Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

Hvordan kommer man i pressen?

Hvordan kommer man i pressen?

Det er ekstremt værdifuldt at komme i pressen, hvilket også resulterer i, at mange investerer rigtig meget tid, og rigtig mange penge på, at opnå netop dette. Hvorfor er det så lige, at det er så stor en fordel at komme i pressen?

Ram målgruppen, hvor de er mere engageret 

Man kan diskurere rigtig meget om, hvorvidt det egentlig hjælper, at benytte sig af bannerreklamer på facebook eller lignende, for problemet vil her mange gange være, at målgruppen måske slet ikke ligger mærke til det. En vej udenom dette kunne derfor være, at få noget mere presseomtale.

Earned links

Får man en historie igennem hos pressen, hvor man så har et tilsvarende link i, vil dette blive kategoriseret som et earned link, da der sidder en gatekeeper og har accepteret indholdet, hvilket gør linket mere fordelagtigt og samtidig også stærkere.

Når man så skal arbejde sin vej gennem medierne, er der nogle forskellige faktorer, som man bør være opmærksom på, hvis man vil have succes med dette.

Isoler den gode historie

Medierne ønsker ikke at publicere historier, som af den ene eller anden grund ikke er spændende, eller måske bare er irrelevant. Her kan man med fordel huske sig selv, på disse fem nyhedskriterier:

  • Aktualitet

Her bør man kigge på, i hvor stort et omfang ens historie er aktuel, er det noget der sker her og nu, og er det relevant for læserne nu her, eller er det irrelevant for læserne, fordi det er for gammelt og altså ikke længere aktuelt.

  • Identifikation

Her tales der om, hvorvidt læserne kan identificere sig med det indhold de læser. Kan man f.eks. få læserne til at tænke, “gid det var mig”, “godt det ikke er mig” eller “det er lige noget for mig”, så har man altså noget indhold i sin historie, som læserne kan identificere sig med.

  • Sensationkriteriet

Vær også gerne opmærksom på, om der egentlig sker noget i din historie, som der ikke lige sker så tit, altså din historie har et kriterie af noget, der ikke lige opleves til dagligt.

  • Konflikt

Danskerne elsker konflikter, og det fanger dem derfor også med det samme. Det er dog ikke sikkert at din nyhed indeholder en konflikt, men gør den, så er det en god måde at isolere den gode historie på.

  • Væsentlighed

Den historie du har skal også gerne være væsentlig, enten for en lille gruppe mennesker, eller jævnt væsentlig for en større gruppe mennesker. Kommer man derimod med noget indhold, som ikke er væsentlig, kan det også skabe et ringere forhold til journalisten.

Du behøver selvfølgelig ikke opfylde alle disse kriterier, og det er ikke altid det vil kunne lade sig gøre, men kan du opfylde nogle af dem, er det et rigtig godt udgangspunkt for, at komme i pressen med din historie.

Udarbejdelse af materiale

Her er det især vigtig, at huske at få billeder med til din historie, så læserne har noget visuelt at forholde sig til. Det gør historien mere levende, og fanger læsere væsentligt bedre.

Når du så skal skrive selve indholdet, så sørg for at skriv historien til pressens målgruppe, og ikke til journalisten, som jo er din målgruppe.

Journalisten er ikke slutbrugeren af dette produkt, så hvis din historie ikke skaber værdi for pressens målgruppe, jamen så kan de altså ikke bruge den til ret meget. Husk her gerne på nyhedstrekanten: 

  • Kort og præcis overskrift i toppen, ikke noget clickbait
  • Manchettekst på to tre linjer til, at uddybe overskriften
  • Dernæst går du så i gang med brødteksten

En pressemeddelelse skal gerne være omkring de 400-500 ord, altså omkring en side. Husk selvfølgelig også SEO delen i det, og få det til at virke naturligt.

Pitch

Når man så skal have fat i en presse, skal man selvfølgelig selv ud og have fat i dem, for de kommer ikke til dig. Man kunne f.eks. gøre det sådan, at man ringer dem op og hører dem ad, om den historie man nu har eventuelt kunne være noget for dem, og om der eventuelt kunne arbejdes med den.

På den måde får du deres ekspertviden på sagen, og skaber måske også en større interesse fra deres side. Man inviterer altså journalisten til, at være eksperten.

Sender man derimod en mail, skal man gerne åbne med en høflig hilsen, en kort tekst om historien og man kopierer samtidig historien ind, så de ikke skal til at åbne en fil for, at læse historien.

Man bør dog både indsætte historien i selve mailen, og en tilsvarende fil, så den kan downloades. Husk hele tiden på, at der er hård konkurrence om journalistens tid, så gør det så nemt, enkelt og interessant som muligt.

Hør alle afsnit af Organic Growth

Du finder vores podcast afsnit her

 
Organisk Vækst Community
Facebook Gruppe
Ansøg medlemskab
https://nutimo.dk/podcasts
 
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult
Telefon: (+45) 71 99 50 54
Mail: [email protected]