Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Hvad er best practise for et SEO-sitemap?

Man kan lave SEO-sitemaps på mange forskellige måder. I dette afsnit giver vores bud på, hvordan man laver det bedst mulige sitemap, og så diskuterer vi, hvorvidt det er noget man overhovedet bør bruge tid på.

Vores sitemap er en tekstil fil, som bliver autogenereret hele tiden af den årsag, at den ikke loader så meget. En XML fil derimod kan godt være noget tungere, specielt hvis man har en webshop rigtige mange undersider.

Man behøver dog ikke et sitemap, og effekten af disse kan også være rigtig svære at mål, og man vil altså godt kunne rangere uden et sitemap.

Har du ingående links, og god struktur i dine ingående links, så du har tilstrækkeligt med de indgående links du bør have og kan få god nytte af, så behøver du altså ikke nødvendigvis et sitemap for at rangere godt.

Du behøver derimod et sitemap hvis:

  • Du har en helt ny side, og godt vil have den indekseret nemmere
  • Hvis du har så mange URL'er, at det kan tage lang tid for google, at finde nye produkter du opretter.

Hvis dette er tilfældet, så kan der altså gå ekstremt lang tid før, at den nye side, og de nye produkter bliver indekseret.

Står man i et af disse tilfælde, eller måske i dem begge to, så vil vores helt klare råd være, at et sitemap ville være et rigtig godt tiltag for din hjemmeside.

Derudover er et sitemap ikke vildt besværligt at fremskaffe, så det kræver ikke det helt store arbejde.

Best practise for et SEO sitemap kunne altså være, at holde det så let som muligt, så det ikke vil tage så langt tid at få din side indekseret, og registreret af google.

Hør alle afsnit af Organic Growth

Du finder vores podcast afsnit her

 
Organisk Vækst Community
Facebook Gruppe
Ansøg medlemskab
https://nutimo.dk/podcasts
 
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult
Telefon: (+45) 71 99 50 54
Mail: [email protected]