Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Sådan bekæmper Google fejlinformation

Har du før været udsat for fejlagtige nyheder? I dette afsnit kommer vi nærmere ind på, hvad google gør for at bekæmpe fejlinformationer.

Google har netop udgivet et nyt dokument, som de kalder for "how google fights disinformation". Dette dokument blev udgivet i 2019.

Dette dokument munder selvfølgelig ud i, at google er interesseret i at vise de bedste og mest værdiskabende søgeresultater i toppen af søgemaskinen, og de bedste og mest værdifulde søgeresultater er altså ikke falske nyheder.

Hvad er formålet med dette dokument?

Det google gerne vil frem til med udgivelsen af dette dokument er, at de gerne skal have gjort det helt klart for alle, hvilken indsats de gør for at bekæmpe fejlagtige nyheder.

De kommer blandt andet også ind på, at googles egne algoritmer ikke kan afgøre, hvorvidt noget er sandt eller falsk.

Her indrømmer de altså selv, at de i princippet ikke har værktøjet til at afgøre, om noget indhold er sandt eller falsk.

De kan dog holde øje med nogle generelle ting på sider, om de f.eks. skriver en ting på side, og så senere giver udtryk for noget andet på samme side, eller på andre sider.

På den måde kan de godt holde øje med, om noget ikke virker rigtigt.

Google nævner samtidig også, at de har investeret store summer i, at bekæmpe spam indhold, som f.eks. kunne være linkbuilding.

Dette har selvfølgelig til formål, at holde bugt med blackhat SEO.

De redegører også for udviklingen af hjemmesider på google, og måske det mest spænende af dette, hvor mange ændringer de har fortaget i deres algoritmer, nemlig 2400 i 2017.

Det kan være på baggrund af test og konklusioner på, om det løser formålet med deres guidelines.

Det nævnes også i dokumentet, at de ikke fjerner ting fra søgemaskinen, udover i meget få tilfælde.

Dette hænger sammen med, at de selv har indrømt, at de har svært ved at vurdere om noget indhold er sandt eller falsk. Fjerner de derfor noget, som rent faktisk ikke var falsk, vil det jo selvfølgelig ikke være så godt.

De er altså meget forsigtige med, hvad de fjerner fra deres egen side.

Hvordan vurderer de så indhold?

Man kan sagtens blive lidt nysgerrig omkring, hvordan de så ellers tjekker op på indhold, og om det er sandt eller falsk.

Derfor kigger de mere på siders, troværdighed, autoritet og ekspertise når de skal vurdere om siden er korrekt eller ikke korrekt.

Hvis du så vil med i google news, så har google dog en selvstændig algoritme, som tjekker om indholdet er oprigtigt, inden man kan komme med her.

De kan dog ikke tjekke op på breaking news, da dette jo skal hurtigt ud.

Her skal man altså igennem et fakta tjek, hvor indholdet bliver vurderet.

Google har altså udgivet en hel masse informationer i dette dokument, og det kan kun anbefales at læse det, hvis man har tiden til det.

Noget af det vil du måske vide i forvejen, men der vil helt sikkert også være noget, som du ikke lige var klar over.

Hør alle afsnit af Organic Growth

Du finder vores podcast afsnit her

 
Organisk Vækst Community
Facebook Gruppe
Ansøg medlemskab
https://nutimo.dk/podcasts
 
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult
Telefon: (+45) 71 99 50 54
Mail: [email protected]