Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

SEO Basics: Dofollow & Nofollow - Hvad er det?

Hør alle afsnit af Organic Growth

Du finder vores podcast afsnit her

Transkribering af SEO#010

Hey.

Velkommen til det 10. afsnit af Organic Growth.

Mit navn er Simon Elkjær og jeg er din vært.

Dette afsnit er i SEO Basic serien og skal handle om: Dofollow og Nofollow Links

I afsnit nr. 6 kom vi ind på - hvad Linkbuilding er

Og hvorfor det er er vigtigt

Dette bliver et kort afsnit, hvor jeg vil prøve at afdække hvorfor der er en teknisk forskel på de links du kan få til siden

Og hvorfor den tekniske forskel er vigtig at forstå.

Vi kan starte med dette:

DO-follow links er dem vi GERNE vil have

No-follow links, er dem vi er - lidt ligeglade med.

Hvorfor?

Jo fordi at no-follow links er markeret - Så google ikke følger linket

- og derved sender de IKKE en anbefaling videre af din hjemmeside

I afsnit 6, snakkede vi om at sammenligne - links - med anbefalinger på dit C.V.

Og for at blive i den sammenligning, så er det - lidt det samme som at du har nogle referencer, på dit CV. men du kan ikke få en anbefaling derfra.

Det gider de ikke

Tilforskel fra Dofollow > Det betyder "Tommelfinger op" -> Denne side her er god!

Hvordan ser du så forskel på disse 2 links?

Jeg kommer med et eksempel til hvordan du kan tjekke forskellen i Google Chrome.

Du skal lige sætte dig foran en computer for at få noget ud af de her.

Så - Hvis du ikke allerede bruger Google Chrome - Skal du installere det nu - og sætte dette podcast på Pause.

Nå- men

Lad os lige se hvordan et nofollow link ser ud.

Hvis du går ind og laver et opslag på Facebook.

Prøv at finde et indlæg på listen, som indeholder et blåt link - man kan klikke på.

Har du fundet et? Godt..

Prøv at højre-klikke på linket - i Google Chrome og så vælg det 3. Nederste punkt

Det hedder enten "Inspect Element" eller "Inspicér" på dansk - tror jeg - jeg har det på engelsk.

Så, dukker en boks op nede i bunden med en hel masse kode i.

I midten - cirka - burde du kunne finde et HTML -tag der starter så ledes

Krokodillenæb - A H R E F =

Det HTML-tag er dét der laver et link til hjemmesiden.

Så længe du holder dig inden for krokodillenæbende - Mindre end og Større end.

Så er du i "koden" på dette link.

Her finder du blandt andet en attribut der hedder– H R E F - Det betyder - det sted som linket peger mod.

Du finder også en masse andre ting - Men det vi er interesseret i er den attribut der hedder

R E L .. eller REL - Som jeg mener er en forkortelse af "Relation" -> hvad er min relation til denne side..

Inde i den - Her på facebook står der "nofollow"

Det er basalt set den mest udbredte måde at markere et link er NOfollow.

- man kan godt gøre det anderledes med et meta-tag, men det hér er nok den mest udbredte

Okay.

Nu har du lært hvordan du spotter et Nofollow link

Hvordan ved du så om det er "DOfollow"

Jamen typisk er det - bare - hvis der er ikke står "nofollow" i den attribut der hedder R E L eller REL

Men som sagt

Det kan markeres på en anden måde, i noget der hedder Meta Robots, men det er typisk ikke brugt særlig meget - Her kan der markeres at ALLE links på denne side, er nofollow

- Men det bliver brugt meget sjældent - fordi- at det betyder også at alle links, man har på siden,

Som peger på éns egen side - er også Nofollow - Jeg vil vurdere at du ikke skal tænke på dette

Få besked når der kommer nye afsnit!

Tilmeld dig vores dedikerede podcast-nyhedsbrev, og få en e-mail når der bliver lagt et nyt afsnit af vores podcast online.

 
Organisk Vækst Community
Facebook Gruppe
Ansøg medlemskab
https://nutimo.dk/podcasts
 
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult
Indtast e-mail eller telefon nr.