Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

5 tips til bedre outreach

Hør alle afsnit af Organic Growth

Du finder vores podcast afsnit her

Transkribering af SEO#015

Hey.

Velkommen til det 15. afsnit af Organic Growth.

Mit navn er Simon Elkjær og jeg er din vært.

I dette afsnit skal vi snakke om "tips til at lave bedre outreach"

Før jeg vil snakke om hvordan DU kan lave bedre outreach

Vil jeg lige træde 3 skridt tilbage

Hvad er outreach?

I søgemaskineoptimering er en af de vigtigere discipliner, at skaffe nye links der peger på din side.

De bedste links du kan skaffe

Er links - fra rigtige kvalitets - hjemmesider

Hjemmesider hvor du ikke bare kan gå ind og skrive selv

Altså-

De bedste links er i en kategori som vi også kalder "Earned Links".

Det er links du har fortjent - fordi dit indhold er bare SÅ godt

Men her kommer outreach ind i billedet

Disse links kommer altså ikke af sig selv

Du skal ud og promovere dit indhold

Sidtenote : Outreach kan også være en disciplin i Content Promotion - Altså i Content Marketing

Men jeg mener at SEO og Content Marketing i dag - har rigtig meget tilfælles

Outreach betyder - direkte oversat - at række ud til hjemmeside-ejerne

For at få success med outreach, skal du først og fremmest have noget rigtig godt indhold

Stop op engang og spørg dig selv

Er dét her - Så godt - som det kan være

Du kan & skal ikke begynde at lave outreach til produkt-sider og kategori-sider på din webshop.

Du skal lave outreach til undersøgelser, dybdegående artikler, video guides etc.

Dertil kommer jeg lige med X tips til bedre Outreach

TIP nr 1 - Gå efter éen bestemt målgruppe

De forskellige bloggere - etablerede medier og andre hjemmeside - administratorer

Har alle forskellige helt forskellige formål - og årsager til at skrive på deres hjemmeside

Sørg for - at det indhold du har lavet

Er det signet til éen bestemt målgruppe

Dit indhold kan f.eks være noget som alle badminton-klubber kan være interesset i

Men det er nok næppe det samme indhold, som bibliotekerne eller pressen - ville være interesseret i

TIP nr 2 - Er dit indhold godt nok - Helt ærligt?

Altså.

Kunne dit indhold være lidt bedre?

Er dit indhold mindst dobbelt så godt, som det andre har lavet?

Har du mange fakta eller påstande - uden kilder?

Har du stavefejl?

Kunne du måske tilføje en video eller et billede mere - eller to ?

Gør dit indhold overhovedet en forskel? - Eller er det bare "Made for SEO"

Hvis du selv har lavet indholdet >

Så sørg for at mindst én anden - Gerne uden for virksomheden - Har set indholdet > og stadigvæk finder det interessant

TIP nr 3 - Test dit indhold på målgruppen

I Tip nr 1, fik du at vide at du skulle definere eén målgruppe

Og du har også fået mindst éen anden til at gennemgå kvaliteten af indholdet

Men - inden - du nu begynder at kontakte 100 vis i din målgruppe

Så prøv istedet at starte lidt småt ud

Få noget feedback fra målgruppen

Tag fat i 3 - 5 og hør om de har lyst til at give deres ekspert-vurdering af indholdet.

VIGTIGT:

Drop at snakke om links eller omtale - Når du snakker med de her 3 - 5

Vær ydmyg - Og respektér at deres tid er knap

De fleste kan godt lide at blive kaldt eksperter - Eller at blive rost - og derefter kan det være nemmere at få feedback

Men Husk lige dette:

Når du har rost og/eller kaldt nogle for eksperter

Så kan det være til højrebenet for dem, også at rose dig retur

Men du er ikke interesseret i at få ros for dit indhold

Spørg efter om de har nogle kritik-punkter

Dit indhold skal være bedre - Du får intet ud af Ros

TIP nr 4 - Brug telefonen først!

Jeg vil godt understrege - at det virker - helt og aldeles bedst - at ringe

Det er KUN - hvis

Du ikke kan få fat på et telefon nr - og

Deres e-mail står offentligt tilgængeligt under nogle e-mail informationer

At du må tage fat i dem på mail først

Det er SPAM at sende mails ud til personer du ikke har lov til

Telefonen er helt klart vores foretrukne våben til at få succes i SEO outreach

TIP nr 5 - Plej dit netværk

Dette tip er lidt mere blødt

Men også meget værd

Det kan godt være at du kommer tilbage til samme person - flere gang i dit arbejde med outreach

Sørg for at pleje og give noget tilbage til disse personer

Jeg vil bestemt anbefale - At hvis de 3 - 5 personer du kontaktede tilbage i step nr 3

Har Hjulpet dig med at skabe noget indhold - Der er så godt

At du har fået success med din Outreach

Ja så er det kun på plads - at du sender dem en tak - Du kan komme langt med 2 flasker vin til 100 kr.

Det handler mere om Gestus end pengebeløbet.

Så et gavekort på 100 kr til din webshop - Nej det dur ikke

Send dem noget de kan få gratis - Et takkekort / brev er også godt

Folk får ikke brev mere - Det virker også

Få besked når der kommer nye afsnit!

Tilmeld dig vores dedikerede podcast-nyhedsbrev, og få en e-mail når der bliver lagt et nyt afsnit af vores podcast online.

 
Organisk Vækst Community
Facebook Gruppe
Ansøg medlemskab
https://nutimo.dk/podcasts
 
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult
Indtast e-mail eller telefon nr.