Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

SEO for begyndere - Start med SEO sådan!

I dagens podcast er det meningen, vi tager niveauet en smule ned og starter fra bunden. Podcasten er dedikeret til dig, som lige er begyndt på SEO og stadig føler, en introduktion er på sin plads. Vi gennemgår en række begreber, som du bør benytte eller i det mindste overveje, når du starter med at optimere din side.

Crawl

Du bør først og fremmest crawle dit site. Et crawl går ud på, at et program gennemgår alle sider, alle koder og alt tekst på dit site. Det er samme procedure som Google benytter sig af, når de skal indexere dit site.

Du kan få programmer til at imitere Googles crawlers og komme uheldige problemstillinger i forkøbet. En uheldig situation kunne være at én af dine sider 404’er, altså at den ikke er i stand til at loades, og dit indhold usynliggøres.

To programmer til at imitere Googles crawlers:

Morning Score - 14 dages gratis adgang

Simpel og brugervenlig crawler. God til begyndere. Morning Score giver dig nok forklaringer og optimeringsforslag, som du kan benytte.

Screaming frog - 500 gratis crawls

Væsentlig mere uddybende information, men her kan det være svært at danne sig et overblik. Er du ny kunne det være fordelagtigt at starte med Morning Score. Leder du efter mere information, vil Screaming Frog være bedst.

H1

H1’en er en vigtig del af dine sider. Der skal være én (og kun én) H1 per side. Googles bot søger at danne sig et overblik over hvad din side handler om ud fra din H1. Hvis du har mere end én H1 på din side, forvirres denne process. Din H1 skal indeholde din sides primære søgeord / søgefrase. Den skal fortælle om formålet med siden.

Metabeskrivelse

Manglende metabeskrivelser er blandt de typiske fejl startersider har. Metabeskrivelser skal skrives til hver underside og findes typisk i backenden. De skal fylde under 160 tegn, vække læserens interesse, men ikke love for meget. Det er best practise altid at udfylde metabeskrivelsen, men det er ikke altid nødvendigt.

Title tags

En anden typisk begynderfejl er for korte title tags. Title tags er den første forventningsafstemning med læseren. Det er information til søgeren om, hvad de får ud af at lande på din side. Title tags skal også kommunikere din intention med siden. Også overfor Google. Der er bedre chance for at ranke på flere søgeord/-fraser, hvis Google forstår intentionen med din side.

Tyndt indhold

Du bliver straffet for at have for korte tekster eller sagt med andre ord: tyndt indhold. Google udgav en opdatering til deres bot, som gjorde det værre for sites at have undersider med tyndt indhold. Hvis for stor en del af dine undersider kategoriseres af tyndt indhold vil Google opfatte det som, at du forsøger at snyde med click-bait løsninger eller at din side ikke er seriøs.

Som tommelfingerregl er udgangspunktet at skrive udtømmende om et emne. Hvis det bliver ti tusinde ord har du måske bidt over for stort et stykke og burde underinddele. Du skal søge for at afdække dit emne.

Optimér billeder

Hvis dine billeder fylder for meget, sænker det hastigheden på dit site. Internetbrugere (især i Danmark) er enormt utålmodige og går gerne til din konkurrent, hvis dine sider tager bare lidt for lang tid om at loade. Du kan komme denne problemstilling i forkøbet ved at komprimere dine billeder til at fylde mindre. Der findes en række gratis billedkomprimeringsprogrammer, eksempelvis optimizilla (imagecompressor.com) og tinypng (tinypng.com)

Indexering

No-index er i denne forbindelse et vigtigt begreb at stifte bekendtskab med. I wordpress kan du med et enkelt klik komme til at no-indexe hele sitet, og dermed er hele dit site usynliggjort. No-index kan findes i backend, men også i en kode-fil, der hedder Robots.txt. Denne txt-fil styrer hvordan bots og crawlers interagerer med din side. I dette tilfælde handler det om, hvorvidt den skal fremgå af en googlesøgning eller ej. Det er selvfølgelig vigtigt at den gør.

