Telefon (+45) 50 50 97 64     E-mail [email protected]

Derfor bør du som startup, arbejde med SEO

Skrevet af ASENTO
Artiklen er udgivet imod betaling, eller som en del af en barter-aftale.

Derfor bør du som startup, arbejde med SEO

De fleste virksomheder er efterhånden bekendt med begrebet SEO og rigtig mange er fokuseret på at arbejde med strategierne bag. Både når det kommer til hjemmesidens struktur men især også når der skal skrives indhold til hjemmesiden.

Men hvorfor er denne kanal så effektiv når vi taler om startups?

Argument 1:

Det største argument er, at SEO er en gratis strategi hvor du ikke behøver at have penge op ad lommen, hvis du vil skabe eksponeringer, trafik og konverteringer.

SEO står for Search Engine Optimization og betyder helt grundlæggende, at man optimerer sin hjemmeside ud fra nogle fastlagte retningslinjer. Disse retningslinjer er bestemt af Google ud fra deres forståelse af brugernes opleves af søgemaskinen. Google stræber efter at vise det bedste resultat for deres bruger og det samme gælder for andre søgemaskiner som Bing, Yahoo etc. Det er din opgave at vise det bedste resultat på din hjemmeside overfor Google, så du kan toppe resultatet på dine søgeord.

SEO er gratis, men koster timer. Som startup er der sjældent et stort økonomisk fundament men der er ambitioner og timerne til at føre dem ud i livet.

Argument 2:

Organic Search er stadig den mest effektive kanal i det lange løb.

Ser vi på undersøgelsen fra Search Engine Journal, som viser hvor høj ROI (Return of investment) hver marketing kanal i gennemsnit giver, så slår Organic Search de andre med længder.

kilde: https://www.searchenginejournal.com/digital-marketing-channel-highest-roi/263757/

SEO er den afgørende faktor for at få del i den værdi, der ligger i at være synlig i det organiske resultat. Læs mere om SEO

Argument 3:

Når først du har opnået top placeringerne på Google, så er det kun et spørgsmål om at vedligeholde de eksisterende sider og løbende udvide horisonten med flere søgeord, som kunne give værdi for din forretning. Det er her du vil begynde at se det store afkast af dit arbejde.

Tiden for at opnå argument 3 er relativ. Det handler meget om hvor meget tid du sætter af til SEO og hvor kreativ du er gennem hele processen.

Sådan kommer du i gang med SEO - step-by-step

Step 1

Lav en søgeordsanalyse ud fra de produkter eller ydelser du tilbyder og udvælg de søgeord som du ser som de vigtigste indenfor din branche.

Step 2

Søg efter søgeordene og find frem til hvilke konkurrenter du er oppe imod og lav en konkurrentanalyse på disse. Tjek først og fremmest indhold og det visuelle udtryk. Er siden overskuelig og interessant ved første øjekast og er teksten fyldestgørende ift. emnet.

Step 3

Lav en content plan for de sider som du skal skrive indhold til og slå dine konkurrenter på alle SEO parametre. Sørg for at have minimum den samme mængde tekst og gerne mere end konkurrenten så længe det er relevant. Og sørg derudover for, at være skarpere på det visuelle udtryk.

Huskeregel for basic SEO

Sørg for at dine søgeord indgår i følgende:

  1. URL’er
  2. Titler(Sørg for at opbygge en overskuelig titel struktur)
  3. Teksten (Husk en fornuftig brug af de relevante søgeordene)
  4. Metainformationer
  5. Billeders ALT tags

Step 4

Kortlæg siden overfor Google ved at bygge interne links mellem dine landingssider.

Husk at gøre brug af dine søgeord som ankertekst når du linker.

Step 5

Skab links fra andre domæner fra bl.a. samarbejdspartnere, forummer, blogs, medier etc.

Links fra andre domæner skaber autoriteten overfor Google og giver dig en afgørende fordel for at ranger på dine søgeord.

Gentag step 2 til 5 indtil du har opbygget alle dine landingssider og optimeret dem og gjort dem bedre end top konkurrenterne. Gå tilbage til Step 1 for at udvide din søgeordsanalyse og fortsæt fra step 2.

The sky is the limit

Med denne strategi vil du på længere sigt, se en positiv udvikling i dine placeringer. Når du opnår top placeringer så vil besøgende finde din side og besøgende vil begynde strømme til. I takt med at den organiske trafik løbende stiger, så vil antallet af henvendelser eller køb også blive flere.

Som nævnt tidligere, så vil det tage mange timer, at opnå den synlighed der til sidst skaber værdi på bunden, men når du ligger synlig i resultatet, så handler det blot om at vedligeholde dine eksisterende sider. Det gør at du ikke skal bruge nær så meget tid på det som i starten og her opnår du et turning point som derfra betyder at du faktisk tjener penge på dit SEO arbejde.

Skrevet af ASENTO
Artiklen er udgivet imod betaling, eller som en del af en barter-aftale.

Skrevet af
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult

Få de seneste nyheder fra SEO & Google

Telefon: (+45) 50 50 97 64
Mail: [email protected]