Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Hvorfor voice search er mega vigtigt i SEO

Hvis du ikke allerede beskæftiger dig med voice search inden for SEO branchen, så kan det altså godt være, at du burde overveje at begynde at gøre det.

Derfor er voice vigtigt!

På trods af at voice search ikke er så veludviklet i Danmark, så er det altså stadig rigtig populært, specielt i USA og andre engelsktalende lande.

Omkring 40% af alle amerikanere bruger voice search dagligt, hvilket altså er ret så mange mennesker, som altså til dagligt erstatter skriftlige søgninger med verbale søgninger.

Google regner i forlængelse af dette også med, at over halvdelen af alle søgninger er verbale, når vi kommer til 2020, hvilket der jo ikke er forfærdeligt lang tid til, da vi nu er i februar 2019.

Vi har før set, at når størstedelen af søgninger ændrer sig, så har google en tendens til, at ligge sine algoritmer om.

Dette har vi før set med mobile first, hvor der blev opdateret meget til, at søgningerne forgik meget via mobiltelefonerne.

Det kan slet ikke udelukkes, at google kunne finde på at ændre på sine algoritmer for, at prioritere verbale søgninger.

Det kan altså være en stor fordel at optimere mere til verbale søgninger, og her er det igen værd at huske på, at det ene ikke udelukker det andet. Man kan altså godt optimere til verbale søgninger, uden det behøver at gå ud over de skriftlige.

Hvad bør man fokusere på?

Når folk bruger verbale søgninger, så søger de i form af sætninger, som de formulerer til Siri, Alexa eller lignende.

Derfor er long tail på verbale søgninger ca. tre gange så lange, som ved desktop søgninger, og man kan derfor optimere mere mod at folk søger mere i længere sætninger, end blot enkelte søgeord.

Et eksempel kunne være, at man gerne vil finde ud af, hvor højt eifeltårnet er.

Benytter man sig af voice search, vil man ofte stille det som en sætning, med et "hv" ord i starten. Det kunne f.eks. lyde "hvor højt er eifeltårnet".

Ved en desktop søgning vil man ofte bare bruge "eifeltårnet" som søgeord, og der vil så komme en masse informationer frem.

Vi giver her tre punkter til, hvordan man kan optimere mod voice search.

  • Svar på et konkret spørgsmål

Når man søger på noget verbalt, så er det placering nul der bliver læst højt. Derfor er det vigtigt, hvis man ønsker at optimere mod dette, at man holder sig så konkret til at besvare et spørgsmål som overhovedet muligt.

Tænk gerne på det søgeord du har siddet med, og så spørg dig selv, hvad der kunne ligge bag søgeordet, både med hensyn til intentioner, men også helt konkret, hvordan forbrugerne kunne tænkes at formulere sætningen eller spørgsmålet.

  • Fortæl hvad du vil fortælle, og så hook på dwell time

Det er vigtigt i starten at gøre brugeren opmærksom på, hvorfor de skal blive og læse videre, så man giver dem interesse for indholdet, og lyst til at blive og læse videre.

  • konklusion først, og yderligere besvarelse efter.

Dette er specielt meget relevant, hvis man har at gøre med meget lange tekster eller blogindlæg.

Svar derfor gerne på forspørgslen først, så brugeren ikke skal læse flere tusind ord igennem, for at få det endelige svar, for det holder deres tålmodighed sjælendt til.

    Hør alle afsnit af Organic Growth

    Du finder vores podcast afsnit her

     
    Organisk Vækst Community
    Facebook Gruppe
    Ansøg medlemskab
    https://nutimo.dk/podcasts
     
    profil billede

    Simon Elkjær

    Stifter af Nutimo Consult
    Telefon: (+45) 71 99 50 54
    Mail: [email protected]