares på de sociale medier, vil meget af denne trafik og linkværdi gå til dine produkter.

Hvis du kun går efter short-tail og long-tail SEO, vil det blive op ad bakke. Push-marketing er ved at være et mættet marked og forbrugerne bliver i stadig større grad immuniserede overfor det. Content marketing på den anden side vælges til af brugeren, og de deler det af egen fri vilje mellem sig i deres omgangskreds.

Google overvejer din samlede bruger-metrikker, når den skal ranke dine sider. Hvis du forsøger at ranke på et short-tail købsrelateret søgeord, er det en stor fordel at have meget trafik i samme niche og af den samme slags mennesker, som er din intenderede køberskare.

B2B

I B2B er content marketing særligt vigtig. Forestil dig et firma laver en stor købsaftale på 250.000 kroner hos et firma som de aldrig har hørt om før og ingen relation har til. Det virker ikke særligt plausibelt. Denne slags købsaftaler kan du kun lave, hvis du har skabt dig et navn, de kender dit brand, eller ved hvem du er. Hvis du vil handle B2B er SEO og i særdeleshed content marketing af enorm stor værdi.

Skriveblokade

Hvis du er ramt af en skriveblokade, kan du med fordel prøve Answer the Public. Her kan du indsætte dit short-tail søgeord, og hjemmesiden giver dig de mest stillede spørgsmål i den valgte niche. Siden opererer udelukkende på engelsk, men kan sagtens oversættes til dansk uden at indholdet går tabt.

Hvis du stadig mangler noget at skrive om, kan du søge på google og se, hvad Google forsøger at autocomplete med. Hvis Google skriver sætningen færdig for dig, er det, fordi der er mange, som søger på frasen. Du skal overveje, hvilken type hjælp folk kunne have brug for i en given situation.

Eksempler

Vi tager hul på tre forskellige brancher og kommer med vores udkast og idéer til, hvad et blogoplæg kunne handle om.

En bank

Vi starter med med bankverden. Vores kilder siger os, bankkunder er meget loyale og sjældent skifter bank, på trods af det er så nemt. Men der er i særdeleshed to tidspunkter, hvor der vælges/skiftes bank: Når forældre vælger deres børns bank, og når der skal tages huslån.

Så vi vælger nogle overskrifter, der relaterer til det første valg af bank:

Hvordan får jeg mest ud af en børneopsparing

Hvordan opretter jeg en børneopsparingskonto

Hvor meget må jeg lægge ind på en børneopsparing

Hvor meget kan du få i børneopsparing?

Sådan sparer du op med børneopsparing

Sådan er reglerne for børneopsparing

Børneopsparing er et oplagt søgeord, men man skal også passe på ikke at stirre sig blind på ét søgeord. Du kan i stedet overveje at ramme lige omkring emnet i nogle andre termer.

Har du overvejet dine børns fremtid?

Sådan sparer du op til college

Det ville være smart for en bank at lave noget visuelt, en grafisk repræsentation. Mange almindelige mennesker forstår ikke renters rente eller for den sags skyld rente. (Source: Luksusfælden)

Advokatbureau

I advokatbranchen, mener vi, det er særligt fordelagtig at bruge SEO, da adwords er utroligt dyrt.

Vores første eksempel handler om GDPR, fordi det vedrører rigtig mange mennesker, og fordi et fåtal er godt inde i, hvordan det fungerer. Eksempler på overskrifter kunne således være:

Hvem er omfattet af GDPR?

Hvor længe må man gemme personfølsomme data?

Man kunne dele i sit GDPR-afsnit op i to for at målrette siderne, eller man kunne skrive én rigtig god GDPR-side, hvor man går i dybden og får nogle long-tail fraser med.

Alternativt kan man som advokat med fordel fokusere sin SEO på skilsmisse, da det koster mange penge at få adwords på “skilsmisseadvokat”. Det bliver derfor en udfordring at ranke højt på skilsmisse. I stedet vil det være fordelagtigt at fokusere på øjeblikkene, der leder op til eller vedrører skilsmissen.

Sådan kommer du godt igennem en skilsmisse

Sådan håndterer du skilsmissen som alenefar

Sådan håndterer du skilsmissen som alenemor

Hvordan skal du opdele boet?

På disse sider kunne det være fordelagtig at linke med ankertekst i stil med:

Skal du bruge en skilsmisseadvokat, så er vi lige her

Endnu en advokat-guldgrube er virksomhedssalg, mergers og acquisition. I denne niche kunne man skrive om ting som:

Sådan værdisætter du din forretning

Hvordan finder jeg den rigtige køber til min forretning?

Hvordan laver jeg virksomhedsoverdragelse?

Hvordan laver jeg generationsskifte?

Tøj-webshop

Når du skriver på din tøjblog er det en god idé at imødekomme brugernes forespørgsler. Give dem tips til at værne om deres tøj. Det kunne være:

Hvordan kan du få tøjet til at holde længere?

Hvordan kan du få farven i tøjet til at holde længere?

Man kunne forestille sig, at man giver incitament til at kunderne ikke køber nyt, men moden skifter, og der er stadig en værdi i nyt tøj. På den anden side giver man indtryk af, ens tøj er værdifuldt nok til at værne om, og at kvaliteten som udgangspunkt er højere.

Du kunne også tage udgangspunkt i, hvordan brugerne typisk tilgår deres modetips. Folk har stor interesse i lister og oversigter. Du kunne skrive:

Disse trends kommer til at prege 2019

Her kan det være farligt at virke for sælgende, men man kan godt informere om, ‘vi har foriøvrigt disse kollektioner’ el.

Alternativ kunne man have sig en style-sektion, en dagens stil-side. Her er der content marketing for alle pengene. Man sælger måske ikke outfittet fra ‘dagens style’, men folk kommer igen dagen efter for at se, hvad næste dags style er. Hvis siden har godt content, og sidens brugere kan lide, hvad de ser, vil siden blive delt mellem ligesindede og postet af andre bloggere. Det er et format, som er tidskrævende, men det kunne være et enormt effektivt markedsføringsværktøj. Her ville det også være oplagt at have tøjet fra dagens stil til salg på webshoppen.

En vinforhandler

Her er der gode muligheder for content marketing. Vinhandleren er afhængig af brugerens tillid. For at vise, du er den bedste vinhandler, kunne du skrive nogle gode blogoplæg med overskrifterne:

Hvilken vin til anden?

Vin til fisk

Vin til _____

Hvordan dekanterer man vin?

Hvordan opbevarer man vin?

Hvordan opbevarer man årgangschampagne?

Hvis man er vinforhandler bør man lytte til de spørgsmål, der bliver stillet i butikken. Det er ofte de samme spørgsmål, der bliver søgt i Google.

Hvis folk stoler på dine anbefalinger, vil de med større sandsynlighed ringe til dig med en forespørgsel. En vinwebshop har god mulighed for at vinde tillid hos kunderne ved at lave gode vejledninger og anbefalinger.

Og så er det også vigtigt af få et ansigt på som afsender, få en persona – uanset branche.

Hotelbranchen

I hotelbranchen er det måske ikke den bedste idé at sætte alle sine ressourcer ind på søgeordet “Hotel”. Dem, der kan skrive blogindlæg med fokus på hotel og det, som relaterer til det er sammenligningstjenesterne. Og konkurrencen fra sammenligningstjenesterne er tårnhøj.

Du kunne på den anden side skrive:

5 ting du kan opleve i x

5 gode spisesteder i og omkring x

Kan man gå fra hotel x til y?

Hvad koster taxa fra hotel x til y?

Er der wifi på x,y,z hotel?

Er der skrivebord på værelserne?

Er der worklounge?

Hvordan kommer vi på disse forslag?

Answerthepublic.com er et rigtig godt sted at starte. Du skriver dit short-tail søgeord i søgefeltet, og så plotter den de mest søgte longtail søgefraser med hv-ord. Disse spørgsmål er gode at tage udgangspunkt i, når du skriver på din blog.

Hvis google autocompleter, er der folk, der søger på det.

Det handler ikke blot om søgeordet, du kan også skrive ‘rundt om’ emnet. Du skal tænke på, hvilken slags hjælp kunne folk godt tænke sig i en pågældende situation.

Vi plejer at sige, man skal droppe søgeordsanalysen, i stedet skal content marketing- og kommunikationsrådgiver-brillerne på. Overvej hvilke problemstillinger dine kunder har og skriv om dem.

Og til sidst et råd til alle kundeservicemedarbejdere, som hører med: Hver gang du støder på et spørgsmål i kundeservice – Skriv det ned. Hver gang der kommer det samme spørgsmål, så noter, hvor mange gentagelser, der har været. Når der så er gået en måned, så afleverer man resultaterne til marketingafd

Hør alle afsnit af Organic Growth

Du finder vores podcast afsnit her

 
Organisk Vækst Community
Facebook Gruppe
Ansøg medlemskab
https://nutimo.dk/podcasts
 
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult