Telefon (+45) 71 99 50 54     E-mail [email protected]

SEO Basics: Hvad er Linkbuilding?

Hør alle afsnit af Organic Growth

Du finder vores podcast afsnit her

Transkribering af SEO#006

Hey.

Velkommen til det 6. afsnit af Organic Growth.

Mit navn er Simon Elkjær og jeg er din vært.

Dette afsnit er i SEO Basic serien og skal handle om: Hvad er Linkbuilding?

Afsnittet her er primært til dig, som netop er hoppet ud i SEO

Eller til dig, som har købt SEO som éngangsprodukt, – og ikke kan forstå, hvorfor der ikke sker noget med dine Rangeringer.

Linkbuilding er en af en af nøglerne i at lægge godt i søgemaskinen

– Det er typisk den disciplin der bliver outsourcet.

Det går helt kort sagt- ud på at få flere links ind til at pege på din hjemmeside.

For at finde ud af hvorfor det er vigtigt, så går vi lige et par skridt baglæns.

Når Google – eksempelvis skal finde ud af hvem der skal lægge nr. 1 på søgningen "Foam Rollers"

Så er der en række parametre der spiller ind-

Du ved måske allerede godt at indholdet, jo selvfølgelig, skal være helt i top og holde på læseren

Din teknik på hjemmesiden skal være på plads, HTML skal være rigtig sat og - siden skal være hurtig og nem at læse

Men her kommer Links også ind i billedet.

Links virker i Googles øjne som anbefalinger af dit indhold.

Se på det - Præcis som du ville tænke på et C.V.

Du kan sagtens skrive at du er den dygtigste Revisor - Du har 20 års erfaring og du har skabt mange resultater.

Men hvis du skal konkurrere mod én, der også har 20 års erfaring, men som har 10 eller 20 anbefalinger – Ja så har du ikke en chance.

Men der er en krølle på de her anbefalinger – og det samme med Links.

Der er forskel på hvem du har anbefalinger fra!

Hvis dine anbefalinger kommer fra Klaus Riskær, Rasmus Trads og Stein Bagger, – Ja så har du faktisk et ret plettet CV. – Det kunne måske godt være en god idé at ekskludere disse anbefalinger.

Men har du derimod Anbefalinger fra Lars Larsen (Jysk), Kjeld Kirk Kristiansen eller måske Martin Thorborg.

Ja så kan det godt være at dine konkurrenter har 30 eller 50 anbefalinger, men bare én anbefaling fra én anerkendt kilde ( En anerkendt hjemmeside )

- kan nemt slå 25 anbefalinger fra helt ukendte kilder.

Hvis vi skal blive i samme eksempel.

Så er det også vigtig hvilken kategori du er anbefalet i.

– Det nytter ikke så meget, at hvis du gerne vil have job som Plastmager, at alle dine anbefalinger siger at du er en god og dygtig bager – Det fortæller måske at du er en dygtig ansat, men ikke noget om dine evner.

Det er lidt det samme igen - med links.

Hvis du gerne vil være nr 1 på søgeord i cykel-branchen, så nytter det ikke noget at alle dine links kommer fra finans eller landbrugshjemmesider.

Så kan vi komme tilbage til Emnet.

Hvad er Linkbuilding,

Jamen det går i og for sig ud på at - arbejde med - at skaffe anbefalinger - altså links - fra hjemmesider.

Du kan eksempelvis få links til din hjemmeside - Gennem pressen, eller links fra dine leverandører (dette er typisk de aller bedste links du kan få)

Men du kan også starte lidt mindre, måske er der andre i dit netværk du kender godt nok til at kunne få et link fra.

Eller gå et skridt længere ned - Dine profiler på nettet og forums hvor du alligevel optræder,

Her kan du typisk også få et link.

Du skal dog være obs på at det er ikke alle af disse links, der giver noget værdi - Og links fra Sociale Medier har endnu givet en bevis-bar værdi.

Vi vil senere hen komme ind på hvorfor- Det handler om nofollow og dofollow.

Få besked når der kommer nye afsnit!

Tilmeld dig vores dedikerede podcast-nyhedsbrev, og få en e-mail når der bliver lagt et nyt afsnit af vores podcast online.

 
Organisk Vækst Community
Facebook Gruppe
Ansøg medlemskab
https://nutimo.dk/podcasts
 
profil billede

Simon Elkjær

Stifter af Nutimo Consult
Indtast e-mail eller telefon nr.