Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Strategi for gæsteindlæg

I dagens episode taler Simon og Jesper om, hvordan man kan bruge gæsteindlæg i SEO-mæssigt regi. De giver adskillige tips og tricks til, hvordan man kan øge sin succesrate med antallet af gæsteindlæg, man får publiceret.

I podcasten nævnes det, at Google har udgivet en advarsel mod gæsteindlæg. Den kan du se her: https://webmasters.googleblog.com/2017/05/a-reminder-about-links-in-large-scale.html.

Hvis du har forslag til et eller flere emne(r), du gerne så behandlet i podcasten, så tøv endelig ikke med at give os et heads up på [email protected] Vi vil også meget gerne opfordre dig til at melde dig ind i Facebook-gruppen Organisk Vækst Community, hvor du kan diskutere SEO, content marketing og deslige med ligesindede.

Hvad er et gæsteindlæg?

Et gæsteindlæg er et indlæg, der kan være et blogindlæg eller noget lignende, som man får lov til at skrive på en anden persons side, altså en side som man ikke selv ejer.

Nogen sider satser rigtig meget på, at få her gæsteindlæg, og så vil der også være andre sider, som gerne vil give dit et indlæg på deres side, men også gerne vil have penge for det.

Hvis man kan skaffe sig selv et link via. et gæsteindlæg, vil dette link være et rigtig fint link at få, da det tilhører kategorien earned links.

Earned links er links du gør dig fortjent til, og altså ikke links du bare opretter.

Hvor får man gæsteindlæg fra?

Som sagt kan gæsteindlæg komme fra andre sider, som tillader at man kommer med et indlæg, på deres side. Men har man ikke noget indhold, som passer til den side som man gerne vil have et gæsteindlæg fra, jamen så giver det ikke nogen mening for ejeren af siden, at give dig et gæsteindlæg.

Der kan dog være nogen, som gerne vil have gæsteindlæg fra sider, som ikke nødvendigvis går ind under samme niche, så der er altså alligevel håb, hvis man sælger produkter, der ikke lige stemmer overens med de fleste blogs.

Man kan altså med fordel henvende sig til ejerne af forskellige blogs, for at høre dem ad, om de tager imod gæsteindlæg, og om de er interesseret i, at give dig et gæsteindlæg med den information, som du er ekspert i.

Man kan med fordel også gøre ejeren af siden opmærksom på, hvorfor man bør have et gæsteindlæg, hvad man er ekspert på og eventuelt også, hvad vedkommende vil få ud af, at give et gæsteindlæg.

Strategi for gæsteindlæg

Dette virker måske en smule bredt, man kan nemlig både snakke om strategi for at få et gæsteindlæg, skrive et gæsteindlæg osv.

Strategi for at skrive indhold til andres blog

    Dette kan være lidt forskelligt alt efter, hvad man lige synes der fungerer bedst.

    Man kan både skrive indlægget inden man tager kontakten til siden, og så pitche indlægget i takt med, at man anmoder om at få det op.

    Man kunne også med fordel tage kontakten, inden man har udarbejdet indlægget for at høre, om der overhovedet er en åbning.

    Er der så en åbning, kan man bruge ejeren af siden til, at komme nærmere ind på, hvilket indhold de godt kunne tænke sig at få op på siden, og så skrive indlægget ud fra det.

    Sørg selvfølgelig hele tiden for, at udvikle et godt stykke arbejde, med en masse kvalitet. Det har ejeren af siden fortjent, det styrker samarbejdet, og det er sikkert også dit navn, der bliver sat i forbindelse med indlægget.

    Fremgangsmåde

    Når du skal skrive et gæsteindlæg til en side, er det vigtigt at du først afklarer dig med, hvem målgruppen er for denne hjemmeside. Hvis du ikke er bekendt med det, kan du hurtigt komme til at skrive et indlæg, som virker meget malplaceret, og gæste indlægget bliver derfor meget rodet.

    Gå gerne ind og se, hvordan siden normalt stiller indlæg op, og prøv at match den stil, som siden har på sine andre indlæg, med dit eget indhold.

    Du gør det på den måde også nemt for gatekeeperen at vurdere indholdet, og smide det op på sin egen side, så det matcher de andre indlæg. Det vil også skabe bedre relationer for fremtiden, så du kan få flere oplæg op i fremtiden.

    Kreativitet

    Hvis du f.eks. har en side, der sælger hundemad, og gerne vil have et gæsteindlæg på en side, som ikke har det fjerneste med hundemad at gøre, så kræver det selvfølgelig også, at du forstår at tilpasse teksten, og gøre den så naturlig som muligt, så den falder ind.

    Man kan også lave et link i profilbeskrivelsen, så det kommer som en signatur under teksten.

    Det vil også sjældent være en god ide, at snige ordet hundemad ind i en tekst, som ikke bør handle om hundemad, og så bruger det som anker til et link. Det virker unaturligt, og det bliver også hurtigt gennemskuet, at formålet her er linkbuilding.

    Hør alle afsnit af Organic Growth

    Du finder vores podcast afsnit her

     
    Organisk Vækst Community
    Facebook Gruppe
    Ansøg medlemskab
    https://nutimo.dk/podcasts
     
    profil billede

    Simon Elkjær

    Stifter af Nutimo Consult