Hvis du er i tvivl, om din side er indexeret kan du lave en site-søgning på Google. I søgefeltet skriver du: “Site:[domænenavn]”. Kun indexerede sider vil fremstå af søgeresultaterne. Har du for mange sider til at danne dig et overblik på denne måde, kan du indsnævre søgningen efter domænet med dit søgeord/-frase.

Hastighed

Du skal spørge dig selv, om din side er hurtig nok. Hvis ikke den er det, må du komprimere billeder og fjerne overflødige scripts. Du kan mange ting selv, men på et tidspunkt vil du muligvis møde en mur, når de tekniske ting står i vejen for din hastighed. Kan din udvikler ikke kan hjælpe dig med at gøre din side hurtigere, er det på tide at finde en ny.

Duplicate content

Identisk indhold er, når du har den samme information på to sider. Google anser det for problematisk, men på samme tid er det muligt at gentage sig selv relativt meget uden at blive straffet. Hvis 10-20 linjer går igen fra én side til en anden er det ikke så slemt. At have duplikeret indhold på tværs af din egen side er underordnet for Google, den vælger bare én af disse sider til at have størst sandsynlighed for at ranke.

At have duplikeret indhold, der er magen til dine konkurrenter eller andre websites, er en helt anden boldgade. Det kan let forveksles med snyd, da sandsynligheden for tilfældig ordret gengivelse af en andens materiale er forsvindende lille.

Blogs

På Wordpress blog og Bloggersdelight kan du være så uheldig at hele dit blogindlæg kommer på forsiden. Dette vil devaluere dine blogindlæg. På forsiden, på listerne og på kategorisiderne må du ikke vise hele dit indlæg. Du må vise overskriften og et uddrag, gerne et uddrag, som virker som en teaser til dit indlæg. Du kan indsætte et læs-mere-tag efter et par linjer, for at føre læseren til dit blogoplæg.

Mobilvenlighed

Din side skal være optimeret til mobilen, da circa 60% (afhængig af branche og niche) af alle googlesøgninger er fra mobile enheder. Dette tal er stadig stigende og begrebet “mobil first” vinder stadig mere indpas.

Du behøver sandsynligvis ikke et tool til at checke, om dit site er mobilvenligt. Brug din mobil, og brug gerne både en android og en ios til at se, om siden fungerer på forskellige enheder.

Brugervenlighed er en følelse, men du kan overveje, om din side er irriterende på én eller anden måde. Scroller den vandret og er der en mobilmenu?

Fuck søgeordsanalyser – Brug hovedet

Du skal overveje, når du laver din side, at der sidder rigtige mennesker i den anden ende, som sidder en problemstilling.

Prøv istedet at finde dine potentielle læseres search intent. Find 10 af disse søgeintentioner og lav din side til at opfylde disse potentielle læseres ønsker. Prøv også, om du kan finde 10 ting, hvor du kan sætte dig i søgerens sted. Overvej hvem dine læsere er, og hvad deres problemer er.

Et eksempel på én af de store faldgruber i brug af søgeordsanalyse: Du laver en kvindetøjswebsite og finder der er mange tusinder søgning på “bukser til kvinder”. Her er det intuitivt at gå efter de store mængder besøgende. Men du vinder ikke over Zalando og Asos.

Markedet er typisk mættet på de mest lukrative head-tail søgeord, og du må derfor benytte dig af alternative strategier: Lav nogle guides, how-tos, tips & tricks ol. Og link til dine salg. Find din niche og fokuser på den.

Du kan også kigge på dine konkurrenter, der ligger nummer et, to og tre og kig gerne på de engelske siders tilsvarende søgeord.

Linkbuilding

Ikke før du har styr på store dele af dine undersider, skal du tænke på linkbuilding.

Og så skal du høre alle vores podcast afsnit.

Hør alle afsnit af Organic Growth

Du finder vores podcast afsnit her

 
Organisk Vækst Community
Facebook Gruppe
Ansøg medlemskab
https://nutimo.dk/podcasts
 
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult