Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

4 linkbuilding-tips til nybegynderen

I dette afsnit tager vi hul på linkbuilding. Linkbuilding er i grove træk, når man skaber klikbare referencer fra andre sider til sin egen side.

Der er to kategorier indenfor linkbuilding: Konstruerede links (Aquired links) og Earned links. Googles retningslinjer tager afstand fra muligheden af købe, bytte eller på anden måde ‘snyde’ sig til links. Eksterne links, der henviser til din side, skaber ekstra værdi til din side, da Google i praksis sammenligner et link med en anbefaling.

Det er ingen tvivl om, at links stadig udgør en enormt vigtig del af SEO. Men det gode indhold er dog stadig førsteprioriten. Vi mener, content marketing er vejen frem. Når du giver væk, kan du på lov til mere og mere. Når du altid siger: “det kan du købe hos mig”, får du lov til mindre og mindre.

Content marketing er hårdt arbejde, men når du skaber et brand, vil det give større afkast på den lange bane at levere kvalitetsindhold uden noget “ask”. Grundessensen i content marketing er at paraderne sænkes, når din branding hverken er reklame eller en reklame i forklædning.

Der er yderligere forskelle på links. Hhv. do-follow links og no-follow links: Et no-follow link fortæller om et andet site, men tilbageholder linkværdi. Alternativt kan du give linkværdien videre. 

Du kan se, om et link er do-/no-follow ved at højre-klikke og trykke på undersøg / inspect (afhængig af sprog). Som udgangspunk er alle links do-follow, medmindre der står no-follow i koden.

Det kunne lyde, som om no-follow links derfor ikke giver noget værdi til den omtalte side, men det er ikke tilfældet. Linkværdien frafalder måske, men tilsvarende en mention giver omtalen også værdi for algoritmen.

Opret dine ‘egne links’ først

Først og fremmest, når det gælder om at skabe sig et brand, skal man etablere sin online persona, sin SoMe-profil. Instagram, Twitter, Youtube, podcast, Amino, Pintrest. Link fra dem alle. Også på Facebook kan du lave offentlige firmagrupper, som er tilgængelige for Googles webcrawler.

Hvert link betyder ikke det store, men de giver noget ‘trust’ til din side. Google forstår, at du er en reel forretning, hvis hele din online persona, inklusiv alle social media accounts, linker til dit site. I denne sammenhæng er det også vigtigt at din Google My Business-side verificeres og linkes.

Skab din online persona

Når du begynder at skabe dig et navn i din branche, er det en rigtig god idé at finde din niches influencers og liste dem op. Laver du en liste i et excel-ark, kan du koble en RSS-reader til, så du bliver notificeret, når dine udvalgte influencers poster et oplæg.

Såfremt der er et kommentarmodul på siden, kan du herefter kommentere konstruktivt, uddybende og værdiskabende. Hvis du på denne måde skaber kvalitetsindhold, som er gratis tilgængeligt, vil du kunne etablere dig i din niche relativt let.

I denne sammenhæng skal du huske vigtigheden i at have et gennemgående, genkendeligt billede og brugernavn, når du skriver dine kommentarer. Denne process kan du gøre lettere ved at bruge Gravatar, der er designet til netop dette formål. Her er det også en fordel at nævne dit site, hvis du kan flette det ind på en naturlig måde.

Når du arbejder med branding på denne måde, er det vigtigt, at du ikke forsøger at stjæle rampelyset, men at du derimod giver din anerkendelse, hvor det er på sin plads. Din online persona vil repræsentere din forretning.

Fora

Hvorvidt der findes et forum kommer an på nichen. Men hvis der gør, er det en god idé at involvere sig i den. Det er dog vigtigt, du ikke opretter dig som bruger for at få dit link ind. Det ville udelukkende gavne dig selv, og det er gennemsigtigt både for entusiaster og fagfolk.

Derimod skal du dele værdiskabende indhold. Hvis du leverer varen her, får du etableret dig som brand og anerkendelse fra de rigtige mennesker. Som bonusgevinst kan det helt rigtige link i en post generere store mængder trafik til din side.

Gæsteindlæg

Med denne strategi kan du få anerkendelse af de bloggere / influencers, som du kommenterer på. Med denne kan du få klummeplads i form af et gæsteindlæg. 

Her satser du bl.a. på et long-game, hvor du muligvis i fremtiden vil kunne få et gæsteindlæg tilbage fra en veletableret influencer. Mens du på kortere sigt får du den eksponering, du skal bruge for at få gang i hjulene.

Hør alle afsnit af Organic Growth

Du finder vores podcast afsnit her

 
Organisk Vækst Community
Facebook Gruppe
Ansøg medlemskab
https://nutimo.dk/podcasts
 
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult