Derfor er webdesignet en afgørende faktor for dine SEO-resultater
Artiklen er udgivet imod betaling, eller som en del af en barter-aftale.
Er din hjemmeside designet optimalt for at få succes med SEO? Uanset om du har et flot website eller ej, så er denne artikel hyper relevant for dig, der vil have det maksimale ud af din SEO-indsats.
De tre vigtigste elementer vi skal gennemgå er konverteringsoptimering, brugeroplevelse (UX optimering) og kommunikation. Før vi dykker ned i de tre vigtigste elementer, er det vigtigt at du forstår hvorfor professionelt og gennemtænkt webdesign er afgørende for dine SEO-resultater.
Introduktion til Google Rankbrain
For år tilbage introduceres Google Rankbrain. Formålet med Rankbrain er at sikre, at kunderne finder frem til det de søger på Google – så hurtigt og præcist som muligt. Google måler derfor hele kunde-/søgerejsen og kan se, hvor rejsen starter og slutter.
Når en bruger besøger din hjemmeside, kigger Google på en række parametre (User Signals), såsom:
- Går den besøgende tilbage til Google og vælger et andet resultat?
- Hvor længe bliver brugeren på hjemmesiden?
- Hvor mange sider kigger brugeren på?
- Interagerer brugeren med hjemmesiden?
- Konverterer eller svømmer brugeren?
Hvis brugeren ikke finder det de søger, mens i stedet viser bedre User Signals på konkurrenternes hjemmeside, så vil du på sigt tabe din placering til konkurrenten. Omvendt, hvis brugeren interagerer bedre på din hjemmeside, så vil du på sigt blive placeret over konkurrenten.
Altså; gode hjemmesider vurderes op, mens dårlige hjemmesider bliver vurderet ned.
Sørg for en god brugeroplevelse (UX) for at opnå bedre SEO-placeringer
For at holde den besøgende på hjemmesiden, er det vigtigt at din hjemmeside både er æstetisk, brugervenlig og nem at navigere. Samtidig er kommunikation og budskaber afsindig vigtige, men det kommer vi ind på senere i artiklen.
Professionelt webdesign er vigtigt for UX
Det første en besøgende vurderer er selve webdesignet. Her vurderer hjernen om man kan lide det man ser og om man har umiddelbar tillid til hjemmesiden.
Sørg for at hjemmesiden er designet æstetisk flot og professionelt, så du vækker tillid og fremstår troværdig. Du kan med fordel hyre en professionel freelance webdesigner, så du er sikret et gennemarbejdet resultat.
Nem navigation og intern linkstruktur forbedre brugeroplevelse og dermed SEO
Det er vigtigt at den besøgende kan navigere på din hjemmeside. Hvis det er bøvlet eller der mangler klar intern navigation såsom knapper, links og generel overskuelig og nemtforståelig menustruktur, så er du altså på den.
Her er det bare at komme i gang med at forbedre intern linkstruktur og menustrukturen.
Fokusér på konverteringsoptimering og opnå bedre placeringer på Google
En god konverteringsrate sender et signal til Google om, at dine besøgende finder det de søger. Google registrerer ikke kun kliks til andre sider. Google registrerer også kliks på telefonnumre, mailadresser og udfyldninger af kontaktformularer.
Når du har en høj konverteringsrate er det et klart signal til Google’s Rankbrain om, at dit websitet matcher den givne søgning.
7 vigtige tips til konverteringsoptimering:
- Sørg for klar call-to-action
- Optimér dine budskaber og din ”value proposition”
- Gør dine features og benefits tydelige ved brug af elementer
- Brug Social Proofs såsom kundeudtalelser og kundelogoer
- Brug cases og vis de resultater, du har lavet for andre
- Brug tillidsvækkende elementer såsom garantilogoer
- Fjern frygt ved at besvarer spørgsmål fx ved brug af FAQ
Skræddersy landingpages ved at dele indhold op i sektioner i stedet for én lang tekst
I dag er vi dovne. Vi er vandt til at få serveret alt ”nemt og hurtigt”. Det samme gælder når vi snakker landingpages og content.
I stedet for at skrive en lang tekst ud i en smørre, så vil du opleve, at skræddersyede landingpages fungerer langt bedre.
Her kan du se et eksempel på en landingpage der handler om SEO skrevet af en freelance SEO ekspert i København. Bemærk hvordan landingssiden er delt op i forskellige elementer og sektioner. Den besøgende vil helt naturligt scrolle ned af siden, mens den potentielle kunde spotter efter dét der betyder noget for vedkommende – nemlig de vigtigste budskaber og informationer.
Havde det været én lang tekst på 2.000 ord, havde den besøgende højst sandsynligt ikke læst særlig langt og muligvis smuttet hurtigt igen.
For at holde den besøgende længe på hjemmesiden er det derfor vigtigt, at du gør dit indhold spiseligt og appetitvækkende.
Det er bare med at komme i gang
Arbejder du hverken med UX eller CRO, og er din hjemmeside ikke professionel og målrettet dine potentielle og eksisterende kunder, så er det bare med at komme i gang.
Brugeroplevelsen (User Metrics) bliver en fortsat vigtigere del af SEO.
User Metrics er blandt de 4 vigtigste SEO-aspekter sammen med kvalitetsindhold, linkbuilding og teknisk SEO.
Artiklen er udgivet imod betaling, eller som en del af en barter-aftale.
Få de seneste nyheder fra SEO & Google